Zenés színház

Az ellentmondásokban rejlő erő – Tulassay Ádám az Operaház új Requiem-produkciójáról

2024.11.07. 09:35
Ajánlom
Verdi Requiemje egyházzenei alkotás vagy színpad nélküli opera? Mi áll a középpontjában, a halálfélelem vagy a bizakodás? Ezekre a kérdésekre is keresi a választ az OPERA új produkciója, melynek kapcsán a rendezővel, Tulassay Ádámmal beszélgettünk.

Az interjú eredetileg az Opera Magazin 2024. őszi számában jelent meg.

Nem először találkozunk az Operaház színpadán szcenírozott oratóriummal. Bach Máté-passiója ihletett vizuális megjelenést kapott, amelyben a vetített szimbólumok és a szereplőkhöz rendelt különleges tipográfia emelte ki a mű mélyebb rétegeit, míg Händel Messiása a Porgy és Bess díszletében játszódott, ahol a szereplők egy katasztrófahelyzet után a reményt keresték. A Requiem rendezésének koncepciója narratív elemeket társít Verdi művéhez, így a tételek egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetekként tárulnak fel. „Hogy operaibb vagy oratorikusabb a zenei textúra, attól függően lesz az adott tétel jelenetszerűbb vagy inkább csak egy kép, egy beállítás.

Az egyes epizódok azáltal kötődnek egymáshoz, hogy mindegyik mintha egyetlen szereplő – a szoprán szólista – víziójának részét képezné.

Minden jelenet a halál tematikájával foglalkozik, de mindegyik más szemszögből közelít”– avat be a részletekbe a rendező.

A megfelelő vizualitás kialakításában Pillinger Tamás világítástervező és Czeglédi Zsombor animációtervező is részt vettek. Munkájuk azért is jelentős, mert a vetített videók a Csúcs Angéla által jegyzett díszlet szerves részét képezik. „A produkció koncepciójának kialakításakor többek között a Metropolis című film szolgált referenciaként, így a díszlet is egy városképből indul ki. Ám a díszlet képes egy absztrakt térként is működni, amely az animáció segítségével alkalmassá válik arra, hogy megjelenítse egy-egy szereplő belső világát is” – mondja Tulassay Ádám.

A Lisztopád Krisztina tervezte jelmezek színe ennek megfelelően visszafogott, küllemükben pedig a modern és a ’20-as évek világa ötvöződik. Az előadásban a mozgás is fontos szerepet kap. Csuzi Márton koreográfus ugyanis olyan egyéni, jól felismerhető mozgásformákat tervez a kórusnak és minden énekes szólistának, amelyek erősen kötődnek a karakterükhöz. A szünetre a több altételből álló Dies irae tétel végén, azaz a Lacrimosa után kerül sor. „A Dies irae zenei lezárása jó lehetőséget biztosít arra, hogy egy rövid időre összehúzzuk a függönyt” – mondja a rendező.

Tulassay_Adam_Foto_BrucknerSebestyen_-151548.jpg

Tulassay Ádám (Fotó/Forrás: Bruckner Sebestyén / Magyar Állami Operaház)

Felmerülhet a kérdés: milyen előnyei és hátrányai vannak egy olyan mű szcenírozásának, ami alapvetően nem színházi keretek közé készült? Tulassay Ádám szerint a pozitívum annak a lehetősége, hogy sokféle irányba el lehet vinni az előadást. Ez egy olyanfajta szabadság, amit valószínűleg nem sokszor tapasztal meg egy rendező, ha meghatározott cselekménnyel bíró operai műveket visz színpadra. „Ebben a szabadságban az a leginspirálóbb, hogy az egész alkotói csapat fantáziáját felszabadítja.

Ugyanakkor felveti azt a kérdést is, hogy ennek a műnek egyáltalán szüksége van-e a színpadra állításra, hiszen tökéletesen kiteljesedik a koncertteremben is.

Ezt tiszteletben tartva igyekszünk további értéket hozzáadni anélkül, hogy elvennénk abból, ami a darab színházon túli erejét adja” – világít rá a rendező, akinek Berlinben és az Egyesült Királyságban szerzett tapasztalatai szerint is egyre gyakoribb, hogy az oratóriumokat szcenírozva adják elő: Händel Messiása, valamint Verdi, sőt Mozart Requiemje is látható ilyen formában.

A darab fő üzenetével kapcsolatban óvatosságra int, hiszen az igazán jó műalkotás titka az, hogy kérdéseket vet fel, amikre gyakran egymásnak ellentmondó válaszok születnek. „Azt gondolom, hogy Verdi Requiemje is egy olyan kompozíció, ami a halállal kapcsolatban oly sok különböző érzést kelt bennünk: egyszerre félelmetes és feloldást keltő, felemelő és megrázó – és pontosan ezekben az ellentmondásokban van az ereje, ami miatt újra és újra foglalkoztat bennünket.”

Fejléckép: Részlet a Requiemből (fotó/forrás: Berecz Valter / Magyar Állami Operaház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták 2024-ben a Prima Primissima Díjakat

A neves elismerést idén is tíz kategóriában vehették át a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.
Vizuál

KÉP-regény: Kottafecskék

A Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos ezúttal a villanydrótokon ücsörgő fecskék látványáról ír, amely kísértetiesen emlékeztet a kottafüzetekre. És ha már hangjegyek: Teddy Harpo meg is zenésítette a madarak által kirajzolt dallamot. Hallgassa meg ön is!
Könyv

A falu, ahol a baglyok Demjén Rózsit huhognak

Vass Norbert novellafüzérében egy fiktív somogyi falu szürreális világa tárul elénk, ahol a népi babonák és a popslágerek szerves egységben alakítják a helyiek hétköznapjait. Kappanfölde kritika.
Színház

„Szavak, amelyek megváltoztatják a világot” – Holt költők társasága januárban háromszor a RaM-ban

Tom Schulman Oscar-díjas filmjének színpadi adaptációja, a Holt költők társasága már csak tavaszig látható, de januárban három alkalommal is látható lesz a RaM-ArT Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

Antolovics Péter: „Ha igazán mélyre le tudok menni magamban, akkor kinyílik a világ”

Néhány hete volt Antolovics Péter első premierje a Budapesti Operettszínházban, a Hamupipőke ősbemutatóján mutatkozhatott be a nagyközönség előtt. A Nagymező utcai teátrumban az idei évadban még négy másik előadásban találkozhatunk vele.
Zenés színház interjú

Tenni akarás, nem csak duma – beszélgetés Litkai Gergellyel

A Dumaszínház alapítójaként Litkai Gergely neve elválaszthatatlanná vált a stand-up comedy műfajától, amelynek elismert alkotója, a humorista azonban az Operaház világában is otthonosan mozog.
Zenés színház hír

Új zenés színház jön létre az Erkel Színház épületében január 1-től

A november 28-án megjelent Magyar Közlöny szerint a kormány „új, önálló, állami fenntartású színházat” hoz létre, amely az Erkel Színház épületében üzemel majd. Lapértesülések szerint már meg is vannak az intézmény leendő vezetői.
Zenés színház ajánló

Karácsonyi dalokra épülő előadást mutat be az OPERA Gyermekkara

A szentestéhez kapcsolódó népdalokat, népszokásokat dolgoz fel a Magyar Állami Operaház Magyar karácsony című előadása, amit Ádám Jenő azonos című darabja nyomán, Kocsár Miklós rokon műveivel kiegészítve tűz műsorára az OPERA Gyermekkara és Zenekara.
Zenés színház interjú

A férfivá válás küzdelmei – Bartus Berci a Hamupipőke Hercegéről

Bartus Berci a közelmúltban debütált élete első nagyszínházi főszerepében: a Hamupipőke című új bemutató Hercegeként lépett a közönség elé a Budapesti Operettszínházban. A fiatal művésszel célokról, mesterekről, szakmai tapasztalatszerzésről beszélgettünk.