Vizuál

Hajdu Szabolcs: „Krízishelyzetben mutatkozik meg, hogy ki milyen ember”

2025.03.10. 10:10
Ajánlom
Március 20-án debütál a mozikban Sós Bálint Dániel első nagyjátékfilmje, a Minden Rendben, amelynek világpremierjére a 75. Berlinalén került sor. A súlyos morális dilemmákat feszegető dráma főszerepét Hajdu Szabolcs alakítja, akivel karakteréről, az emberi viselkedés kiszámíthatóságáról, a forgatási tapasztalatokról is beszélgettünk.

Mesélj, kérlek, a karakteredről! 

Nehezen tudok magáról a filmes karakterről beszélni, mert ez általában átfedésbe kerül a saját személyes karakteremmel. Inkább arról tudnék mesélni, hogy milyen helyzetbe kerül ez az ember, és arra mi a reakciója, mert az, hogy erre pontosan hogyan reagál, az dönti el, hogy milyen ember ő.

Az számít igazán, hogy állja meg valaki a helyét egy igazi krízishelyzetben, mert mindig számos lehetőség közül lehet választani.

Az alaphelyzet az, hogy egy házibuli alkalmával a gyerekek a kertben játszanak, és az egyik fiú úgy tűnik, hogy belöki a másik gyereket, egy kislányt egy üres medencébe. A lány kómába kerül, és mindennek szemtanúja lesz az elkövető fiú apja, aki ezen a ponton választás elé kerül. Az is lehet, hogy tiszta lapokkal játszik, és azt mondja, mindenki vállalja tettei következményeit, a szülő és a gyerek is, de ez a karakter azt választja, hogy megpróbálja mindezt eltitkolni mindenki elől, és a saját gyerekét is hazugságra bírja a többiek előtt és a rendőrségi kihallgatáson. Ezzel egy spirálba kerül, amiből nem lehet jól kijönni, és nyilván nem csak a jó szándék vezérli, mert ezzel nem csak a gyerekét, de önmagát is kivonja az igazságszolgáltatás alól. Én nem tudnám kiszámítani, hogy ugyanilyen helyzetben hogyan reagálnék…

Van ennek egy háttértörténete is…

Egy egyedülálló apáról van szó, aki egyedül neveli a két fiát, az édesanya meghalt, és van egy új barátnő, egy új élet lehetősége. A kómába került kislány pont a férfi új barátnőjének a gyermeke, tehát elég furcsa és kényes a helyzet, hiszen ezzel ez az újrakezdés is veszélybe kerül.

20221205_MINDEN_RENDBEN_jelenetK-84-095415.jpg

Jelenet a Minden Rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

Te abban a különleges helyzetben vagy, hogy legalább annyira ismernek téged rendezőként, mint színészként, sőt. Látod a saját karakteredet és azt, ami vele történik rendezői szemmel is?

Nem, nem is kell félretennem a saját rendezői nézőpontomat, mert egyáltalán nem látom ezt. A rendezőnek mindig megvan a saját univerzuma, és ebben az univerzumban lát mindent, ami a szereplőivel történik, annak saját összefüggéseivel. Nekem színészként éppen elég a saját feladatommal foglalkoznom, az is elég nagy felelősség.

Ilyenkor az egyetlen lehetőségem, hogy rábízzam magam a rendezőre, aki látja, hogy ebben az univerzumban hol van pontosan a helyem,

mit tehetek meg és mit nem, meddig tart a mozgásterem, mert én ezt kívülről nem látom pontosan. Az ember természetesen mindig próbálja felmérni a film nyelvezetét, hangulatát, és igyekszem ahhoz kapcsolódni, de ez nem egy rendezői szempont, hanem egy színészi kapcsolódás.

Volt olyan, hogy Sós Bálint Dániel mint rendező a rendezőtől kért tőled tanácsot?

Nem emlékszem ilyesmire. Annyira egyértelmű, konkrét világgal jött ő, hogy azt látom, nagyon is tudja, hogy milyen világot épít, és ehhez nincs szüksége külsős tanácsra. Egyrészt felkészülten dolgozik, másrészt a forgatáson nagyon jól és gyorsan tud változtatni, ha valami nem úgy működik, ahogy előre elképzelte, ugyanabban a formában, ugyanabban a világban meg tudja találni a megoldást. Sokszor volt, hogy ugyanazt a jelenetet többször vettük fel, de úgy, hogy mindig egy kicsit más volt.

berlinale-2771-095414.jpg

A Minden Rendben című film alkotói a 75. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Fotó/Forrás: CineSuper)

Ha jól tudom, a lezárásból is több verzió készült.

Igen, már fel is vettünk más-más lezárásokat, kicsi hangsúlyeltolódásokkal, attól függően, éppen milyen érzelmi állapotban vannak a szereplők, más-más intonációk, ritmusok vannak, amiken belül is variációk vannak, és aminek a nagyobb képben nyilván jelentősége lesz.

Hálás feladat, hogy ebben színészként is van mozgástered? Hiszen nem tizenhétszer ugyanazt kell felvennetek, hanem 17-szer mindig kicsit mást…

Van olyan, hogy én is elképzelek különböző verziókat, ahogy a karakterem reagálna bizonyos helyzetekre, és ezeket jó kipróbálni, látni, hogy mi válik be, mi az, ami a legjobban működik. A legtöbb reakció persze ugyanaz, csak vannak árnyalatok. Az emberi viselkedés mint olyan, nagyon kiszámítható, nincs benne sok variációs lehetőség, viszont rengeteg az árnyalat, és ezekben az árnyalatokban tud megjelenni az adott egyéniség különlegessége. Kis változtatásokkal, variációkkal tudjuk elérni, hogy ezt a néző is meglássa.

202513405_1_ORG-111458.jpg

Jelenet a Minden rendben című filmből (Fotó/Forrás: CineSuper)

Sok olyan produkcióban, ahol gyerekszínész az egyik főszereplő, külön ismerkedő programokat tartanak a szüleiket játszó színészekkel a forgatás előtt. Volt itt is ilyesmi a fiadat játszó Sáfrány Ágostonnal?

Nem volt erre szükség, mert Ágoston rendkívül felkészülten érkezett a forgatásra, ő már profinak számít, hiszen több filmszerepe volt, sőt, már játszottam az apukáját korábban is, a Maszatvár című 2019-es rövidfilmben. Neki van egy jó értelemben vett rutinja, én pedig

úgy érzem, hogy emberként és színészként is nyitott vagyok erre a generációra,

így nem okozott különösebb problémát már a forgatás legelején közel kerülni egymáshoz.

Úgy tudom, hogy volt egy olyan verzió még a legelején, hogy esetleg saját fiad játssza a filmbeli fiadat…

Igen, szóba került ez a lehetőség is. Most, hogy látom az egészet, örülök, hogy ez nem jött össze, mert egész idő alatt az én koncentrációm rovására ment volna, hogy ő mit csinál, hogyan csinálja, hogyan érzi magát, és hogy ne csináljon hülyeséget. Nyilvánvalóan gyerekekről van szó, akik hajlamosak hülyeséget csinálni, és a stáb minden egyes tagja próbálja őket valamilyen úton módon fegyelmezni, ebben a helyzetben viszont pont azért, mert az én gyerekem, lehet, hogy nem merték volna úgy fegyelmezni, és akkor az egész rám hárult volna, és ez messze nem lett volna ideális helyzet.

Fejléckép: Hajdu Szabolcs a Minden Rendben című film forgatásán (Fotó/Forrás: CineSuper)

Tényleg minden rendben? – súlyos dilemmákat feszeget Sós Bálint Dániel filmje

Kapcsolódó

Tényleg minden rendben? – súlyos dilemmákat feszeget Sós Bálint Dániel filmje

Március 20-án debütál a mozikban Sós Bálint Dániel Minden Rendben című filmje, amelynek világpremierjére a 75. Berlinalén került sor. A súlyos morális dilemmákat feszegető történet főszerepét Hajdu Szabolcs alakítja. Cikkünkben megtekinthető a film hivatalos előzetese.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.
Vizuál ajánló

Csaknem kétszáz filmet neveztek a Magyar Mozgókép Fesztiválra

A korábbi évekhez hasonlóan nagy érdeklődés kíséri a 2025-ös MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált. A február végi határidőig az elmúlt egy év hazai filmes felhozatalából mintegy 200 nevezés érkezett be a szemlére.
Vizuál hír

A legjobb film díját nyerte a Véletlenül írtam egy könyvet Montréalban

Lakos Nóra alkotása nyerte a Montréal Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál fődíját. A hiánypótló családi film világszerte nagy siker és a hazai közönséget is elvarázsolta: januári bemutatója óta több mint 126 ezer néző váltott rá jegyet és azóta is szerepel a mozik műsorán.
Vizuál interjú

Fényművészetről gyerekeknek – edukációs vasárnapi programok a Light Art Museumban

Hogyan hozhatjuk közelebb a kortárs művészetet, közelebbről annak egyik legizgalmasabb ágát, a fényművészetet a fiatalabb korosztályhoz? Hogyan gondolkodik erről a Light Art Múzeum csapata, amelynek tagjai egy egészen egyedi programot dolgoztak ki a GYIK Műhellyel közösen?