Vizuál

Emilia Pérez – megnéztük a 13 Oscarra jelölt botrányfilmet

2025.02.13. 16:10
Ajánlom
Összességében érthetőnek tűnik, miért jutott el Jacques Audiard új rendezése tizenhárom Oscar-jelölésig, azt azonban már túlzásnak tartanánk, ha a legfontosabb kategóriákban diadalmaskodna is – ezt ugyanis több más produkció is jobban megérdemelné. Az Emilia Pérez bátor, kísérletező film, de meglehet, éppen emiatt bicsaklik meg helyenként. Emilia Pérez kritika.

Ha egy filmet tizenhárom Oscar-díjra jelölnek, akkor egész biztosan a figyelem középpontjába kerül, a szélsőséges hangok pedig felerősödnek vele kapcsolatban. Jacques Audiard új rendezéséről, az Emilia Pérezről ugyanis jobbára csak lesújtó vagy épp magasztaló kritikákat lehet hallani, olvasni. A különleges alkotás megítélésére többek között az is árnyékot vetett, hogy bár a történet Mexikóban játszódik és a mexikói társadalom tragédiájáról szól, Franciaországban forgatták, a fontos szerepekben pedig olyan színészek láthatók, akik nem beszélik jól a mexikói spanyolt. Mindezt pedig súlyosbította az, hogy az egyik főszereplőre, Karla Sofia Gascónra – aki egyébként az első transznemű, akit Oscar-díjra jelöltek – rázúdult a népharag, miután egy újságíró felfedezte, hogy a színész néhány évvel ezelőtt Twitter-oldalán ellentmondásos kommenteket tett közzé a muszlimokról, illetve George Floydról is. Az ehhez hasonló ügyek manapság természetszerűleg elhomályosítják magát a filmet is.

De vajon az Emilia Pérez tényleg egy nézhetetlen borzalom? Esetleg zseniális mestermű? E sorok írója szerint az igazság, mint oly gyakran, valahol a kettő közt van.

A film Casciai Szent Rita történetének újragondolása: az egyik főszereplőnk Rita (Zoe Saldana), egy nagy cégnél tengődő mexikói védőügyvéd, akinek elege van a munkájából: nem csupán azért, mert a feladata, hogy válogatott bűnözők, korrupt politikusok vagy épp gyilkosok felmentését készítse elő, a babérokat ráadásul kevésbé kompetens férfi felettesei aratják le. Egy nap azonban váratlan lehetőség hullik az ölébe, amely nem csupán rengeteg pénzzel, de talán kiegyensúlyozottabb magánélettel is járhat. Felkeresi őt ugyanis a helyi drogkartell rettegett vezetője, Manitas (Karla Sofia Gascón), és arra kéri, segítsen neki megrendezni a halálát, hogy titokban átoperáltathassa magát, és végre úgy élhessen, ahogy mindig is szeretett volna: békében, boldogságban, nőként. Az üzlet megköttetik, és Rita segítségével Manitas hamarosan új életet kezdhet, immáron Emilia Pérezként.

j_b8ay0g-105235.jpeg

Jelenet az Emilia Pérez című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Jacques Audiard filmjének alapötlete valóban izgalmas, a nőként újjászülető, kegyetlen bűnöző karakterét megismerve a moziban ülő joggal csettinthet: ilyet még nemigen láttam! A rendező és társforgatókönyvírói alapvetően a szélsőséges maszkulinitás kultuszát próbálják szétforgácsolni. Hamar kiderül ugyanis, hogy Manitas rémisztő külseje alatt egy szenvedő, gyengéd lélek lapul, aki pusztán azért volt kénytelen választani az agresszió és a bűn útját, mert rossz országba, rossz környezetbe és rossz testbe született. Azután azonban, hogy átesik a műtéten, valóban új emberként tér vissza: Emilia Pérezként egy sokkal megértőbb, gyengéd, gondoskodó nő válik belőle. Mexikóban végül egy új civil szervezetet is létrehoz Ritával közösen, bűnözői kapcsolatait felhasználva ugyanis azoknak az asszonyoknak kíván segítséget nyújtani, akiknek a bandaháborúk következtében eltűnt a férjük.

Emilia Pérez történetéből így végső soron egy társadalmi példabeszéd is kibontakozik a főként férfiak – korrupt politikusok és kegyetlen bandavezérek – által uralt mexikói társadalomról. A rendező mintha arra próbálna rávilágítani, hogy

minden egyénben, így a társadalomban is egyszerre lakozik a klasszikus női és férfi energia, 

az egészséges állapot pedig az volna, ha képesek lehetnénk egyensúlyt teremteni, először önmagunkban, majd a minket körülvevő világban. Emilia Pérez erre törekszik ugyanis, miután negyven évet gengszterként élt le, kísérletet tesz rá, hogy a következő negyvenet humanitárius céljainak szentelje. Persze, ez nem egy film volna, ha múltjával és identitásával nem kerülne konfliktusba idővel.

A2SY0bRA-151612.jpeg

Jelenet az Emilia Pérez című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

Az Emilia Pérez egy igazán női film, a nők kiszolgáltatottságáról, a női erőről, a női gyengédségről, a női félelmekről, aminek izgalmas ellenpontja a mexikói alvilág folyamatos jelenléte. Minden bizonnyal ennek is köszönhető, hogy Audiard hibrid műfajban gondolkodott: Manitas/Emilia identitásdrámáját a gengszterkrimik feszültségével és érzelmes musicaljelenetekkel fűszerezi.

Véleményünk szerint azonban itt bicsaklik meg igazán a történet, mert a nézőnek joggal támadhat az az érzése, hogy

a zenei betétek – amelyek többnyire az adott karakter érzelmi válságát hivatottak kiterjeszteni – közel sem mélyítik a film gondolatvilágát.

Sőt, sokkal inkább úgy tűnik, hogy csak elfedni próbálják a felszínes megoldásokat. Merthogy ez a történet számos kérdést hagy maga után, elsősorban a karakterek motivációival kapcsolatban, a szereplők időről időre olyan furcsa döntéseket hoznak, amelyeket vagy nem értünk, vagy nem alapoznak meg eléggé a forgatókönyvvel.

mGUf4ekg-105235.jpeg

Jelenet az Emilia Pérez című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A musicalrészletek sajnos csak ritkán szervesülnek a történet lényeges motívumaivá, az esetek többségében nem adnak újabb réteget a karakterek drámájának, szimplán csak megtörik az adott jelenet dinamikáját. Persze, ez nem jelenti, hogy ne hallhatnánk néhány fülbemászó számot izgalmas koreográfiákkal vegyítve – Rita jótékonysági esten előadott tánca és dala nehezen felejthető, erőteljes élmény –, ennek ellenére a teljes mű csupán izgalmas kísérlet marad.

Összességében érthetőnek tűnik az Emilia Pérez tizenhárom jelölése, azt viszont e sorok írója már kevésbé tartaná indokoltnak, hogy a legjobb mozgókép vagy a legjobb rendezés kategóriájában például el is nyerje az aranyszobrot. Érzésünk szerint ezt több más alkotás is jobban megérdemelné: A szer koherensebb és még provokatívabb, A brutalista monumentálisabb művészi koncepció mentén született, míg az Anora mélyebb és nem utolsó sorban szórakoztatóbb lélektani dráma, amelyet a csodálatos forgatókönyvírói teljesítmény tesz teljessé.

AORuitYQ-151612.jpeg

Jelenet az Emilia Pérez című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

A két színésznő jelölését is nehéz volna vitatni: Zoe Saldana csodálatosan játszik a filmben, és

időnként még mellékszereplőként is sikerül elhomályosítania partnerét,

aminek egyik oka valószínűleg abban rejlik, hogy a musicaljelenetekben sokkal nehezebb kihívás elé állították. Persze, az kérdéses, hogy a nagy esélyesnek tartott Isabella Rossellini (Konklávé) mellett ez mire lesz elég.

Karla Sofia Gascón ugyancsak joggal érdemelte ki a jelölést, Manitasból Emilia Pérezzé való átalakulása lényegében két, egymással tökéletesen ellentétes karakter megformálását is jelentette. Érzésünk szerint azonban a márciusi gálán ennek ellenére díj nélkül fog maradni: nem csupán botrányai miatt, hanem mert olyan kihívókkal néz szembe, mint a nagy visszatérő Demi Moore vagy Mikey Madison, aki valósággal brillírozott az Anora főszereplőjeként.

Az Emilia Pérezről szóló lesújtó kritikák egy része nem alaptalan, többségük azonban minden bizonnyal túlzó is. Ráadásul annak az amerikai közönségnek, amelyik még a kissé hasonló elgondolás mentén született, ám jóval közérthetőbb Joker 2-t is elutasította, Audiard filmje valószínűleg túlzottan szokatlan, kísérleti jellegű, ráadásul példázatszerű is, így aki egy tisztán realisztikus történetként szemléli, joggal akad fenn a felületes, hovatovább kissé érzéketlen, irreális forgatókönyvön. Ehhez jön hozzá az a szomorú tény, hogy az identitáspolitika korszakában mindenki könnyen megtalálhatja a maga egyszerű indokát, hogy miért ne szeresse ezt a történetet.

Emilia Pérez

francia-amerikai-mexikói film, 2024, 130 perc, +18

Rendezte: Jacques Audiard
Forgatókönyv: Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Nicolas Livecchi
Megjelenés: február 27.
Forgalmazó: Mozinet

Fejléckép: Jelenet az Emilia Pérez című filmből (Fotó/Forrás: Mozinet)

 

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Vizuál Zöldhullám

KÉP-regény: Hol van már a tavalyi hó?

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal a Duna rekord alacsony vízállása kapcsán további aggasztó adatokat oszt meg velünk.
Vizuál videó

Sosem látott filmfelvétel került elő az egykori Nemzeti Színház felrobbantásáról

Pontosan hatvan év telt el azóta, hogy a metró építkezésre hivatkozva lerombolták Budapest ikonikus épületét. Az NFI Filmarchívumban most feldolgozott filmfelvételek segítenek abban, hogy azok is átélhessék az élményt, akik sosem járhattak az épületben.
Vizuál ajánló

Csaknem kétszáz filmet neveztek a Magyar Mozgókép Fesztiválra

A korábbi évekhez hasonlóan nagy érdeklődés kíséri a 2025-ös MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivált. A február végi határidőig az elmúlt egy év hazai filmes felhozatalából mintegy 200 nevezés érkezett be a szemlére.
Vizuál hír

A legjobb film díját nyerte a Véletlenül írtam egy könyvet Montréalban

Lakos Nóra alkotása nyerte a Montréal Nemzetközi Gyerekfilm Fesztivál fődíját. A hiánypótló családi film világszerte nagy siker és a hazai közönséget is elvarázsolta: januári bemutatója óta több mint 126 ezer néző váltott rá jegyet és azóta is szerepel a mozik műsorán.
Vizuál interjú

Fényművészetről gyerekeknek – edukációs vasárnapi programok a Light Art Museumban

Hogyan hozhatjuk közelebb a kortárs művészetet, közelebbről annak egyik legizgalmasabb ágát, a fényművészetet a fiatalabb korosztályhoz? Hogyan gondolkodik erről a Light Art Múzeum csapata, amelynek tagjai egy egészen egyedi programot dolgoztak ki a GYIK Műhellyel közösen?