Zenés színház

„A szívemben én is magyar vagyok” – Interjú Kálmán Yvonne-nal

2018.07.24. 15:45
Ajánlom
Marica grófnő Mörbisch-ben, Cirkuszhercegnő a Margitszigeten, A chicagói hercegnő Siófokon, közben Frida Kahlo és Varaždin – mindezt egy hétbe sűrítve. Kálmán Yvonne-nal, Kálmán Imre Mexikóban élő lányával Budapesten találkoztunk.

Nemrég látta Ausztriában a Mörbisch-i Seefestspiele Marica grófnő előadását. Milyen élményekkel tért vissza Budapestre?

Mörbisch bámulatos hely, gyönyörű az elhelyezkedése, a Fertő-tó óriási vízi színpadán hat és fél ezer ember előtt játsszák a Marica grófnőt. A díszlet is monumentális, a világ legnagyobb hegedűjét építették a színpadra, ami uralja a teret és elképesztően teátrális, hát, még amikor kinyílik! Tökéletes volt a hangzás, természetesen mikroportokat kellett használni, de olyan érzésem volt, mintha egészen közel lennék az énekesekhez. Lenyűgözött a látvány, táncoló szökőkutakkal, zenére komponált tűzijátékkal, nagyon sok táncossal. A koreográfus Bodor Johanna, a Budapesti Operettszínházból, aki csodálatos táncokat alkotott, a legjobbat hozta ki a darabból, miközben az fantasztikusan szórakoztató és izgalmas volt. Látni, hogy mennyi erőfeszítés, odafigyelés, idő és pénz van az előadásban. Egyszerűen mesés volt, eddig még nem láttam ilyet, a közönség is imádta.

cViktorFertsak28-145044.jpg

Kálmán Yvonne a Marica grófnő bemutatóján (Fotó/Forrás: Viktor Fertsak / Seefestspiele Mörbisch)

Az Yvonne mellett az ön nevében szerepel a Marica, sőt a Sylvia is, jelent ez valamilyen különleges kötődést ezekhez az operettekhez?

Apám minden darabjához különlegesen kötődöm, nagyon szeretem a Marica grófnőt, de épp tegnap láttam a Margitszigeten a Cirkuszhercegnőt, azt is imádtam, és boldogan megyek holnap este A chicagói hercegnőt megnézni Siófokra, amit ugyan már sokszor láttam, de Béres Attila rendezése egyszerűen remek!

Apám mindig azt mondta, hogy az operettjei mind az ő gyerekei.

Ahogy ő, úgy én is egyformán szeretem őket.

A Cirkuszhercegnő mostani előadását Szabó Máté rendezésében artistamutatványok színesítették. El tudja képzelni ezt az operettet igazi cirkuszban?

Apám imádta volna a tegnapi előadást, mindig arról álmodott, hogy a Cirkuszhercegnőt egy igazi cirkuszban adják elő. A mutatványok közül hozzám a kutyás szám állt legközelebb, mert gyerekkorom óta nagy kutyabarát vagyok, Mexikóban, ahol élek, kutyák mentésével is foglalkozom. Az első kutyámat anyámtól kaptam, édesapámnak tacskói voltak, az életében összesen három, úgy tartotta, hogy az való a zeneszerzőknek. Különleges élmény volt az előadás és akár több cirkuszi betétet is elnéztem volna, Moszkvában például Mr. X. legveszélyesebb számát is megmutatják. Egyébként Münchenben már játszották cirkuszban, hátha Budapesten is sor kerülhet rá.

_BNO1102_-153849.jpg

Fekete Péter, Béres Attila, Kálmán Yvonne és Szabó Máté a Cirkuszhercegnő premierjén (Fotó/Forrás: Éder Vera / Budapesti Nyári Fesztivál)

Van olyan földrész, vagy ország, amit még szeretne meghódítani Kálmán Imre operettjeinek?

Apám öröksége a legfontosabb, évtizedek óta mindent megteszek azért, hogy a világ megismerje a zenéjét. Amikor Ausztráliában éltem, sikerült minden ausztrál operaházba elvinni a műveit, hatalmas sikerrel játszották főleg a Marica grófnőt és a Csárdáskirálynőt. De nem vagyok abban biztos, hogy még több országba kellene elutaznom, inkább olyan helyekre szeretek menni ahol már ismerik és szeretik a darabokat. Pár napja voltam Varaždin-ban (Varasd), amit apám tett híressé a Marica grófnő német verziójában, nagyon sokan akarják látni ezt a várost, a magyarok kevésbé, hiszen a magyar szövegben Kolozsvár szerepel helyette.

És mindig történik valami, amire nem lehet számítani, épp most egy briliáns Csárdáskirálynő előadás fut Chicagóban, a Folks Operetta társulat egészen kis színházában. A színpad minden apró zugát kihasználják, szegény zenekar valahol a háttérben, a színfalak mögött játszik, a közönség pedig imádja. A Vancouveri Operaház jövőre mutatja be a Marica grófnőt, a Moszkvai Bolsojban szeptemberben Kálmán Operettgálát tartanak, elsőrangú énekesekkel. Nagyon várom a Budapesti Operettszínház új Marica grófnőjét is a következő évad végén, annál is inkább mert a társulatot a családomnak tekintem, ismerem és szeretem őket. Akár operettről, akár musicalről van szó, lenyűgöz a munkájuk, az energiájuk, a közönségük, pláne az elmúlt négy évben, Lőrinczy Gyuri (a Budapesti Operettszínház igazgatója – a szerk.) vezetésében. Még a színház épületét is minden más színházénál jobban szeretem, sehol sem érzem azt, amit Budapesten, az Operettszínházban. Nagyon sokat jelentenek nekem.

_BNO1134-153849.jpg

Kálmán Yvonne és Fekete Péter a Cirkuszhercegnő premierjén (Fotó/Forrás: Éder Vera / Budapesti Nyári Fesztivál)

Meséljen az édesapjáról, milyen ember volt, mi érdekelte, milyen volt a humora?

Az apám bámulatos ember volt és egy zseni. Sokféle zenét komponált, mégis minden hangjegyében van valami sajátosan csak rá jellemző, felismerhető dallamvilág, ami magával ragad, és nem enged el. Egész életében, az utolsó percig rengeteget dolgozott. Remélem, hogy Budapesten is bemutatják a legutolsó művét, az Arizona Lady-t. Ez egy kicsit más, mint a korábbi operettjei, több amerikai motívum van benne, már egy kicsit musical-szerű, de persze elmaradhatatlan bécsi és magyar dalokkal. Nagy siker volt Arizonában és Berlinben is, most Csehországban játsszák, és remélem, hogy Magyarország lesz a következő.

Foto-132209.jpg

Kálmán Yvonne szüleivel (Fotó/Forrás: BNYF)

Apám szerette a festményeket, rengeteget olvasott és nagyon szeretett enni. Sok időt töltött zenehallgatással, élvezte és értette a zenét, Wagnert is szerette, emlékszem, a bátyámmal sokat hallgatták a rádiót. Érdekesnek tartom, hogy olyan boldog zenét írt, miközben belül sokat szenvedett. Nagyon nehezen bízott meg az emberekben, a családja és a néhány közeli barátján kívül.

Magányos volt, a zenéjében fejezte ki magát.

Ugyanakkor szórakoztatták a színdarabok, a komédiák, a filmek, különösen a westernfilmek, és kevesen gondolnák róla, de nagyon szerette a bokszot. Szívesen járt boksz mérkőzésekre, lenyűgözte a sportág koreográfiája. Már csak azért is furcsa ez, mert nem bírt vért látni, de boksz meccsekre mégis örömmel ment. És nagyon szeretett nevetni, velem sokat viccelt is, azt akarta, hogy boldognak lássam, még ha nem is volt az. Csodálatos apa volt.

Mit gondol, mi a titka Kálmán Imre operettjeinek? Egyszerre sírunk és nevetünk rajtuk.

Tudja, ez egy nagyon magyar tulajdonság, sírni és nevetni a boldogságtól. A szívemben én is magyar vagyok, ahogy Frida Kahlo is annak érezte magát, most láttam a budapesti kiállítását. Apám zenéje megérinti a szívet és segít élni. A gyorsabb dallamaira táncolni akarunk, a lassúbb zenéi szépségesen romantikusak, a melódiái megragadnak, és sokáig kísértenek. Azt gondolom, ez nagyszerű kombináció.

MilaJanevskaOndrejJanoskaVidaMikneviciuteStatisterie_cSeefestspieleMorbisch_JerzyBin-145050.jpg

Marica grófnő (Fotó/Forrás: Jerzy Bin / Seefestspiele Mörbisch)

Ön is szereti az operetteket?

A Mörbisch-ben látható Marica grófnőre az Eventim oldalán válthatja meg jegyét, csoportos utazásra pedig az Escort Tourist oldalán jelentkezhet. Az előadást augusztus 25-ig játsszák.

A Margitszigeten bemutatott Cirkuszhercegnő szeptember 21-től a Miskolci Nemzeti Színház színpadán látható.

A chicagói hercegnő nyári turnéállomásai: Debrecen, július 27., 28. / Fertőrákos, augusztus 10., 11., 12. / Marosvásárhely, augusztus 30., szeptember 1.

Fejléckép: Kálmán Yvonne (fotó: Éder Vera / Budapesti Nyári Fesztivál)

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

Kapcsolódó

„A Marica grófnőnek minden száma sláger”

A Fertő-tó partján, Mörbischben láthatja a közönség Kálmán Imre örökzöld alkotását, a Marica grófnőt, amely zeneileg és látványosságában is lenyűgözőnek ígérkezik. A produkcióról a Seefestspiele Mörbisch művészeti vezetőjét, Peter Edelmannt kérdeztük.

"Szeretni kell és pont" – A nő kétszer

Kálmán Imre Cirkuszhercegnőjének kétestés, margitszigeti bemutatójának primadonna szerepében július 20-án Dobó Enikő, 21-én pedig Eperjesi Erika látható majd. A két „Fedórát” szerepükről és az előadásról kérdeztük.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Zenés színház ajánló

A gyerekek is elbúcsúzhatnak az Erkel Színháztól – márciusban látható a János vitéz

Igazi családi kikapcsolódást ígér Boncsér Gergely, Brindás Boglárka és Cseh Antal főszereplésével a János vitéz című mesés daljáték március 2-án, 7-én és 9-én az Erkel Színház színpadán.
Zenés színház interjú

Lelkiismereti kérdések – Matthew Wild rendező a Macbethről

Dél-Afrikából érkezik Budapestre az európai zenés színpadokat sorra hódító rendező, Matthew Wild, hogy Verdi Macbethjét új elképzelés szerint állítsa színre.
Zenés színház ajánló

Peller Anna és Peller Károly lesznek az Operabeavató következő vendégei

Különkiadásokkal búcsúzik a közönségtől az Operabeavató, Dinyés Dániel és Göttinger Pál előadássorozata. Február 15-én az operett kerül terítékre a népszerű programon, ennek megfelelően a műfaj két meghatározó művésze, Peller Anna és Peller Károly lesznek a vendégek.
Zenés színház interjú

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Zenés színház magazin

1100. előadásához érkezik A padlás a Vígszínházban vasárnap

Újabb színháztörténeti pillanathoz, az 1100. előadásához érkezik A padlás február 9-én a Vígszínházban. Minden idők legsikeresebb magyar zenés színpadi művét Marton László rendezésében mutatták be 1988. január 29-én. A premier hosszú vastapssal zárult, és azóta is folyamatosan telt házzal futnak az előadások.