Tánc

Klasszikus balettek, amik mai szemmel diszkriminatívnak tűnhetnek

2019.12.08. 22:40
Ajánlom
Itt A diótörő-szezon, amelynek egyes karaktertáncai kapcsán újra rácsodálkozhatunk, vajon bizonyos pontokon nem rögzítenek-e meghaladott ábrázolásmódokat ezek a 19. századi balettek?

A diótörő

A keleti figurák a romantikus balett karaktertáncaival kerültek be a kánonba az orientalizmus jegyében, erre a legismertebb példa A diótörő, amely azonban

erősen sztereotip képet fest róluk a híres Kínai tánc / Tea divertissemente-ban.

A fülig érő vigyor, a peckesen tartott mutatóujjak (amelyek állítólag az evőpálcát jelképezik), a Fu Manchu-bajusz, a sárgára festett arc és a parodisztikus ugrások mind egyfajta eltartást mutatnak az ázsiaiakkal szemben. Főleg, hogy az európai karaktertáncok (magyar, lengyel, ukrán, spanyol) valódi néptánclépéseken alapulnak, csak az arab és az ázsiai táncok fiktívek és szélsőségesen exponáltak.

GettyImages-539886652-104732.jpg

Mark Morris 2004-es Diótörő-feldolgozása, a Hard Nut (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

A bajadér

Tavaly a Hinduizmus Egyetemes Társasága, (Universal Society of Hinduism) emelte fel hangját a brit Királyi Balett A bajadér-előadása kapcsán. 1877-ben mutatták be ezt a színes, orientalista történetet a templomi táncosnő, Nikia, a rádzsa mindenre elszánt lánya, Gamzatti és a bátor harcos Szolor közötti szerelmi háromszögről. A szervezet a hindu kultúra elrajzolt ábrázolását kifogásolta:

triviálissá tették a keleti vallási hagyományokat, lealacsonyítva egy gazdag civilizációt és erősítve az etnikai sztereotípiákat.

GettyImages-539802078-104731.jpg

A bajadér a Royal Ballet előadásában (2009) (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

Petruska

1911-ben mutatták be Sztravinszkij zenéjére a Petruska-történetet, amiben intrikusként jelenik meg az afrikai szereplő, a Mór. A történet szerint Petruska szerelmes a balerinába, de ő a Mórt választja helyette. Petruska ezért párbájra hívja a Mórt, aki megöli Petruskát egy handzsárral. Petruska szelleme azonban feltámad. A történet a vásári bábjátékhagyományra épít, amelyben a mór, a fekete szereplő az ördög allegóriája – még magyar rokonában, a Paprikajancsiban vagy a Vitéz Lászlóban is.

Azonban ma, amikor az afroamerikai táncosok az esélyegyenlőségért küzdenek a fehér balettban (ballet blanc), a játékhagyomány tisztelete mellett is sértőnek tűnik a mór parodisztikus ábrázolása és feketére festett arcú táncosokkal történő megjelenítése.

GettyImages-5417776683-104732.jpg

A Royal Ballet Petruska-előadása 1995-ből (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

A kalóz

Az 1856-ban bemutatott balett az Oszmán birodalom környékén játszódik, káprázatos, virtuóz táncokkal. Egyeseket azonban kényesen érint a témája. Misty Copeland például kifejtette:

Azt gondolhatnánk, hogy ez egy könnyed kis szórakoztató darab. Hát, nem az – rabszolganőkről szól, akik láncra verve élnek. És mindezt fényes szórakozásként mutatja be a darab.

GettyImages-461432185-104732.jpg

A kalóz az English National Ballet előadásában, 2014-ben (Fotó/Forrás: Robbie Jack / Corbis via Getty Images)

(A fejlécképen Peter Wright 2009-es Diótörő-rendezésének kínai jelenete, fotó: Robbie Jack/Corbis via Getty Images)

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Kapcsolódó

Miért ábrázolják ügyefogyottaknak az ázsiaiakat a balettben?

Egy Amerikában élő filipino táncos éles hangú véleménycikket jelentetett meg, amelyben arra hívja fel a figyelmet, hogy a klasszikus és modern balettdarabokban az ázsiai figurák rendre sematikus, sokszor nevetséges karakterekként tűnnek fel.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Tág keretek között mozog a Zeneakadémia rektori pályázati kiírása

Az intézmény vezetésére március 17-ig lehet jelentkezni, a pályázatokat május 15-ig bírálják el. Sajtóértesülések két főbb jelöltet prognosztizálnak.
Klasszikus

Egy világrend utolsó pillanata – szubjektív gondolatok a Gurre-dalok kapcsán

Habár a Magyar Állami Operaház kommunikációja mindvégig az optimizmus hangját ütötte meg az Erkel Színháztól vett búcsú alkalmából, szimbolikus jelentőséget kapott a tény, hogy épp Arnold Schönberg monumentális opuszát, a Gurre-dalokat adták elő.
Vizuál

„Jót tesz nekünk, ha rácsodálkozunk a világra” – elstartolt a jubileumi Berlinale

Több mint egy héten keresztül Berlinre figyel a nemzetközi filmélet: a világ egyik legrangosabb A-kategóriás szemléje a hétvégén startolt el, a fesztivált Tom Tykwer új rendezése nyitotta meg, de bemutatták Burhan Qurbani új alkotását is, amelyben a III. Richárd történetét ültette át a jelenbe.
Vizuál

Presser Gábor és Parti Nagy Lajos nyitja meg a Godot Intézet új kiállítását

A Godot Intézet különleges megnyitóestre készül: február 28-án Presser Gábor játszik zongorán, és Parti Nagy Lajos gondolatai kísérik végig a látogatókat Szüts Miklós és Vojnich Erzsébet megindító festészeti világán.
Színház

Bejelentés: Novák János támogatja Zalán János művészi koncepcióját

A Kolibri Színház oldalán jelent meg Zalán János és Novák János február 17-én kelt levele, amelyben az intézményt március elsejétől vezető új igazgató arról ír, nem változik a Kolibri profilja, amire az alapító támogatása a garancia. Zalán február 19-én találkozik a társulattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Tánc interjú

Takashima Kentaro, a Mariinszkij Színház korábbi művésze visszatért a Magyar Táncművészeti Egyetemre

2016-ban végzett a Magyar Táncművészeti Egyetem Táncművész BA képzés klasszikus balett szakirányán Takashima Kentaro, aki korábban a Mariinszkij Színház balett-társulatában is táncolt. A kiváló művész januárban visszatért az Alma materba.
Tánc interjú

A Magyar Táncművészeti Egyetem támogatásra érdemes csodavilág – vallja az új rektorhelyettes

Két hónapja dolgozik a Magyar Táncművészeti Egyetem rektora, Fodorné Molnár Márta egyetemi tanár mellett rektorhelyettesként Salát Magdolna. Az intézmény korábbi tanulmányi igazgatója, aki 2008 óta tevékenykedik egyetemi pályán.
Tánc ajánló

Tánc Valentin-napra: jövő héten látható a Liliom

Magyarországon egyedülálló táncszínházi előadás a Liliom, a szerelem, a szenvedély és a sorsfordító döntések története. A Feledi Project előadása modern mozgásvilággal és érzelmekkel teli koreográfiával kelti életre Molnár Ferenc világhírű darabját. A Liliom február 19-én látható a Nemzeti Táncszínházban.
Tánc ajánló

Itt a friss Shakespeare-táncpremier: A makrancos hölgy

Február elsején debütált A makrancos hölgy Kecskeméten, a Kelemen László Kamaraszínházban. Shakespeare ismert vígjátéka Barta Dóra koreográfus-rendező elgondolása mentén kelt életre a színház balett-tagozatának előadásában.
Tánc ajánló

Ünnepélyes keretek között adták át a csárdás UNESCO-s bejegyzési dokumentumát a Hagyományok Házában

A csárdás az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára került fel. Az átadóünnepség táncművészek, néptánccsoportok jelenlétében zajlott.