Guillaume Nicloux két César-jelölést kapott Az isteni Sarah Bernhardt című filmje nyitja február 27-én 19.30-kor a 15. Frankofón Filmnapokat a budapesti Uránia Nemzeti Filmszínházban. A történet Párizsban játszódik, 1896-ban. Sarah Bernhardt kora egyik legnagyobb színpadi csillaga, a világ első szupersztárja, ugyanakkor szabad és modern szellemű nő, aki bátran szembeszáll a társadalmi elvárásokkal és normákkal. De egy dolog a legenda, és egy másik a hús-vér ember. A főszerepben Sandrine Kiberlain látható.
A filmnapok egyik legfontosabb alkotása Jacques Audiard eddigi legmeglepőbb filmje, az Emilia Pérez, amely egyszerre könyörtelen gengszterfilm, őrült komédia és extravagáns musical. A Cannes-ban már díjazott alkotás 12 César-jelölést és 13 Oscar-jelölést kapott, amivel filmtörténetet írt:
soha egyetlen nem angol nyelvű alkotás sem kapott még ennyi jelölést.
A San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában debütált a 91 éves Costa-Gavras Az utolsó lehelet című alkotása Denis Podalydèsszel, Kad Meraddal és Charlotte Ramplinggal a főszerepben, és most a budapesti közönség is láthatja. Van egy kérdés, amellyel előbb vagy utóbb mindenkinek szembe kell nézni:
milyen lesz a befejezés, az élet végjátéka?
Jelen esetben egy orvos és egy író indul érzékenyen filozofálgatós, keserédes utazásra az emberi lét mélyrétegeibe. Méltósággal. A méltóságért.
Szintén a San Sebastián-i Nemzetközi Filmfesztiválon a legjobb forgatókönyv díját nyerte el François Ozon legújabb filmje, a Ha megérkezik az ősz. Michelle nyugdíjas évet élvezi egy burgundiai faluban régi barátnője társaságában. Az iskolai szünetre az unokáját, Lucas-t várja. Az örömteli látogatás azonban meghiúsul, mert egy baleset miatt a lánya eltiltja tőle a gyereket.
2024-ben a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Vincent Lindont a legjobb férfi főszereplő díjával méltatták a Játék a tűzzel című drámában. Pierre egyedül neveli két fiát. A fiatalabbnak minden összejön, az idősebb többnyire sodródik. Szélsőjobb csoportosulásokhoz csapódik, ami szöges ellentétben áll az otthoni értékrenddel. Pierre értetlenül nézi, mivé válik a fia, és a helyzet próbára teszi az apai szeretetet.
Igazi kuriózumnak ígérkezik a Malmkrog című történelmi dráma, amely 2020-as Berlinalén az Encounters szekció legjobb rendezés díját hozta el. Öt arisztokrata találkozik az Osztrák–Magyar Monarchia keleti szélén, a malmkrogi főúri kastélyban, ahol
lakoma közben addig vitáznak halálról, filozófiáról, vallásról, háborúról, fejlődésről és erkölcsről, mígnem elkezdenek kiütközni a nézetkülönbségek.
Az Átok című belga–francia–kongói dráma Cannes-ban az Un Certain Regard szekcióban „Új hang” díjat nyert. Koffi sok évnyi távollét után tér haza Kongóba, hogy bemutassa fehér és várandós feleségét a családjának.
Ám az övéi úgy tartják, ki kell űzni belőle a gonoszt.
Végül egy cannes-i Palm Dog-díjjal elismert kutyaalakítást láthatunk a Kutyaper című svájci–francia vígjátékban. Avril ügyvéd, és a sokadik vesztes ügye után megfogadja: a következőt megnyeri! Arra persze nem számít, hogy a védence ezúttal nem más lesz, mint Cosmos. Egy kutya.
További részletek a Francia Intézet oldalán.
Fejléckép: Jelenet a Kutyaper című filmből (Fotó/Forrás: 15. Frankofón Filmnapok)