Zenés színház

Játsszuk befejezés nélkül a Turandotot?

2024.06.28. 10:40
Ajánlom
A mexikói-amerikai karmester, Robert Treviño a Zürichi Opera bemutatója kapcsán publikált cikket arról, mit gondol Puccini utolsó színpadi művének lehetséges befejezéseiről.

Június 30-án mutatja be a Zürichi Operaház Puccini Turandotját. A Sebastian Baumgarten rendezésében színre kerülő produkció karmestere a fiatal mexikói-amerikai dirigens, Robert Treviño, akinek májusban vezényelt, velencei Don Giovanni-előadásairól mi is beszámoltunk. Treviño nemrég a BBM Music Magazine-ban publikált cikket arról, miért érzi úgy, hogy az operának Liù halálával kell véget érnie – ahogy a zürichi előadásokon is történik majd.

A befejezés hiánya is befejezés: miért játsszuk mindig rosszul Puccini operáját címmel megjelent írásban a szerző felidézi a Turandot ősbemutatóját: 1926. április 25-én Liù halála után Arturo Toscanini a közönséghez fordult, és így szólt: „Az opera itt véget ér, mert a maestro meghalt.” Treviño ezután összefoglalja, hogyan született meg a komponista halála után a ma is ismert befejezés: Puccini tanítványa, Franco Alfano készítette el a hiányzó részt az opera zenei motívumai, illetve a zeneszerző egészen minimális vázlatai alapján.

A dirigens azonban már itt sem rejti véka alá, hogy az opera korábbi zenei megoldásaihoz képest bombasztikusnak és közönségesnek érzi a lezárást,

és így voltak vele jó néhányan, hiszen olyan szerzők, mint Luciano Berio, Janet Maguire vagy Hao Weiya készítették el a maguk változatát. Újabban pedig egyre többen térnek vissza Alfano eredeti befejezéséhez, amelynek sokáig a Toscanini által meghúzott változatát játszották (ahogyan a Bécsi Állami Opera is tette, amelynek Turandot-előadásáról itt írtunk – a szerk.).

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Kapcsolódó

Egy diktatúra szörnyű álmai – a Turandot Bécsben

Puccini Turandotja Franco Alfano eredeti befejezésével hangzott el a Bécsi Állami Operában, a kevésbé édeskés változat kapcsán pedig sok minden felszínre került, amit már régóta kimondatlanul feszült a darabban.

Treviño ezután más Puccini-művek dramaturgiájával támasztja alá, miért gondolja hibásnak a feltételezést, hogy a Turandotnak mindenképpen jó véget kell érnie. Szerinte Puccini sosem bálványozza a negatív karaktereit – habár maga is elismeri, hogy a traumatizált főszereplő esetében kérdéses, hogy ebbe a kategóriába sorolhatjuk-e –, ehelyett mindig az elesett, szenvedő, általában női karakterek pártját fogja.

Így a mások nyomorúságát, köztük a tiszta és áldozatkész szerelmet képviselő Liù halálát okozó figura egyszerűen nem érhet boldog véget

– magyarázza a zeneszerző logikáját a dirigens. Hasonlóképp vélekedik Kalafról is, az emberi érzelmek helyett az ambícióit követő, a családjával mit sem törődő herceg akkor sem tekinthető hősnek, ha a szerző neki adta az azóta slágerré vált áriát, a Nessun dormát.

A karmester életrajzi adatokkal is alátámasztja, hogy Puccini be tudta volna fejezni a Turandot harmadik felvonását, ám Liù halálánál valami egyértelműen megakasztotta. Míg az addigi részt még meg is hangszerelte, a fináléból mindössze egyetlen kis dallamjegyzete maradt fenn, aztán félretette az egész operát, és akkor sem vette többé kézbe, amikor megtudta, rákos beteg. Még egy hevenyészett zenei vázlatot se készített a fináléból, hogy valami támpontot adjon az utókornak, hogyan is szeretné, ha végződne a darab.

Treviño végül felhívja a figyelmet, a 21. században természetessé vált, hogy nyitott végű történetekkel találkozunk. A Turandot pedig számos zenei megoldásában kapcsolódik a korabeli új zenéhez, sokkal inkább a karakterek és értékrendek közti drámai dialógus, mint a végletes igazságok darabja.

Azt hiszem, el kellene fogadnunk így a művet, és lemondani arról a befejezésről, amit a zeneszerző soha nem írt meg. Ami ezután megmarad a Turandotból, korunk bizonytalanságérzetét testesíti meg. Ez teszi igazán modernné az operát

– zárja sorait a dirigens.

Fejléckép: Jelenet a Zürichi Operaház Turandotjából (fotó/forrás: Monika Rittershaus / Opernhaus Zürich)

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Kapcsolódó

Párkapcsolati dráma színes háttér előtt – A víg özvegy Zürichben

Az operettműfaj megújítójaként is emlegetett ausztrál rendező, Barrie Kosky ezúttal Lehár-műhöz nyúlt. Produkciójában ezúttal sem alkalmazott túl radikális eszközöket, már amennyiben nem tekintjük annak az emberi lélek mélységeit feltáró elemzést.

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

A klasszikus operarendezés rehabilitálása – Don Giovanni Velencében

Damiano Michieletto csaknem tizenöt évvel ezelőtti produkcióját vette elő a velencei La Fenice színház. Az igen klasszikusnak ható Don Giovanni-színrevitel május 21-i előadásán jártunk.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.