Zenés színház

„Alázattal kell állnunk a feladatainkhoz” – beszélgetés Laki Péterrel

2024.08.21. 12:00
Ajánlom
Vallja, hogy a műfajok között nem érdemes éles határt húzni, és a kiváló éneklés az előadóművészetnek csupán egyik alkotóeleme. Ennek szellemében szélesíti szerepkörét, folyamatosan képezi magát, és oda is szívesen elviszi a Budapesti Operettszínház hangulatát, ahol talán még sosem csendült fel operett.

Mennyiben határozza meg a művészi munkád, hogy tanulmányaid okán mélyebben ismered a darabok történelmi hátterét?

Ezek az ismeretek az élet bármely területén, így a színpadon is segíteni tudnak bennünket. A Mária főhadnagy legtöbb szereplője valós történelmi személy, élükön a főhőssel, Lebstück Máriával. Amikor a Szegedi Tudományegyetem történelem szakára jártam, nagyon sok 19. századi, magyar történelemmel foglalkozó órám volt, így az 1848-49-es szabadságharccal is rengeteget foglalkoztam. A próbaidőszak elejétől ismerős volt a történet, ami a szerepformálást nagyban befolyásolta. Szerettem Zwickli Tóbiás táncos-komikus karakterét, de 2023-tól Jancsó Bálint bonviván szerepében lépek színpadra a Budapesti Operettszínházban. Augusztus elején a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon a Víztorony előtt is játszottuk, a csillagos ég alatt, közel háromezer néző előtt, ami hatalmas élményt jelentett.

Musicalekben is láthatunk, és az utóbbi időben más típusú karakterek is megtaláltak (Hegedűs a háztetőn – Mótel, Szása, Menyasszonytánc – Dávid), illetve Az évad operettszínésze díjat is épp Jancsó Bálint megformálásáért vehetted át tavaly októberben. Ez az új irány?

A fő profilom változatlanul a táncos-komikus vonal, de valóban, egy másféle tendencia is évek óta formálódik. Hiszek abban, hogy nem kell éles vonalat húzni műfajok és szerepkörök közé. Számomra új színt jelent a János vitéz címszerepe is, amiben október 31-én mutatkozom be. Szeretem ezt a művet, csodálatos zene, jó stúdium számomra, ezért nagyon várom már!

LakiPeter2_Mariafohadnagy_BudapestiOperettszinhaz_foto_JuhaszEva-130037.jpg

Laki Péter a Mária főhadnagy című előadásban (Fotó/Forrás: Juhász Éva / Budapesti Operettszínház)

Kacsóh Pongrác daljátékát operaszínpadokon is előszeretettel játsszák, és az utóbbi időben te magad is feltűntél operákban is. Hogyan lehetséges az átjárás e különböző univerzumok között?

A Coopera produkcióiban Mozart Figaro házassága Basilióját és a Szöktetés a szerájból Pedrillóját alakíthattam. Ezek nem lírai tenor szerepek, inkább könnyedebb karakterek, amelyek kapcsán felmerült bennem, hogy miért ne lehetne ötvözni a két műfaj, az opera és az operett két szerepkörét? Ezért a színészi játékosságot, a könnyedséget kerestem, természetesen a megfelelő énektechnika és hangi megszólalás mellett. Én abban hiszek, hogy ha valaki kiáll a színpadra, és gyönyörűen énekel, az ugyan lehet lenyűgöző, de ez az előadóművészeti tortának csupán egy szelete.

Egy művésznek kell, hogy kiállása, karizmája, színészi vénája legyen, hogy meg tudja teremteni a légkört maga körül. Ezek összessége adja a produkciója sava-borsát.

A műfajok közötti átjárás azonban nem mindenki számára adott.

Régóta járok kiváló énektanárokhoz, és dolgozom operaházi művészekkel is, akik mindig bátorítottak ezen az úton. Azok a szerepkörök és karakter tenorszerepek, amiket most is abszolválok, belépők lehetnek a nagyobb szólamokhoz. Végig kell járni a szamárlétrát. Alázattal kell állnunk a feladatainkhoz, hogy szakmai értelemben is megtanuljuk az alapokat. Az opera valóban egy másik világ, de a hibrid művészek, akik több műfajban is jártasak, csak szélesítik a palettát. Művészként a megszerzett tudást mindenképp kamatoztatni lehet.

Carmen_LakiPeter_foto_JuhaszEva-123021.jpg

Laki Péter a Carmen című előadásban (Fotó/Forrás: Juhász Éva / Budapesti Operettszínház)

Bizonyos szempontból hibrid a Carmen című, áprilisban bemutatott, és szeptembertől ismét látható produkció is, amelyben cirkuszi elemek, mutatványok, valódi artisták is megjelennek. Neked, mint szereped szerint Cirkuszi konferansziénak hogyan sikerült alkalmazkodni a musicalszínpadon oly ritka jelenséghez?

A cirkusz színházba való bevonását mindenképp támogatom, és magát a cirkuszi művészeket is csodálattal figyeltem. Sokat tesz hozzá a darabhoz, fantasztikus vizuális látványvilágot teremt. Magam is egy extravagáns, ciklámen színű, flitteres, Elvis Presleyt idéző ruhában és hajjal jelenek meg (ahogy Serbán Attila és Magócs Ottó váltótársam is).

Ez is a játék, a műfaj, a tapasztalatok, a tudás szélesítéséhez járul hozzá.

Számomra nagy örömöt jelent a musicalek világában létezni, és remélem, hogy még sok darabban játszhatok.

A tudást szélesítve, az Operettszínház Cintányéros cudar világ, avagy házhoz megy az Operett! kistérségi programjában is részt vettél. Volt, hogy pár nap alatt 1400 km-t utaztál, de olyanra is akadt példa, hogy kompon lehetett csak megközelíteni a fellépés helyszínét. Megérte?

Vannak olyan régióink, települések, ahonnan elfoglaltságaik, anyagi lehetőségeik vagy egészségi állapotuk miatt az emberek nem tudnak ellátogatni Budapestre. A visszajelzések szerint nagyon tetszett a műsorunk, és mi is élveztük, hogy a gálaműsorokkal odavarázsoltuk az Operettszínház hangulatát a legtávolabbi településekre. Fantasztikus embereket ismertünk meg, és olyan vendégszeretettel találkoztunk, amire ritkán van példa, ezért remélem, hogy akik megtehetik és kedvet kaptak, eljönnek, és találkozunk Budapesten is.

Egy másik utazás: Ankarában gálaműsort adtatok a Magyar Török Kulturális Évad keretében. Milyen fogadtatásban részesült a magyar operett?

Nagyon örültünk, hogy meghívást kaptunk a két ország közötti diplomáciai kapcsolatok felvételének centenáriumát ünneplő programsorozatra. Visszatapsolták a műsorunkat, ami valódi tetszést fejez ki, mert – az ottélő magyarok szerint – a török közönségre ez egyáltalán nem jellemző. Jó érzés, hogy ilyen szép első élményt szereztünk azoknak, akik még egyáltalán nem hallottak magyar operettet.

AzOrfeummagusa_LakiPeter_foto_VeresIldiko-122929.jpg

Laki Péter Az Orfeum mágusa című előadásban (Fotó/Forrás: Veres Ildikó / Budapesti Operettszínház)

Nemcsak öröm, bánat is ért az elmúlt időszakban. Vadász Zsolt halála máig felfoghatatlan. Színpadi emberként, ráadásul olyan művészként, akinek a humor az egyik kelléke, hogyan lehet továbblépni?

Amikor elkezdődik a következő évad, a közönség – bár tisztában van a tényekkel – joggal várja el tőlünk ugyanazt a teljesítményt, hiszen a színházi élményért váltott jegyet. Tizenegy évig öltöztem egy öltözőben Zsoltival, bejártuk az egész világot. Ő mindig egy általa kitűzött, nagyon magas színvonalon teljesített: mindig tudta a szöveget, a járásokat, felkészült és elegáns volt.

Ha még élne, biztosan azt mondaná, hogy akármi is történt, fel kell menni a színpadra, és meg kell csinálni az előadást.

Fel sem fogtuk még ezt a tragédiát, szürreális, hogy a magyar operett egyik oszlopos tagja nincs köztünk. Most még olyan, mintha elment volna nyaralni… Ősszel fogunk szembesülni igazán a hiányával, amikor nem jön be az öltözőbe, nincs ott az előadáson, és nem lesz kiírva a neve az új szereposztásokban.

De az élet megy tovább. Milyen feladataid vannak a nyár hátralévő részében és az új évadban?

Augusztusban Herendre is ellátogattam, ahol a város fennállásának huszonötödik évfordulóját ünneplő gálán létem fel Operettszínházas kollégáimmal a festői szépségű Tószínpadon, utána pedig hosszabb nászútra indulok majd a feleségemmel Kubába. A következő évad során a János vitéz mellett a repertoáron lévő darabok – a Csárdáskirálynő, a Marica grófnő, Az Orfeum mágusa, a Mária főhadnagy – mind-mind szép feladatot jelentenek. Az egyik új premierben, a Cirkuszhercegnő című operettben pedig Mister X szerepét fogom énekelni Homonnay Zsolt rendezésben, akivel nagyon szeretek együtt dolgozni. Lesz tehát sok teendő, utazás, és néhány meglepetés is, amiről ígérem, időben beszámolok majd!

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Laki Péter (fotó/forrás: Pitrolffy Zoltán / Budapesti Operettszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Koncz Gábor kapja idén a Kossuth-nagydíjat

Orbán Viktor miniszterelnök március 14-én bejegyzést tett közzé a Harcosok Klubja elnevezésű online Facebook-csoportban. Mint azt az Index kiszúrta, a kormányfő egyebek közt elárulta a közösség tagjainak, hogy a mai napon Koncz Gábor színművész veheti át a Kossuth-nagydíjat.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

A kulturális élet szereplőit ismerték el március 15. alkalmából

Zsigó Róbert, a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára állami kitüntetéseket adott át március 15. alkalmából a Pesti Vigadóban. A kitüntetéseket március 13-án délután vehették át a kulturális élet szereplői.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház interjú

A maszk szabadsága – beszélgetés A cirkuszhercegnő három bonvivánjával

Hármas szereposztásban mutatta be februárban a Budapesti Operettszínház Kálmán Imre nagyoperettjét, a produkció legközelebb március végén lesz látható. Az előadásban a titokzatos artista, Mister X szerepét Sándor Péter, Laki Péter és Papp Balázs formálja meg.
Zenés színház interjú

„Benne van minden, ami egy nővel megtörténhet” – interjú David Yengibarian harmonikaművésszel

A Csokonai Nemzeti Színház Magyarországon elsőként mutatta be élőzenével, kőszínházi előadásként Astor Piazzolla María de Buenos Aires című tangóoperáját. A produkcióban fellép David Yengibarian örmény harmonikaművész, aki harminc éve él és alkot Magyarországon, és aki maga is Piazzolla szerelmese.
Zenés színház hír

A 3 testőrt mutatja be a Szegedi Szabadtéri, Varga-Járó Sára lesz Milady

Miladyjére talált a Szegedi Szabadtéri Játékok: Varga-Járó Sára alakítja A 3 testőr intrikusnőjének szerepét. A fiatal színművészt száz jelentkező közül választották ki. A nagyszabású musical premierje augusztusban lesz.
Zenés színház ajánló

„Bárki lehet ogre a saját életében” – a Margitszigetre érkezik a Shrek, a musical

A Shrek, a musical szabadtéri bemutatóját augusztus 1-én és 2-án láthatja a közönség a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.  A produkció izgalmas szereposztásban, fülbemászó dallamokkal és az ogretörténet ismert és szeretett figuráival „igazi zöld otthonra” talál a Margitsziget fái között.
Zenés színház ajánló

Sümegi Eszter a Príma Donnák-sorozat következő vendége

Verdi számos operarészlete felcsendül Sümegi Eszter Príma Donnák-gálaestjén március 9-én az Eiffel Műhelyházban. Az Opera Kossuth-díjas örökös tagjának partnerei Kálmándy Mihály és Boncsér Gergely, a zongoránál pedig Szennai Kálmán karmester lesznek.