Tánc

Volf Katalin: Mindegyik végzős hallgató küzdő típus

2025.01.06. 11:55
Ajánlom
A Magyar Táncművészeti Egyetem végzős klasszikusbalett-évfolyamának mesternője, Volf Katalin, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas magyar balettművész a hallgatók mögött álló munkáról és a rájuk váró feladatokról nyilatkozott.

Volf Katalin érdemes művésszel, az Operaház Mesterművészével, a végzős évfolyam lány hallgatóinak mesternőjével kezdődik a Magyar Táncművészeti Egyetem sorozata, amely a klasszikusbalett-hallgatókra fókuszál. Megszólal majd Túri Sándor, a végzős évfolyam fiúkkal foglalkozó mestere, és több hallgató is válaszol a tapasztalataikkal és jövőjük alakulásával kapcsolatos felvetésekre.

Tizenkét lány hallgatóval dolgozik. Hogy zajlik az utolsó év?

Rendhagyó kilencedik évfolyam vagyunk, mivel tavaly, a nyolcadik év végén letettük szakmai vizsgánkat, a képesítővizsgát. Szerintem ez még nem fordult elő az egyetem életében. Ettől egy kicsit más, azt is mondhatnám, furcsa a kilencedik év, mert nem kitaposott ösvényen járunk.

Ami ezt az évet még nehezebbé teszi, hogy sajnos nagyon sok sérültünk van. Még szerencse, hogy nem most kell a vizsgára készülnünk. Több hallgatónk elment gyakornoknak külföldre, volt, aki a Budapest Ballet Grand Prix-re készült novemberben, tehát elég hektikus őszünk volt. Azonban szerveződik a vizsgakoncert, ami június végén lesz az Operaházban, és bízom benne, hogy januártól minden a helyére kerül.

Mit jelent, hogy minden a helyére kerül?

Mindenki egészséges lesz, mindenki visszajön, teljes létszámmal fogunk dolgozni az elfogadott vizsgakoncertprogrammal, amit hamarosan be is tudunk majd jelenteni. Kicsit azért nehéz dolgunk van, mert Túri Sándornál három fiú dolgozik a végzős évfolyamban, tehát nem túl jó az arány.

Volf2-115012.jpg

Volf Katalin és Túri Sándor a végzős évfolyam hallgatóival (Fotó/Forrás: Schild Tamás / Magyar Táncművészeti Egyetem)

Ez a probléma, a fiúk hiánya megoldódni látszik az egyetemen?

Igen, az alsóbb évfolyamokban már jobb az arány. Komoly probléma volt a táncművészetben, hogy kevesebb a fiú, de talán pozitív irányba mozdult el mindez.

Ilyenkor már látni, hogy a végzős évfolyam tagjai közül ki az, aki tovább tud lépni egy társulathoz?

Igen, vannak, akiket már megkerestek szerencsére. Számomra ez egy nagyon nehéz kérdés, mert folyamatosan együtt dolgozom velük. Tehát

egy kicsit az édesanyjuk vagyok, ezért nyilván más szemmel nézem őket, mint aki először találkozik velük. Nem tudom, egy szakember, egy igazgató vagy koreográfus,

aki konkrétan keres egy figurát, egy alkatot, mit lát bennük, ennek ellenére próbálok, próbálunk segíteni. Alapvetően abban bízom, hogy a következő hónapokban mindenki megtalálja a helyét, és erre van is esély.

Erősek, tehetségesek a lányok szakmailag?

Nagyon erősek, küzdő típus mindegyik. Gyorsan tanulnak, okosak, tehát igazából sok pozitívat tudok róluk mondani, de az életbe való kilépés mindig nehéz.

Emlékszem, nekem is kemény kihívás volt. Amikor végeztem az Állami Balett Intézetben, Moszkvába mentem egy évre ösztöndíjasként, ami egy – ha lehet ilyet mondani – nagyon jó pofon volt. Az volt az első évem, amikor szülők, tehát védőháló nélkül dolgoztam, Moszkvában, ahol azért elég más világ volt. Küzdelmes időszakot éltem át, talpon kellett maradnunk, teljesítenünk kellett, és kivívni valamifajta helyet magunknak. Szerencsére nem voltam egyedül. Azt követően az Operaházban már könnyebb volt minden.

Volf3-115013.jpg

A végzős évfolyam hallgatói (Fotó/Forrás: Schild Tamás / Magyar Táncművészeti Egyetem)

Visszatérve a hallgatókra: mióta foglalkozik ezzel az évfolyammal?

A hatodik évfolyamban vettem át a gyerekeket, tehát ez a negyedik közös évünk, de folyamatosan csatlakoztak hozzánk külföldiek. Van, akivel két éve, van, akivel három éve dolgozunk együtt. Mindez azonban nem látszik, összeszokottak vagyunk, és élvezzük a közös munkát.

Pontosan mit szeret, esetleg mit nem kedvel ebben a munkában?

A kihívást és a felelősséget szeretem. Nagyon sokat tanulok a munkánkból. Más emberek, mint az előző évfolyamom, tehát „újratanulom” a gyerekeket.

Szeretem a fiatalok energiáját, a dinamikájukat, felemelő érzés látni, amikor valami sikerül.

Élvezem, amikor megküzdünk egy szituációért. Anya is vagyok, nem csak balettmester és nem csupán a szakmával foglalkozunk, vannak más dolgok is. Ezeket a kihívásokat is kedvelem. A reggeleket viszont utálom, a felkelést… Nem szeretem, ha megrekedünk, hogyha túl dacosak, önfejűek a fiatalok, de ezért is vagyok, hogy mindennap megküzdjünk egymásért.

A végzős klasszikusbalett-évfolyam:

Bank Lili, Bárány Ágoston, Boboi Felix, Chiang You-Rou, Egerházi Thalia, Ishii Ryo, Knausz Patrik, Precup Julia, Sakurako Hommochi, Shimizu Yuma, Szabó Rozina, Szepsi Dóra, Toydemir Ezgi, Yurchenko Mariia, Zhang Yi Di.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Volf Katalin és a végzős évfolyam hallgatói (fotó/forrás: Schild Tamás / Magyar Táncművészeti Egyetem)

Magyar Táncművészeti Egyetem

A Magyar Táncművészeti Egyetem (MTE) 1950-ben Állami Balettintézet néven alakult, 1983-ban főiskolai, 2017. február 1-től egyetemi rangot kapott. 

„A tánc a ma művészete, mert gyors, közvetlen hatású, tömör és példázatos. Olyan vizuális művészet, amelynek nem kell mindent kimondani ahhoz, hogy mindent elmondjon. A tánc expanziójáért élek, hogy napvilágra jöjjön a táncnak ez az akarása, hogy legyen tánc, és hogy elfoglalja az őt megillető helyet. Hogy melyik ez a hely? Az első. Legalábbis véleményem szerint.”

Az idézet Maurice Béjart-tól, a XX. század egyik legjelentősebb koreográfusától származik, akinek gondolataival a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár „teljes mértékben” azonosulni tud.

A Magyar Táncművészeti Egyetem oktatóinak, munkatársainak célja, hogy európaszerte elismert, jövőorientált képzési intézményként készen álljon a 21. századi társadalom kihívásaira az oktatás, a kultúra és azon belül a táncművészet eszközeivel.

Legolvasottabb

Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Jazz/World

A sanzonok királynője – a Benczúr Házban látható Nádasy Erika Piaf-estje

Egy halhatatlan legenda, Edith Piaf drámai fordulatokkal teli élettörténete és magukkal ragadó, keserédes érzelmekkel teli dalai elevenednek meg február 25-én a Benczúr Házban. A francia sanzonénekesnőt a darab írója, Nádasy Erika kelti életre.
Könyv

A Bálnában rendezik meg a Könyvfesztivált, Janne Teller lesz a díszvendég

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése közzétette, hogy idén mikor rendezik meg a 96. Ünnepi Könyvhetet és a 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. 
Klasszikus

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.
Tánc hír

Szatmárnémetiben lépett fel a Magyar Állami Népi Együttes

Az Egycsillagú égbolt programsorozatának keretében a magyar tánckultúra egyik legjelentősebb társulata január 26-án a Körtánc című összeállítással lépett színpadra Szatmárnémetiben. A sikeres előadásról és közeli terveikről Mihályi Gábor számolt be.
Tánc ajánló

A commedia dell’arte szellemében született meg a Feledi Project új bemutatója

Az itthon ritkán látható Pulcinella nemcsak egy színházi előadás, hanem tisztelgés az olasz kultúra és színházművészet gazdag hagyománya előtt. A produkció pergő ritmusa, látványos koreográfiái és szívhez szóló humora garantáltan magával ragadja a közönséget.