Vizuál

KÉP-regény: A bánya szelleme

2025.05.30. 13:35
Ajánlom
A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a parajdi sóbányáról, az abban kísértő szellemről és egy fénykép szomorú aktualitásáról írt.

A hirtelen szinte a semmiből hatalmasra felduzzadt Korond-patak éppen ezekben a pillanatokban adja fel az utolsó kenetet a parajdi sóbányának, Székelyföld egyik leglátogatottabb turisztikai látványosságának. Ilyenkor szokott az az egyébként szörnyű érzés a hatalmába keríteni, hogy mennyire utálom, ha igazam van. Évtizedek óta mondják a tudósok, és harsogják az őket támogató klímaaktivisták, hogy nagyon-nagy gáz van, hogy mindenfelé olvad a jégcsap, és már nem csepereg, hanem ömlik a víz, de a társadalmak csak akkor hökkennek meg, ha valami szemmel is jól látható dolog történik.

Esetünkben az, hogy pár nap alatt megsemmisülni látszik Európa egyik legklasszabb természeti kincse, a parajdi sóbánya, ahol a százhúsz méteres mélységben a turistáknak kialakított, sófalakkal határolt hatalmas csarnokot – ahova egy pláza is simán beférne, és van is egy moziterem, meg játszótér, kápolna, és látványra is lenyűgöző az egész – a betörő víz teljesen megtöltötte, és ha kioldódik a só a falakból, akkor akár össze is dőlhet az egész.

Most persze mindenki nagyon jólképzett klímaszakértő meg bányamérnök lett két nap alatt, és már annyi, egymásnak gyökeresen ellentmondó „szakértői” véleményt hallottam, hogy inkább aggódva és rendkívül lehangoltan kivárom a végét, és nem kezdek el okoskodni. Van viszont saját sztorim is, amiről ez a fénykép szól,

és sokkal szórakoztatóbb, mint a rideg valóság.

Én még a kilencvenes évek végén jártam a parajdi sóbányában, és bár meséltek a helyiek a só szelleméről meg a csodás gyógyulásokról, de az egyiket a gyerekek ijesztgetésének, a másikat pedig a sóbarlangok közismerten gyógyító levegőjű mikroklímájának tudtam be. Aztán amikor lehívtam a negatívot, merthogy még erősen az analóg korszakban voltunk, legnagyobb meghökkenésemre tényleg rákerült egy kísértet az egyik képre, ráadásul a szellemképben saját magamat sikerült azonosítanom.

A parajdi sóbánya

A parajdi sóbánya (Fotó/Forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

Na most, ha valaki a fényképezőgép mögött áll, akkor hogyan kerülhet rá a képre, és ha már rákerült, akkor miért ilyen kísérteties formában, a sóbánya közepén lebegve? Aztán persze hamar megfejtettem a „rejtélyt”, de napjainkban ez a rég elfeledett fénykép teljesen új értelmet nyert.

A csarnokban elég kevés fény volt, így a hosszú expozíciós idő miatt a kép állványról készült. Emlékszem, hogy fél percnél is hosszabb ideig kellett nyitva tartani a zárat, hogy a csarnok minden része jól látható legyen. Előtte viszont vakut használtam, ami a fényképezőgépen maradt, és most nem akarok belemenni a technikai részletekbe, de a hosszú expozíció végén a vaku elvillant, ráadásul pont akkor, amikor az állvány helyzetét vizsgáltam. Fogalmam sem volt róla, hogy rákerültem a képre, mert az optika látószögét csak a kamera irányából tudom értelmezni.

Olyan ez, mint a fociban. A csatár a kaput látja, a kapus meg a csatárt.

Csak ott a labda köti össze a két szereplőt, itt meg a fény.

A labdát mindenki érzékeli, de egy vödör fényt nem lehet beönteni egy sötét szobába. Mivel azonban a hosszú záridő alatt annyi fény jutott a filmre, hogy a legsötétebb zugok is látszódjanak, az egy ezredmásodperces vakuvillanás csak az arcomat világította meg, és a sötét ruhámról semmilyen képi információ nem került rá a filmre.

A fotográfia hőskorában rendre felbukkantak szellemekről, a képeken eredetileg nem szereplő emberekről készült képek, amiket sokan a rég elhalálozott, elátkozott nagybácsi kísértetének, vagy valamilyen isteni jelnek tudtak be, pedig egyszerűen csak annyi történt, hogy az akkor még rendszerszinten hosszú expozíciós idő alatt egy hirtelen felvillanó lámpa vagy beszűrődő napsugár fénye megvilágított egy alakot, aki az objektív előtt kóricált,

és szellemképet varázsolt a negatívra.

Egyébként, ha valaki rendszeresen használja a telefonjába épített vakut, akkor igen nagy valószínűséggel futott már bele hasonló jelenségekbe, mert a digitális formátum sokkal érzékenyebben reagál a fényviszonyok gyors változásaira, mint az analóg filmes technikák. A jelenből szemlélve, most ott tartunk, hogy egykori önmagam huszonöt éves verziója ott lebeg az azóta vízzel vélhetően már teljesen megtelt parajdi sóbánya egykori csarnokában, és bár már régóta nem tartom a kapcsolatot a huszonöt éves énemmel, gyanítom, ő is aggódva figyeli a helyszínen a fejleményeket, mert ha a legrosszabb forgatókönyv jön be, akkor az egészből úgyis csak egy szellembánya marad, ahova a turisták helyett csak kísértetek járnak majd.

Először az jutott eszembe, hogy milyen vicces lesz majd, ha az unokáimnak egyszer megmutatom ezt a képet, aztán arra jöttem rá, hogy az ő életükben sokkal nagyobb problémát jelent majd ez az egész klímakrízis, minthogy vigyorogva nézegessék nagyapjuk szellemét a parajdi sóbányában.

További érdekes fotókért és azok sztorijáért kattints ide! »»»

Fejléckép: A parajdi sóbánya (fotó / forrás: Hegedűs Ákos / Morphoto)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Holtan találták a férfit, akiről díjnyertes dokumentumfilm készült

A 62 éves František Klišíkre egy tóban találtak rá július 13-án, egy nappal azután, hogy a róla és ikertestvéréről készült dokumentumfilm fődíjat nyert Karlovy Varyban. A rendőrség szerint semmi nem utal bűncselekményre. 
Vizuál

Szlovák film nyerte a fődíjat Karlovy Varyban

Fliegauf Bence Jimmy Jaguár című alkotása nem nyert díjat Közép-Európa egyetlen A-kategóriás szemléjén. Kovács István Ostrom című nagyjátékfilmje a KVIFF Talents szakmai program díjában részesült. A rangos fesztiválon Stellan Skarsgaard-t is elismerték. 
Zenés színház

Kísértethajó életnagyságban – A bolygó hollandi Szentmargitbányán

Első alkalommal adták elő Wagner valamely művét a Szentmargitbányai Kőfejtőben, A bolygó hollandi azonban nem csupán igazolta a választást, hanem az utóbbi évek egyik legjobban sikerült produkciója lett. A július 9-i premieren jártunk.
Klasszikus

Kamarazenei gyöngyszemek festői környezetben – jön a 28. Haydn Fesztivál Pápán

A Budapesti Vonósok minden évben megrendezett eseményén megcsodálhatjuk a pápai Esterházy-kastély történelmi jelentőségű épületét, valamint a klasszikus és a népzene határvidékére is elkalandozhatunk, neves vendégek hangversenyein.
Színház

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál ajánló

A mozi hőskorába repít a Budapesti Klasszikus Film Maraton

Szeptember 16-21. között rendezik meg a 8. Budapesti Klasszikus Film Maratont. A restaurált magyar és külföldi filmeket felvonultató filmünnep kiemelt témája a 130 éves mozi lesz. A ráhangolódás szeptember 14-én a Müpában kezdődik.
Vizuál magazin

Kortyolj bele a művészetbe – Új festmények a Mizo Art Coffee csomagolásain

A Mizo Coffee Selection idén nyáron ismét művészi kollekcióval jelentkezik. A Virág Judit Galériával közösen megálmodott sorozat a magyar festészet rejtett kincseit hozza el a boltok polcaira – és a kávérajongók kezébe.
Vizuál magazin

Sötét és világos harca Barcsay Jenő festészetében

A Magyar Képzőművészeti Egyetem rendezésében július 16-án megnyílik a Tökéletes egyensúly – Barcsay Jenő életműve új megvilágításban című tárlat. Az évfordulóra jelent meg Sturcz János Barcsay című könyve is, amely a sötét és világos harcát követi végig az életművön.
Vizuál kritika

Színekből szőtt terek – Vieira da Silva nyomában Velencében

Ha idén nyáron Velencébe látogatsz, ne hagyd ki a portugál festőművész, Maria Helena Vieira da Silva rejtélyes városképeiből rendezett kiállítást. A Peggy Guggenheim Gyűjteményben látható tárlat egy különleges művészi világba vezet – magyar szálakkal átszőve.
Vizuál hír

Egy ismeretlen, akire tízezrek kíváncsiak – vasárnapig látható az MS mester-kiállítás a Szépművészetiben

Július 20-ig látható az MS mester és kora című tárlat a Szépművészeti Múzeumban.  A magyarországi középkori művészet titokzatos alkotóját, az MS mesterként ismert művészt és korát bemutató kiállítást eddig több mint ötvenezren tekintették meg.