Vizuál

KÉP-regény: A teremőrök támadása

2023.10.27. 13:30
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a múzeumi teremőrökön elmélkedik, és elmesél egy kissé zavarba ejtő esetet, ami a barcelonai Picasso Múzeumban esett meg vele.

A teremőröket bírom egyébként. Van bennük valami pedellusjelleg, vagy inkább talán ilyen az igazi múzeumpedagógia. Na, nem az a variáns, amelyik az iskolai tananyaghoz kapcsolódik, hanem a javító, nevelő, picit fegyelmező típusú, amelyik a sarokba állít, ha nem maradunk csöndben az órán.

Félik is a teremőröket a múzeumlátogatók rendesen.

Pontosan tisztában vannak vele, hogy abban a bizonyos teremben, abban a pillanatban ki a góré, és kitől várható erőteljes szemöldök-összehúzás, ha a kelleténél öt centivel közelebbről nézzük a Picassót. Az mindegy, hogy minket, teszem azt, az ecsetkezelés vagy a grafitceruza mozgásának amplitúdója is érdekel! A szabály, az szabály. Ami persze múzeumonként más és más, de valahogy mégis mindenki azt gondolja, hogy ugyanaz. 

Egyébként sosem értettem, hogy miért megy valaki teremőrnek. Gyanítom, hogy nem ez a világ legjobban fizető munkája, még ha cserébe csak üldögélni kell, de azt szigorúan. Ennél azért sokkal bonyolultabb a dolog. Lehet valaki teremőr egy olyan kiállításon, ahol nagyjából jelentéktelen műtárgyak között ücsörög az ember egész nap, és annyira nem jár arra senki, és

annyira nem történik semmi, hogy közben kívülről megtanulja a kiállítási katalógust a mottótól a nyomda felelős vezetőjének nevéig. 

A másik variáns, amikor valaki egy neves múzeum neves tárlatán kíváncsi műkedvelők és izgága, sznob turisták százainak gyűrűjében próbálja fenntartani a rendet, és fegyelmezetten igyekszik nem kiesni a szerepéből. Ez nem mindig sikerül, de mostanság olyan dolgok történnek a kiállításokon, hogy teremőr legyen a talpán, aki tágra zárt szemekkel végig bírja nézni, amint klímaaktivisták hozzáragasztják magukat egy Botticellihez, vagy paradicsomlevessel öntenek le egy Van Goghot, hogy aztán ellentmondást nem tűrően felolvassák dörgedelmes proklamációjukat.

Na, nem mintha nem értenék egyet a klímaaktivistákkal, de nem vagyok meggyőződve róla, hogy a figyelemfelkeltéshez a világ képzőművészeinek remekműveit kéne felhasználni.

Gyanítom, hogy vannak egyéb, talán még hatásosabb módjai a méregzöld erődemonstrációnak, mint ilyen durván belegázolni szegény teremőrök komfortzónájába. Amibe egyébként nekem is sikerült már, pedig egyáltalán nem akartam hozzáragasztani magam semmihez sem. 

Ez a kép Barcelonában készült a Picasso Múzeumban, és a mester 1917-ben készült, A kibelezett ló című képét ábrázolja egy meglehetősen enervált teremőr társaságában. Ez a forma már annyira unja Picassót, hogy inkább a telefonja társaságát keresi. Vagy valaki másét a telefonon keresztül, de ez amúgy tökmindegy.

PicassoMuzeumBarcelona-132658.jpg

A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

A lényeg az, hogy én fényképeztem a múzeumban, ami nem volt tilos egyébként, és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy teremőrök egy kisebb csoportja eredt utánam, sőt, a csapat egy idő után egész falkává duzzadt, kizárva ezzel a „káprázik a szemem, mert keveset aludtam” lehetőségét. A harmadik terem környékén

világossá vált, hogy a barcelonai Picasso Múzeum összes teremőre elhagyta őrhelyét, és a nyomomban van,

miközben én szerintem nem csináltam semmit, csak a képeket nézegettem. Aztán a biztonságiak is csatlakoztak hozzájuk, és itt már nagyon kíváncsi voltam, hogy vajon mi fog most történni, míg végül körbevettek és oda mertek jönni hozzám. (Hogy korábban miért nem, az szintén érthetetlen.) 

Voltak némi nyelvi nehézségeink, de végül az derült ki, hogy az egyik teremőr lány kollégája úgy látta, hogy a hölgyet túl közelről fényképeztem le, ami már-már személyiségi jogi és/vagy zaklatási kérdéseket vet fel, és egyébként is csak a képeket lehet fényképezni, a teremőröket meg nem. A képek amúgy a neten is fent vannak, és így nehéz visszaadni a kiállítás hangulatát, meg nehéz ezt úgy megoldani, hogy a múzeumban tartózkodók ne keveredjenek rá a képre, de

felajánlottam nekik, hogy nézzék végig a memóriakártyán lévő fájlokat, mondják meg, hogy melyikkel van probléma, én meg azt letörlöm,

és mindenki megnyugodhat. Aztán valahogy nem éltek ezzel a lehetőséggel, sőt a végén még bocsánatot is kértek a zaklatásért, mondván, hogy lehet, hogy nem is én csináltam azt a képet, hanem valaki más. Meg különben is. Hát ilyen az, amikor valaki a hömpölygő tömegben látta, hogy valaki valamit látott. 

A történetet azóta sem értem, de utólag visszagondolva elég vicces, ahogy egy falkányi teremőr a Benny Hill Show mintájára lohol a nyomomban a barcelonai Picasso Múzeumban, én meg hosszú percekig próbálom megfejteni az összehangoltnak semmiképpen sem nevezhető támadás okát. Pedig az adott pillanatban tök kellemetlen volt az egész. Azóta viszont még jobban kedvelem a teremőröket. De tényleg!

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép:A barcelonai Picasso Múzeum A kibelezett ló című képpel és egy enervált teremőrrel (fotó/forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

Grandiózus összművészeti eseménnyel indul a tavasz – jön az Essentia Artis

Márciusban nyílik meg az MMA művészeti ösztöndíjasainak programsorozattal kísért kiállítása. Az esemény négyszáz kortárs művész közreműködésével, négy tematikus nappal, finisszázzsal, több mint két és fél hónapon át várja az érdeklődőket.
Vizuál hír

Farsangi programokkal vár szombaton a Néprajzi Múzeum

A Néprajzi Múzeum önfeledt szórakozásra biztat, február 22-én családoknak, valamennyi generációnak számos programot kínál, hogy jobban megismerhessük az év legfergetegesebb időszakának, a farsangnak hagyományait.
Vizuál ajánló

Dokumentumfilm készült Leni Riefenstahlról, Budapestre látogat az alkotás világhírű producere

Február 27-én kerül a hazai mozikba a Riefenstahl című dokumentumfilm. A premiert követően, március 1-jén Budapestre látogat Sandra Maischberger világhírű újságíró, műsorvezető, a film producere, aki közönségtalálkozón vesz részt a Művész moziban.
Vizuál ajánló

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Vizuál hír

A Konklávé és A brutalista tarolt a BAFTA-gálán

Február 16-án este adták át a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia (BAFTA) díjait. A londoni gálán a Konklávé és A brutalista című film is négy-négy elismerést gyűjtött be. Mikey Madison, Adrien Brody, Zoe Saldana és Kieran Culkin is díjat vehetett át.