Vizuál

KÉP-regény: A teremőrök támadása

2023.10.27. 13:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a múzeumi teremőrökön elmélkedik, és elmesél egy kissé zavarba ejtő esetet, ami a barcelonai Picasso Múzeumban esett meg vele.

A teremőröket bírom egyébként. Van bennük valami pedellusjelleg, vagy inkább talán ilyen az igazi múzeumpedagógia. Na, nem az a variáns, amelyik az iskolai tananyaghoz kapcsolódik, hanem a javító, nevelő, picit fegyelmező típusú, amelyik a sarokba állít, ha nem maradunk csöndben az órán.

Félik is a teremőröket a múzeumlátogatók rendesen.

Pontosan tisztában vannak vele, hogy abban a bizonyos teremben, abban a pillanatban ki a góré, és kitől várható erőteljes szemöldök-összehúzás, ha a kelleténél öt centivel közelebbről nézzük a Picassót. Az mindegy, hogy minket, teszem azt, az ecsetkezelés vagy a grafitceruza mozgásának amplitúdója is érdekel! A szabály, az szabály. Ami persze múzeumonként más és más, de valahogy mégis mindenki azt gondolja, hogy ugyanaz. 

Egyébként sosem értettem, hogy miért megy valaki teremőrnek. Gyanítom, hogy nem ez a világ legjobban fizető munkája, még ha cserébe csak üldögélni kell, de azt szigorúan. Ennél azért sokkal bonyolultabb a dolog. Lehet valaki teremőr egy olyan kiállításon, ahol nagyjából jelentéktelen műtárgyak között ücsörög az ember egész nap, és annyira nem jár arra senki, és

annyira nem történik semmi, hogy közben kívülről megtanulja a kiállítási katalógust a mottótól a nyomda felelős vezetőjének nevéig. 

A másik variáns, amikor valaki egy neves múzeum neves tárlatán kíváncsi műkedvelők és izgága, sznob turisták százainak gyűrűjében próbálja fenntartani a rendet, és fegyelmezetten igyekszik nem kiesni a szerepéből. Ez nem mindig sikerül, de mostanság olyan dolgok történnek a kiállításokon, hogy teremőr legyen a talpán, aki tágra zárt szemekkel végig bírja nézni, amint klímaaktivisták hozzáragasztják magukat egy Botticellihez, vagy paradicsomlevessel öntenek le egy Van Goghot, hogy aztán ellentmondást nem tűrően felolvassák dörgedelmes proklamációjukat.

Na, nem mintha nem értenék egyet a klímaaktivistákkal, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy a figyelemfelkeltéshez a világ képzőművészeinek remekműveit kéne felhasználni.

Gyanítom, hogy vannak egyéb, talán még hatásosabb módjai a méregzöld erődemonstrációnak, mint ilyen durván belegázolni szegény teremőrök komfortzónájába. Amibe egyébként nekem is sikerült már, pedig egyáltalán nem akartam hozzáragasztani magam semmihez sem. 

Ez a kép Barcelonában készült a Picasso Múzeumban, és a mester 1917-ben készült, A kibelezett ló című képét ábrázolja egy meglehetősen enervált teremőr társaságában. Ez a forma már annyira unja Picassót, hogy inkább a telefonja társaságát keresi. Vagy valaki másét a telefonon keresztül, de ez amúgy tökmindegy.

PicassoMuzeumBarcelona-132658.jpg

A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A lényeg az, hogy én fényképeztem a múzeumban, ami nem volt tilos egyébként, és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy teremőrök egy kisebb csoportja eredt utánam, sőt, a csapat egy idő után egész falkává duzzadt, kizárva ezzel a „káprázik a szemem, mert keveset aludtam” lehetőségét. A harmadik terem környékén

világossá vált, hogy a barcelonai Picasso Múzeum összes teremőre elhagyta őrhelyét, és a nyomomban van,

miközben én szerintem nem csináltam semmit, csak a képeket nézegettem. Aztán a biztonságiak is csatlakoztak hozzájuk, és itt már nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon mi fog most történni, míg végül körbevettek és oda mertek jönni hozzám. (Hogy korábban miért nem, az szintén érthetetlen.) 

Voltak némi nyelvi nehézségeink, de végül az derült ki, hogy az egyik teremőr lány kollégája úgy látta, hogy a hölgyet túl közelről fényképeztem le, ami már-már személyiségi jogi és/vagy zaklatási kérdéseket vet fel, és egyébként is csak a képeket lehet fényképezni, a teremőröket meg nem. A képek amúgy a neten is fent vannak, és így nehéz visszaadni a kiállítás hangulatát, meg nehéz ezt úgy megoldani, hogy a múzeumban tartózkodók ne keveredjenek rá a képre, de

felajánlottam nekik, hogy nézzék végig a memóriakártyán lévő fájlokat, mondják meg, hogy melyikkel van probléma, én meg azt letörlöm,

és mindenki megnyugodhat. Aztán valahogy nem éltek ezzel a lehetőséggel, sőt a végén még bocsánatot is kértek a zaklatásért, mondván, hogy lehet, hogy nem is én csináltam azt a képet, hanem valaki más. Meg különben is. Hát ilyen az, amikor valaki a hömpölygő tömegben látta, hogy valaki valamit látott. 

A történetet azóta sem értem, de utólag visszagondolva elég vicces, ahogy egy falkányi teremőr a Benny Hill Show mintájára lohol a nyomomban a barcelonai Picasso Múzeumban, én meg hosszú percekig próbálom megfejteni az összehangoltnak semmiképpen sem nevezhető támadás okát. Pedig az adott pillanatban tök kellemetlen volt az egész. Azóta viszont még jobban kedvelem a teremőröket. De tényleg!

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép:A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Bartos Erika kapja a Magyar Gyermekkultúra Mestere Díjat

November 14-16. között immár tizenegyedik alkalommal rendezik meg az Országos Rajzfilmünnepet. Az ingyenesen látogatható fesztivál nem egyetlen központi helyszínen zajlik, idén csaknem kétezer vetítésre ülhetnek be az érdeklődők.
Vizuál ajánló

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Vizuál magazin

KÉP-regény: A vándorló fák

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk Hegedűs Ákos. Ezúttal a COP30 klímakonferencia kapcsán figyelmeztet: lehetséges, hogy a fák hamarorsan megunják az emberiség szerencsétlenkedését. Feltéve, hogy addig nem vágják ki őket.
Vizuál ajánló

Varázslat Szentendrén: Magyarországra érkezik a világhírű Harry Potter-kiállítás

A vilghírű Harry Potter: A Kiállítás következő állomása Magyarországon, Budapest mellett, Szentendrén lesz. A varázslatos tárlatnak a Green Event Hall ad otthont, a kapuk pedig 2026. február 6-án nyílnak meg látogatók előtt.
Vizuál hír

Kilenc napig Budapest volt a mozi fővárosa – díjátadóval zárult a II. BIFF

November 2-án adták át a II. Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál elismeréseit: mások mellett Myriem Akheddiou, Oliver Laxe és Simón Mesa Soto is díjat nyert. A szervezők egy filmcímet már be is jelentettek a 2026-os szemle programjából.