Tánc

Misztikus terek, avagy visszatérés a képzőművészethez – Gergye Krisztián festményeiből nyílik kiállítás Kőszegen

2020.06.19. 20:50
Ajánlom
A hazai kortárs színház- és táncművészet kiemelkedő alkotója ezúttal új oldalát mutatja meg: festőként lép elő a Levitációk című tárlaton, amelyen főként a karantén idején született alkotásaiból láthatunk válogatást. A Kőszegi Várszínház kiállításának megnyitóját június 21-én, vasárnap 18.00 órakor tartják a Jurisics-vár lovagtermében.

Gergye Krisztián rendkívül sokoldalú művész: táncos, koreográfus, performer és rendező, azt viszont kevesen tudják, hogy a képzőművészet nemcsak ihletforrásként van jelen életében, hanem aktív művelője is annak. Június 21-én akvarelljeiből nyílik kiállítása a Kőszegi Várszínházban Levitációk címmel. A tárlatot megnyitja: Vojnich Erzsébet, közreműködik: Lőrinc Katalin, a kiállítás kurátora: Trifusz Péter.

Gergye Krisztiánnal beszélgettünk az előadóművészet és a képzőművészet viszonyáról, misztikus terekről és a pillanat kimerevítéséről.

IMG_9662-204014.jpeg

Gergye Krisztián alkotása (Fotó/Forrás: Gergye Krisztián)

Jól tudom, hogy Kőszegre szinte hazajársz?

Igen, Kőszeg a szülővárosom és egy nagyon fontos állomás az életemben. 2007-ben hívott meg először Gelencsér Ildikó, a Kőszegi Várszínház művészeti vezetője, hogy egy táncelőadással lépjek fel, azóta pedig minden évben egy új projektet hozok létre itt. Ez a mostani év annyiban speciális, hogy egy kiállítással térhetek vissza, ugyanis gyerekkorom óta vonz a képzőművészet, és mostanra állt össze egy olyan anyag, amely alkalmas a bemutatásra.

Mire ad alkalmat számodra alkotóként a képzőművészet és az előadóművészet kölcsönhatása?

Mindig is foglalkoztattak a képzőművészeti alkotásokban rejlő mögöttes tartalmak, a koreográfiáimban gyakran indulok ki ilyen sűrű mondanivalójú képekből. A két terület párhuzamosan jelenik meg a művészetemben, a színpadképet is legtöbbször egyfajta festményként képzelem el, amely képes elemelni a látottakat és tágabb asszociációs kereteket megnyitni a nézők előtt.

Az előadóművészet a pillanatról szól, rögtön elillan, a festmények azonban a pillanat lenyomatai, megmaradnak. Ehhez is van saját viszonyod alkotóként?

A tánc szempontjából leginkább az érdekel, hogyan lehet az időt manipulálni, hogy az előadás pillanatisága szubjektívvé váljon: felgyorsítani vagy annyira lelassítani, hogy szinte állóképnek hasson. A festmények képesek ezt az időtlenséget megteremteni, ám ez sem feltétlenül kimerevített idő, hiszen a nézővel való viszonyban van valami dinamikus.

Tavaly egy különleges performansz, az Aukció című előadás keretében táncolás közben festettél meg képeket, amiket az előadás végén el is árvereztetek, amelyek pedig nem találtak gazdára, azokat megsemmisítettétek. Erős gesztusok, hogy élted meg ezt a fajta alkotást táncosként, illetve festőként?

Ennél a munkámnál maga a festészet aktusa került a középpontba, az akciófestészet egyfajta paródiája az előadás, aminek a végeredménye egy véletlenszerű absztrakció lett. Az emberi test, a festék és a vászon eggyé válása révén megszülető lenyomat értelmezési mezői érdekeltek, ám ez egy teljesen másfajta alkotói létezés, mint amiben a mostani kiállításon szereplő képeim születtek.

IMG_8372-204033.jpeg

Gergye Krisztián alkotása (Fotó/Forrás: Gergye Krisztián)

Hány évet ölelnek fel az alkotások?

A válogatás során valahogy úgy alakult, hogy a kiválasztott képek háromnegyede olyan alkotás lett, amelyek a karantén idején készültek. Talán most állt be egy olyan nyugalmi állapot az életemben, amiben ezek a képek megszülethettek.

Milyen témák jelennek meg a képeken?

Teljesen hétköznapi, mégis valamiért kicsit misztikus, másfajta időben létező terek keltik fel leginkább az érdeklődésemet, amikben meglátok valamit. Az ebben rejlő költészetet igyekszem elcsípni, amikor festménnyé formálom. Lehet ez egy letakart állványzat, amely mögül átsejlik egy romos épület vagy például az a kiégett, tető nélküli műhely, amit a Ferdinánd-hídról szoktam látni.

A megnyitón Lőrinc Kati közreműködik, úgy tudom, ez lesz az első fellépése zárt térben a járvány kitörése óta. Hogyan készültök rá?

Egyedül készül a fellépésre, direkt ebben maradtunk, amikor felkértem őt. A tárlatot Vojnich Erzsébet nyitja meg, ami nagy megtiszteltetés a számomra. A kiállításhoz kapcsolódóan tervezek egy új szólót Ahol a sötétség címmel, amely lényegében egy térinstalláció lesz az egyik festményem alapján. Ennek július 29-én tartjuk a bemutatóját a Kőszegi Várszínházban.

A kiállítás megtekinthető augusztus 2-ig.

Fejléckép: Gergye Krisztián (fotó: Dömölky Dániel)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.
Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.