Zenés színház

Megbocsátás és békekötés – operai anyafigurák

2024.05.03. 13:50
Ajánlom
Bár az operákban az anyák általában feláldozzák magukat gyermekeikért, és tragikus véget érnek – vagy csupán feloldhatatlan konfliktusba kerülnek velük –, anyák napja alkalmából azokat a darabokat gyűjtöttük össze, amelyek végén a nemes érzelmek és az emberi nagyság győzedelmeskedik, így mindenki boldogan élhet tovább.

Izgalmas végigtekinteni az operatörténeten, mennyire mozgatták meg a zeneszerzők fantáziáját az anya-gyerek kapcsolatok. Ahogy az irodalomban, a gyerekkor kérdései és a kisgyerekek sokáig itt sem válhattak főszereplővé, míg a nagy olasz romantikus művekben a főhősöknek általában nincs anyjuk: vagy csak az apa fontos, vagy a halott anya szeretetteljes. Ám ezek a történetek túl sötét hangvételűek lettek volna egy anyák napi cikkhez, így abból az igen kevés darabból válogattunk, amelyeknél anyák és gyermekek sorsa is jóra fordul.

Vivaldi: Farnace

A címszereplő felesége, Tamiri az operairodalom egyik legszebben megírt anyafigurája, a szeretet és a humánum képviselője egy kegyetlen világban, ahol mindent az érdek és a bosszú irányít. Miközben a királynénak semmi más célja nincs, mintsem megvédeni kisfiát a veszélytől, saját anyjával is szembekerül. Berenice ugyanis nem tudja elfogadni, hogy lánya a család ellenségével kötötte össze az életét. Az egyik anya kitartó jósága végül azonban a másikat is meghatja, Berenice békét ajánl, Tamiri és családja pedig boldogan élhet tovább.

Verdi: Falstaff

Lám, a férfiak csak zűrzavart okoznak, de ha a nők veszik kézbe a dolgokat, helyreáll a rend – summázhatnánk Verdi Falstaffjának cselekményét. A kissé szűk látókörű, ám tehetős polgár, Ford előnyös házasságot tervez lánya, Nanetta számára, ám arról az apróságról elfeledkezik, hogy az mást szeret. Még szerencse, hogy felesége, Alice, igazi anyai gondoskodással elrendezi a helyzetet, és egy kis cselvetés után a fiatalok boldogan egymáséi lehetnek – nem mellesleg az asszony saját tolakodó udvarlóját is megleckézteti.

Goldmark: Téli rege

Shakespeare örök érvényű színműve arról, hogy a megbocsátás és a kibékülés évtizedek múltán is lehetséges, különösen poétikus zenei megvalósítást kapott kora egyik legnépszerűbb magyar zeneszerzőjétől, Goldmark Károlytól. A komponistát saját élete is inspirálta a történet feldolgozására, leányát, aki a nélkülözésének éveben folytatott viszonyából született, csak tizennégy éves korában ismerte meg. A családi kapcsolatok helyreállíthatók, a mű halottnak hitt anyafigurája is életre kelhet, ha mindenki belátja a hibáit – zárul a tanulsággal az opera.

Richard Strauss: Az árnyék nélküli asszony

Ezzel a darabbal csalunk egy kicsit, hiszen a címszereplő a cselekmény folyamán még nem anya, ám mindent megtesz, hogy azzá válhasson. Azaz minden azért mégsem: a Császárné épp azáltal válik méltóvá az emberi boldogságra és a családalapításra, hogy nem akarja ezt mástól elvenni. Így a mű végére mindkét pár, a Császár és a Császárné, illetve a kelmefestő Barak és felesége is megtapasztalhatja a gyermekáldás örömét – ahogyan azt a gyerekek kórusától is hallhatjuk.

Milhaud: A bűnös anya

Az Almaviva-család életének harmadik fejezete igen sötét háttér előtt játszódik, vádak és gyanúsítgatások közepette, míg végül kiderül, hogy mindkét fél, a Gróf és a Grófné is hűtlen volt. Ám azáltal, hogy képesek felülemelkedni a múltbéli sérelmeken, elhozzák gyermekeik számára a boldogságot: a Gróf leánya, Florestine, és a Grófné fia, Léon összekötheti az életét, remélhetőleg egy tisztább, őszintébb házasságban, mint amilyenben szüleik éltek.

Fejléckép: Jelenet a Falstaffból (forrás: Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.