Zenés színház

Szerepek csöndjében – Horváth Margit a Kult50-ben

2020.10.20. 14:00
Ajánlom
Mindenki csak Huginak becézi. Anyaszínházának tartja a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházat, de saját bőrén tapasztalta meg, hogy senki nem lehet próféta a saját hazájában.

Kult50 kategória: Zenés színház

Védnök: Gubik Petra

Elismert teljesítmény: A 9-től 5-ig című előadásban nyújtott alakítás

Horváth Margit színésznő három város színi társulatának volt már huzamosabb ideig tagja. Zalaegerszegen, Békéscsabán és Nyíregyházán, de beugróként, vagy meghívottként föllépett Debrecenben, Pécsett és Szegeden is. Mint mondja, sokat köszönhet a békéscsabai Jókai Színháznak. Amikor belép a teátrum épületébe, mindig erősebben dobog a szíve, sőt még a lélegzete is elakad. S bár Békéscsaba közelében él, valamiért mégsem sikerült gyökeret vernie a város teátrumában. Ugyan sok szép szerepet is eljátszott már ott, mégis Nyíregyházán találta meg azt, amit nem kapott meg Békéscsabától.

Ezért egyfajta kettős szerelemben él: az egyik viszonzott, a másik viszonzatlan maradt. De talán e kettő egysége adja meg az igazi harmóniát.

9tol5ig_201942of1-135001.jpg

Horváth Margit a 9-től 5-ig című musicalben (Fotó/Forrás: Móricz Zsigmond Színház)

A többszörös nívó- és közönségdíjas színésznőt a nyíregyházi teátrumhoz is számtalan emlékezetes szerep fűzi. Tavaly decemberben komoly sikert aratott itt egy ősbemutató, a 9-től 5-ig című Broadway-musical. Az előadást Szente Vajk rendezte, dalait a nyolcszoros Grammy-díjas amerikai énekesnő, színésznő, dalszerző, Dolly Parton írta. A darab egy munkahelyen játszódik, ahol a női beosztottak összefognak kizsákmányoló, hímsoviniszta főnökük ellen, és saját jogaikért küzdenek.

A feminista komédia egyfajta himnusz a nőkről, és Horváth Margit remekül kiaknázza a többre vágyó titkárnő szerepében rejlő lehetőségeket.

Horváth Margit nagyon szereti a zenés színházat. Úgy érzi, a zenés műfajt még mindig nem tartják egyenrangúnak a prózaival. Szerinte akár dallal, akár szöveggel, de mindig, mindkettővel lehet ugyanazt közvetíteni a közönségnek. Ő maga e két világ közt lebegőnek tartja magát. Szerintünk mindkettő őhozzá tartozik. Az olyan színházat szereti, ahol komikum és dráma együttesen van jelen. Abban hisz, hogy görbe tükröt kell mutatni a művészettel. S ebbe beletartozik a vidámság, a fájdalom, a gyötrődés – minden.

Meseauto-135000.jpg

Meseautó (Fotó/Forrás: Móricz Zsigmond Színház)

Akkor lesz teljesen övé a szerep, amikor képes birtokolni még a csöndjét is.

Úgy gondolja, a nagy alakításokhoz nagy szerelmet, nagy fájdalmakat, jólétet és szegénységet, az élmények és érzelmek minél szélsőségesebb skáláját kell megélni. Mert ezek csiszolják egyre értékesebbé a művészt. A színpadon sohasem akar kevesebbet mutatni, mint magát a varázslatot.
Szakmai fejlődésében sohasem az a fontos, milyen sikeres lesz az előadás. Mert mindig maga a szerep a lényeg. Mindtől kapott és kap valamit, amiből tovább építkezhetett. És akkor már jöhet is a színpadi mámor.

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Sorozatunkban bemutatjuk az Ötvenet.

A Kult50 idei díjazottjainak névsorát itt olvashatja.

Kult50

A Fidelio 2017-ben indította el a Kult50 – A kultúra 50 arca kiadványát, amely mindig az előző év kiemelkedő művészi, kulturális teljesítményei alapján mutatja be azt az ötven kulturális szereplőt, akikre itt és most érdemes odafigyelni.

Idén már tíz kategóriában jelölhettek a különböző szakmai szervezetek, valamint a közönség, a jelöltek közül pedig a kategóriákhoz tartozó védnökök és a Fidelio szerkesztősége közösen választották ki a kultúra ötven arcát.

A beválogatott Ötvenet portrésorozatban mutatjuk be.

Legolvasottabb

Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A gyerekek is elbúcsúzhatnak az Erkel Színháztól – márciusban látható a János vitéz

Igazi családi kikapcsolódást ígér Boncsér Gergely, Brindás Boglárka és Cseh Antal főszereplésével a János vitéz című mesés daljáték március 2-án, 7-én és 9-én az Erkel Színház színpadán.
Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.