Zenés színház

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

2025.02.14. 16:55
Ajánlom
Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre. A fokvárosi tanulóévekről, a színészi tanulmányok hasznáról és persze a Macbeth házaspár lelkiismeretéről is beszélgettünk vele.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2024. téli számában jelent meg.

Honnan, milyen háttérrel érkezett a zenés színház világába? 

Fokváros déli külvárosában nőttem fel az apartheid utolsó évtizedében. Édesanyám balett-tanárnő volt: otthon korán körbevett a tánc, a színház és a klasszikus zene. Iskolásként elég jól zongoráztam, később fagotton játszottam. Kamaszként véletlenül került a kezem ügyébe a Don Giovanni egy felvétele, de ez egy életre szóló kaland kezdetét jelentette: minden operafelvételt begyűjtöttem, amit csak tudtam, és egyre jobban izgattak a műfaj drámai és vizuális aspektusai. Végül színészetet tanultam a Fokvárosi Egyetemen. Mivel nem tudok énekelni, ahhoz, hogy a műfaj közelében maradjak, a rendezői pálya tűnt a járható útnak, de alapszakos diplomát szereztem angol és dráma szakon is, továbbá folytattam olasz nyelvi és képzőművészeti tanulmányokat is. Az egyetemet két évvel az apartheid összeomlása és Dél-Afrika első demokratikus választásai után kezdtem – ez a szabadság, a változás és az optimizmus időszakát jelentette akkor. Felvillanyozó volt ekkor diáknak lenni.

Művészként mit jelent az ön számára, hogy Dél-Afrikából származik? Mennyiben határozza meg, illetve befolyásolja ez a háttér a rendezéseit? 

Az identitásom különböző aspektusai más-más módon hatnak a munkáimra, de a dél-afrikai gyökerek a legfontosabbak között vannak. A rendezést nem a nagy hagyományokkal rendelkező német zenés színházi képzésben tanultam, ami azt is jelenti, hogy más szemlélettel közelítek a feladataimhoz, mint európai kollégáim. A színészi tanulmányaim befolyásolják azt, ahogyan az énekesekkel dolgozom, különösen fizikai értelemben, illetve a ritmus és a fókusz tekintetében. Szeretem a dinamikus mozgást és a táncot, ami Dél-Afrikában a színház (és olykor a hétköznapi élet) kulcsfontosságú eleme.

Vannak előadásaim, amelyek a posztkoloniális nézőpontot jelenítik meg, és izgat, ha erősen narratív színházat csinálhatok, amely a valódi világ problémáival és működésével foglalkozik.

Egyébként ez a gondolkodás a szubszaharai Afrika sok-sok kortárs művészénél tetten érhető. 

Az életrajzából kiderül, hogy a klasszikus drámákban és a musicalekben is otthonosan mozog. Hová pozicionálja az operát a karrierjében?

A pályafutásom első évtizedében az időmet a prózai színházi rendezések (beleértve számos új szöveg színrevitelét is) és a színészet között osztottam meg: ez utóbbit főleg klasszikus darabokban, Euripidésztől Shakespeare-ig gyakoroltam. Az opera viszont mindig is az első számú szerelem volt, és idővel egyre jobban vonzott a világa. 2015 és 2021 között a nemzetközileg is jegyzett Fokvárosi Opera művészeti vezetője voltam: a prózai színháztól ekkor távolodtam el végérvényesen. Ami a jelenlegi munkáimat illeti, az időm négyötödében operákkal, egyötödében musicalekkel foglalkozom. Ugyanakkor úgy érzem, hogy a karrierem elején tanultakat a mai napig hasznosítani tudom zenés színházi helyzetekben is. 

Térjünk át az OPERÁ-ban februárban debütáló Verdi-rendezésére! A Macbeth különleges helyet foglal el az életműben, mintegy hidat képezve a fiktív középkori Skócia, Shakespeare Angliája és Verdi Itáliája között, nem beszélve a mi jelenünkről. Milyen kulcsfogalmak mentén építi fel a budapesti előadás koncepcióját? 

Elsődleges célom, hogy Verdi operáját a Shakespeare-hez lehető leghűségesebb módon rendezzem meg. Ennek jegyében a cselekmény számos pontját erősen közelítjük a drámához, így például Lady Macduffot és a Macduff gyerekeket is megjelenítjük a színpadon. Shakespeare rémálomszerű világot teremtett, ahol a természet rendje már a kezdetektől fogva a feje tetejére áll. A mi történetünk egy elképzelt, jövőbeli Skóciában játszódik, ami visszazuhant a feudális szokásrendbe.

A Macbeth történetére a mérgező hipermaszkulinitás elfogadásának veszélyeit taglaló sztoriként tekintek.

A dráma olyan elképzelést mutat a férfiasságról, amelyet kizárólag a hatalom és a státusz megszerzésének vágya vezérel, amely a gyermekekre csak a trón lehetséges örököseiként tekint, nem hagyva teret az apai érzéseknek. Macbeth és a Lady is leteszi a voksát a toxikus férfiideál mellett, ami katasztrofális lélektani, illetve a skótokra nézve végzetes politikai következményekkel jár.

Lady Macbeth kétségkívül a legizgalmasabb shakespeare-i női karakter. Mi történt vele Verdi kezei alatt, és ön hogyan kezel egy ilyen összetett szerepet rendezőként?

Számomra az a legizgalmasabb a történetben, ahogy a két Macbeth túlbecsüli saját képességeit az érzéketlenség tekintetében. Úgy érzik, bármilyen erkölcsi határt képesek átlépni, majd rájönnek, hogy a lelkiismeret szava megállítja őket. Ez erőteljes és időtlen téma, valami, ami mindig rezonál a nézőkkel. Az elviselhetetlen bűntudat egyre növekvő nyomását direkt, színházi módon mutatjuk meg: látjuk, ahogy az idő múlásával a múlt rémtettei megsokszorozódnak, és elárasztják Lady Macbeth pszichéjét, míg végül nem marad számára más kiút, csak az őrület. Nem hiszek abban, hogy a shakespeare-i főhősöknek sztanyiszlavszkiji háttértörténeteket kell adnunk: a cselekményen keresztül kell felfedeznünk a karaktereket.

Rendezéseiben markáns vizualitást használ. Milyen világ köszön vissza a Macbethben? 

A rendezéseim gyakran tartalmaznak realista elemeket, ám úgy vélem, hogy a realizmus ellentétes a shakespeare-i tragédiával. Ezért inkább úgy döntöttünk, hogy a történetet a Sebastian Hannak díszlettervező által megálmodott erős, esszenciális és szimbolikus képek sorozatában meséljük el. A tér kezdetben a Macbethek kielégíthetetlen ambícióit tükrözi, majd olyan közeggé alakul, ami a bűntudat okozta lélektani összeomlásukat tükrözi. Az erősen színházias, szövegközpontú, a közönséggel közvetlenül kommunikáló rendezésben hiszek. Szívből remélem, hogy Verdi Shakespeare iránti mély rajongása kézzelfoghatóvá válik.

Fejléckép: Matthew Wild (fotó/forrás: Nathan Kruger / Magyar Állami Operaház)

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

Kapcsolódó

Egy disztópikus Skóciába utazhatunk Verdi Macbethjének operaházi előadásán

A New York-i Metropolitan sztárja, George Gagnidze és Kálmándy Mihály címszereplésével, Boross Csilla és Rálik Szilvia női főszereplésével mutatja be Verdi Macbethjét február 22-én a Magyar Állami Operaház.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.