Zenés színház

Sümegi Eszter: „A felnőtt embernek is kell a mese”

2025.02.06. 14:00
Ajánlom
Bár az olasz és német repertoár számtalan nagy szerepében hódította meg a közönség szívét, Sümegi Eszter pályája nemrég izgalmas fordulatot vett: Turandotként debütált a Magyar Állami Operaházban, ráadásul a darab ritkábban játszott, Luciano Berio által befejezett változatában. Az énekesnővel a hősnő kegyetlenségéről, a mentális megterhelésről, a tanításról és arról is beszélgettünk, hogyan talál utat egy negatív karakterhez.

Miért éppen most érkezett el pályád során a pillanat, hogy megformáld Turandotot?

Idén kezdtem a harminckettedik szezonomat, de korábban sose gondoltam volna, hogy ezt a szerepet el akarom énekelni. Sőt, többször hárítottam is, aztán Halász Péter karmester úr azt mondta, gondolkodjam el rajta. A mai napig kikérem a tanárnőm véleményét, aki azt mondta, most már el szabad énekelnem. Ha valaki idő előtt próbálkozik meg Turandot szerepével, kitépheti a középregiszterét, megsérülhet a hang, de engem ez most már nem érint. Inkább a szerep lelkületétől féltett, nem igazán vagyok Turandot. Liù, akit sokszor énekeltem, sokkal közelebb áll hozzám.

Amikor időpontot egyeztettünk, már a telefonban elkezdted mesélni, milyen sokáig kerested, honnan van ennyi ártó szándék Turandotban.

Igen, kerestem ennek a mérhetetlen kegyetlenségnek a forrását. Ha az eredeti történetet nézzük, azt láthatjuk, hogy egy császári körökben felnövő hercegnő nagyon messze van a normalitástól, a hétköznapi élettől. Arra nevelik, hogy a férjével majd uralkodjanak, hiszen

egy férfiak által irányított világban élünk, nagyon ritka az olyan női vezető, aki egyedül jelentős politikai karriert futna be.

Turandot is azt fogadja el normálisnak, amit tanítanak neki, és elvárnak tőle, hiszen egy birodalmat fenn kell tartani, az érdekek sokszor felülbírálják a magánéletet. Közben érdekes módon semmit nem hallunk az édesanyjáról. Lehet, hogy anya nélkül nőtt fel, azt tanították neki, hogy nem lehet gyengének lenni. Közvetve ezt a rengeteg gyilkosságot is az okozza, hogy úgy érzi, neki nem lehet akárki a férje, ki kell szűrnie a kérők közül a méltatlanokat. Sokat küzdöttem a szereppel, de végül rájöttem, hogy az opera lényege a szerelem, a szeretet diadala a kegyetlenség felett.

A női lélek két végpontját láthatjuk a darabban, hiszen Liù is végletes személyiség. És Puccini a legpozitívabb és a legnegatívabb karaktert helyezte egymás mellé. Turandot igazából két dologtól rendül meg: először amikor a császár megfosztja a hatalmától, és azt mondja: „az esküm szent”. Másodszorra pedig amikor szembesül a szerelemmel. Ő maga is elmondja a harmadik felvonásban, hogy az első pillanattól félt Kalaftól, attól, hogy le fogja győzni. Ha belegondolunk, az ember először megrémül ettől az érzéstől, és csak később érzi az áldásait, ahogy megszépül a lelke tőle.

sumegi_eszter_foto_emmer_laszlo_resize-200701.jpg

Sümegi Eszter (Fotó/Forrás: Emmer László)

Az opera problematikájával is összefügg a befejezetlenség: vajon hogyan lehet hitelesen ábrázolni, hogy valaki annyira megváltozzon, mint Turandot teszi? Tényleg lehetséges, hogy ilyen előzmények után ráleljen a saját emberi oldalára?

Reménykedjünk, a szeretet képes hegyeket mozgatni, valódi csodákat tenni. Berio muzsikája sejtelmes, nem tudjuk, létrejön-e a szerelem a főszereplők között. Ebben a rendezésben elmegy mellettük a lehetőség, csak egy pillanatra találnak egymásra. A férfi túl karrierista, ő igazából a hatalomért jött, Turandot pedig szinte kívülállóként nézi, ahogy dicsőségesen császárrá koronázzák. Kicsit szomorú, de igazán modern befejezés, 2001-ben készült el, és 2002-ben mutatták be.

Hozzád melyik változat áll közelebb?

Én Franco Alfano meseszerű befejezését szeretem a legjobban, abból is a Toscanini által húzott változatot, amelyet kilencvennyolc éven át többségében játszott a világ.

Mert hát mi a művészet lényege? Az, hogy kirepítsen a hétköznapokból, hogy felnőttként is tudjunk hinni a mesében.

Puccini pedig egy csoda, ő egy olyan géniusz volt, aki ezt el tudja érni. Hihetünk abban, hogy minden egyes hangot szívvel-lélekkel írt le, és nagyon ismerte a női lelket. Ha megnézzük az életművet: Tosca, Manon Lescaut, Angelica nővér, Turandot, Pillangókisasszony… A szoprán hangfajt is nagyon szerette, sok gyönyörűséget írt a számunkra.

Említetted, hogy mennyire szeretted Liù szerepét. Hogyan élted meg most, hogy Turandotként, kívülről kellett nézned őt?

Mindig dobogott érte a szívem. Minden egyes hangot ismerek a szólamban, és imádtam énekelni. Nagyon sokat segített a szerepformálásban, hogy Liù halálán tényleg megrendültem. Egészen addig ott a remény, hogy talán megmondja a herceg nevét, és életben maradhat. De ő inkább vállalja a halált, mintsem hogy elárulja, akit szeret. Van olyan, hogy az ember életében pálfordulás történik. Így van ez Turandottal is. A halált nem könnyű feldolgozni, még az ellenségeink esetében sem, hát még amikor ártatlan vér hull. Az is megrendítő, ahogyan Timur, akinek Liù végig a segítője volt, kitör, és bosszúért kiált. Nagyon jól játszotta a kolléga (Fried Péter – a szerk.), mert olyan indulattal lépett felém, hogy hátrahőköltem, de hát hogyan is tehetné meg bárki, hogy így közelít Turandothoz? Nagyon erős pillanat volt. Miközben sokan halnak meg Turandotért, itt jön rá, hogy mit is jelent ez igazából.

Nagyon érdekes Turandot személyisége, mert a három kérdés őt magát adja ki, ezért is ő a harmadiknak a megfejtése. Az első a remény, mert Turandot reménykedik abban, hogy talán irányíthatja az életét. Hogy kitörhet ebből a rideg közegből, amiből elvágyódik. A második a vér, ami a szexualitásra utal. A harmadik leírása is érdekes: először megfagyaszt, azután, ha elfogad szolgájául, királlyá tesz.

SumegiETurandotBereczValter-115546.jpg

Sümegi Eszter Turandotként (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

Azért idegenkedhet a házasságtól is, mert csak hierarchikus viszonyokat lát maga előtt, valódi emberi kapcsolatokat nem?

Igen, csak ez a példa áll előtte. Kizárólag politikailag elrendezett házasságokat látott, patikamérlegen mérték ki, hogy ki lehet az uralkodóház egy tagjának a párja. A mostani koncepcióban a császár gondosan kikutatta, hogy létezik Kalaf herceg, és úgy gondolja, ővele mehet tovább a birodalom. Közben kit érdekel, hogyan tudnak az emberek magánemberként boldogulni? Ahogy például Diana hercegné esetében is láthattuk, mi történik, ha valaki ki akar lépni a hatalmi rendszerből, és azt mondja: most én következem, nemcsak a protokoll.

Hogyan érezted magad ebben a rendezésben, mennyire áll közel a te darabfelfogásodhoz?

A rendezőasszony (Barta Dóra – a szerk.) koncepciója a Berio-féle befejezésből indult ki, amely szerint a szerelem valójában nem következik be. Tehát a meseszerű elemek mellett megjelenik a való élet is. Egy birodalmat csak erős kézzel lehet fenntartani, a vezetők ezzel igazolják a gyilkosságokat, és hogy a börtönök tele vannak politikai foglyokkal.

Ők a járulékos veszteség, miközben minden kioltott élet egy valódi embert jelent.

Láthattuk ezt a történelem során a nagy birodalmakban. Aztán jön a királyfi, és minden szép lesz – várjuk az opera végén. Na ez már mese. De a felnőtt embernek is kell a mese. A mostani koncepcióban viszont Turandot ugyanabban a szeretet nélküli, hideg világban él tovább, ami nagyon szomorú.

Úgy tudom, igen kritikusan viszonyulsz azokhoz a figurákhoz, akiket megformálsz. Hogyan tudsz mégis beléjük helyezkedni, például Turandot esetében?

Valóban nem mentegetem őket, Toscát se, amiért embervér tapad a kezéhez, vagy Angelica nővért, aki végez magával, miközben borzalmas lehet elveszíteni egy gyereket. Az operákban általában kisarkított emberi helyzetek jelennek meg, amelyekből nincs kiút, de a zene mégis megtisztulást hoz. Turandotot se akarom felmenteni, akkor sem, ha csak egy kis alkatrész a gépezetben, mégis sok ember haláláért felelős. Hogyan élem meg, amikor meg kell formálnom? Először is énekesnő vagyok, és az operaszínpadon szerepet kell játszani, de még a koncerténeklés során se kottafejeket, hanem valódi, emberi érzelmeket közvetítünk a közönségnek. Úgyhogy

ha nem is mentem fel a karaktert, megpróbálom megszeretni. Ha nem is értek egyet a cselekedeteivel, az emberi oldalával együtt tudok érezni.

Egyébként nincs ember hiba nélkül, még a legcsodálatosabb női karakterek esetében sem. A negatív figurákba sokkal nehezebb belehelyezkedni, de hát muszáj. Magánemberként mondhatom, hogy én nem szeretem ezt a karaktert, de ez a színpadon nem látszódhat rajtam.

SumegiETurandot2BereczV-115547.jpg

Sümegi Eszter Turandotként, László Boldizsárral (Fotó/Forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

A beszélgetés elején említetted az érzelmileg megterhelő karaktereket. Hogyan tudod elkerülni, hogy ártsanak neked, és túlságosan megviseljen, amikor megformálod őket?

Leveszem a csodaszép kosztümöt, hazamegyek, és élem a magánéletem. Ott a családom, a férjem, az unokáim – és a növendékeim, egy ideje ugyanis Szegeden tanítok magánéneket, mellettük pedig a kolléganők is sokszor jönnek tanácsért. Az én kis mikrovilágomban, a szeretteim körében töltődöm fel. Az embert valóban megterheli egy ilyen előadás, kiüresedik tőle. De amikor Turandot fájdalma szomorúságot okoz, és aznap este még nem hagy aludni, másnap fölébredek, és azt mondom: de jó, hogy nekem van egy másik világom, amiben nagyon sok szeretetet kapok. És ebbe beleértem a közönség szeretetét is, mert minden alkalommal szűnni nem akaró tapssal fogadtak, hála Istennek.

A növendékeiddel is beszéltek arról, hogyan lehet pszichésen jól bírni a pályát?

Hogyne, nemcsak énektechnikát tanítok, embert nevelünk, az egész személyiséggel foglalkozni kell. Sokszor egészen fiatal diákok kerülnek hozzám, érettségi után – bár vannak másoddiplomások is –, ezért nagyon sokat beszélgetünk a mentális felkészülésről, mert az legalább olyan fontos, mint a technikai alap. Nagyon erős idegrendszer kell ehhez a pályához, és rögtön látom a növendéken, ha valami nincs rendben vele lelkileg. Olyankor elkezdünk beszélgetni, és megpróbálunk megoldást találni, bár sokszor már az is segít, ha elmondhatják valakinek a problémáikat. Nagy egyéni különbségek vannak: egyikük erősebb idegrendszerű, sportol, jó családi háttérrel rendelkezik, sok szeretetet kapott, de van, aki jobban izgul, sok nehézséget élt már át, esetleg betegség van a családban. Én is mesélek a pályámról, arról, hogy

bizony előfordult, hogy egy tragédia után másfél nappal a Bohéméletben kellett énekelnem, vagy amikor édesapám meghalt, a Toscát próbáltam, de az életnek mennie kell tovább.

Soha semmi nem egyszerű, de megéri dolgozni, mert kiváltságos állapot, igazi ajándék, hogy zenével foglalkozhatunk, és ezzel örömet szerezhetünk másoknak.

Léteznek praktikus módszerek a feszültség mérséklésére?

A sportolókat is felkészítik, például nagyon meg kell ismerniük a saját szervezetüket, hogyan reagálnak krízishelyzetben. Én nagy kézilabda-rajongó vagyok, és sokszor látom, hogy a játékosok fülhallgatót viselnek a meccs előtt, mert igyekeznek minden külső hatást kizárni, meditálnak, próbálják oldani a stresszt. Fontos tudni, hogy ha megugrik az adrenalinszintem, mivel tudom magam megnyugtatni. Erre vannak légzőgyakorlatok is, de a gondolatok összpontosítása is hasznos módszer. Én azzal nyugtatom magam, hogy rendesen megtanultam a szerepet, elvittem énekórára, korrepetícióra, átvettem a karmester úrral, összepróbáltuk a kollégákkal.

Akkor imádkozni szoktam: »Uram, én megtettem mindent, elhoztál idáig, most már te következel.«

És aztán másokért is kérem, a kórustól a díszletállító munkásig, mindenkinek a lábáért, kezéért, mert ez egy nagyon veszélyes műfaj. Ettől mindig meg is nyugszom. Amikor felmegyek a színpadra, tudom, hogy az előadói produkció egyik felét hideg fejjel kell csinálni, a másik fele pedig az átélés. Hihetetlen koncentráció kell ahhoz, hogy a színpadon az énekes a székbe tudja tapasztani a közönséget, és el tudja varázsolni őket.

SumegiEHollandiNagyAttila-115918.jpg

Sümegi Eszter A bolygó hollandi Sentájaként, Kovácsházi Istvánnal (Fotó/Forrás: Nagy Attila / Magyar Állami Operaház)

Számodra hogyan, mikor derült ki, hogy az éneklésben találod meg a hivatásodat?

Hát ez jó kérdés. Egészen kicsi koromban édesanyám figyelt fel a hangomra, aztán nyolc-kilenc éves korom körül kezdtem zenét tanulni. A Zeneakadémián volt egy kis útvesztés, de amikor a tanárnőmhöz kerültem, akkortájt ébredtem rá, hogy az énekléssel szeretnék foglalkozni. Ő nagyon stabilan megtanította a testemet a technikára, azt mondta, ez a rész tanulható, mert fiziológiai törvényszerűségek vonatkoznak rá. Azt is hozzátette, hogy a művészi részét viszont nekem kell kidolgoznom, ő legfeljebb levagdossa, ami nem odavaló. Ekkoriban nőhetett be a fejem lágya.

Mennyire tudtad, mire vállalkozol, mivel jár ez a szakma?

Fogalmam sem volt róla. A szülővárosomban, Mohácson nem volt opera, még színház sem, a klasszikus zenével Pécsett ismerkedtem meg.

Csak vágytam az éneklésre, de nem tudtam, milyen kemény munkával jár, mennyit kell úton lenni, amikor nem látom a családomat, milyen magányos néha ez az életforma.

Külföldön szocializálódtam, Berlinben a Komische Operben, Harry Kupfer és Christine Mielitz keze alatt. Nagyon különleges rendezéseik voltak, és hamar ráéreztem, milyen hihetetlen fegyelem és szorgalom kell ehhez a pályához. Fizikálisan szerencsére megvolt a szükséges teherbírásom, hiszen vidéken nevelkedtem, ahol mindig van valamilyen munka a földeken vagy az állatok mellett. Ez megalapozta, hogy akár egy sokórás Wagner-opera se okozzon gondot.

Mennyit változott a zenei világ a berlini pályakezdésed óta?

Felgyorsult az élet, pedig azt az opera műfaja nem viseli el. Minden futószalagon megy, a művészek sem terveznek hosszú távra, énekelnek öt-tíz évet, és kész. Az impresszáriók kifacsarják a fiatalokból, amit lehet, és nem számít, ha utána tönkremennek. Ha az embernek nincs annyi lélekjelenléte, hogy ő maga ellen tudjon állni a nagy szerepek csábításának, nem marad sokáig a pályán.

Szerencsére én még egy hagyományos, szép operai karriert futhattam be. Volt időm, eszem és jó tanácsadóim is, akik segítettek, hogy megfelelően építhessem fel

– ezért tart immár harminckét éve. Soha semmit nem siettettem. Ma is hiszek benne, hogy hosszú távon az értékek maradnak meg. Lehet, hogy a világ folyton az újdonságot szomjazza, de évek múlva nem fogunk emlékezni a rövid időre felkapott előadókra, gondoljunk akár a televíziós tehetségkutatókra. (Miközben fiatal koromban én is számos könnyűzenei együttest hallgattam, tehát a minőséget ott is elismerésre érdemesnek tartom, még ha jobban is szeretem a komolyzenét – nemcsak az operát, de például a zongoramuzsikát, rajongok Jevgenyij Kiszinért vagy Gyenyisz Macujevért.) Bármilyen fontosak is manapság a külsőségek, mindig azt tanítom a növendékeimnek, hogy a kvalitás a legjobb befektetés. Ha egy gyereket otthon jól nevelnek, és a szülők hitelesen közvetítik a műveltséget és mindazt, ami igazán fontos, hiába kelti fel az érdeklődését a talmi csillogás, vissza fog találni a helyes útra. Én is voltam fiatal, de aztán elkövetkezik az az életszakasz, amikor az ember megint elkezdi az értéket keresni.

Fejléckép: Sümegi Eszter a Magyar Állami Operaház gálaestjén (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.