Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

2025.01.13. 18:35
Ajánlom
A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére. Mint írják, üdvözlik a három fővárosi színház igazgatói kinevezéseit illetően a napokban nyilvánosságra került miniszteri döntést, szakmai sikereket, töretlen alkotókedvet kívánnak a régi-új vezetőknek.

Mint arról korábban beszámoltunk, Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter három színház ügyvezetői tisztségének betöltéséről hozott döntést a múlt hét folyamán. A tárcavezető újabb öt évre szavazott bizalmat Bán Teodórának (Margitszigeti Színház) és Ellinger Edinának (Budapest Bábszínház), valamint Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház élére. Utóbbi döntés állásfoglalásra késztette a Bodor Johanna vezette Magyar Színházi Társaságot, amely január 12-én kelt közleményében nehezményezi, hogy a miniszter figyelmen kívül hagyta, hogy a teátrum társulatának 98,3 százaléka nem Zalán János pályázatát támogatta, ahogy azt is problémásnak ítélik, hogy nem ismert, kikből állt az a szakmai bizottság, akik tanácsot adtak a politikusnak.

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

Kapcsolódó

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.

Másnap, január 13-án a társ-érdekképviseleti szervezet, a Vidnyánszky Attila elnökölte Magyar Teátrumi Társaság is reagált az igazgatói kinevezésekre. Mint írják, üdvözlik a miniszteri döntést, és „szakmai sikereket, töretlen alkotókedvet kíván a régi-új vezetőknek”.

Úgy vélik, a Kolibri Színház esetében a miniszter „változást akarhatott”, miután – mint írják – a teátrum

a budapesti színházak nézőkért folyó versenyében és gazdasági teljesítményében az utóbbi években meglehetősen gyengén teljesített.

Elismerik, hogy a pályázatok elbírálásának meghatározott szakaszában a társulatok véleménye fontos, de mint megjegyzik, „nem mindenek felett álló”.

A Teátrumi Társaság közleménye megemlít két esetet, ahol véleményük szerint a Magyar Színházi Társaság „nem mutatott ilyen érzékenységet”:

  • 2002-ben a Nemzeti Színház társulata Márta István és Vidnyánszky Attila pályázatát támogatta, végül azonban Jordán Tamás kapott vezetői kinevezést;
  • 2023 októberében, másfél évvel mandátuma lejárta előtt, Mácsai Pál kijelölte utódját, a Fővárosi Önkormányzat pedig az önkormányzati választások előtt lebonyolította a pályáztatást.

Mint megjegyzik, nyitottak az egyeztetésre a Magyar Színházi Társasággal, amennyiben mellőzik a kettős mérce alkalmazását.

A közlemény teljes szövege itt olvasható:

A Magyar Teátrumi Társaság, mint a hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete a sajtóban megjelentekre és a Magyar Színházi Társaságtól érkezett megszólításra reagálva üdvözli a napokban nyilvánosságra került miniszteri döntést a három fővárosi színház igazgatói kinevezéseit illetően, szakmai sikereket, töretlen alkotókedvet kíván a régi-új vezetőknek.

Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy mindenhol a világon a fenntartó erős jogosítványokkal rendelkezik az általa finanszírozott intézmények gazdasági, jogi folyamatainak ellenőrzésében, a költségvetés meghatározásában és vezető kinevezése módjában, más európai országokban is a fenntartó akár pályáztatás nélkül is kinevezheti a színházak vezetőit.

Magyarországon hosszú ideje a döntéshozókat szakmai kuratóriumok segítik, de végsősoron a felelősség az ágazat vezetőjét – vagy a városvezetőt – terheli. A miniszter a Kolibri Színház esetében – miután az a budapesti színházak nézőkért folyó versenyében és gazdasági teljesítményében az utóbbi években meglehetősen gyengén teljesített – változást akarhatott és úgy ítélte meg kívülről érkező, megújulást és szakmai-üzemeltetési frissességet hozni képes, tapasztalt vezetőt bíz meg a következő 5 évre. 

Természtesen a pályázatok elbírálásának meghatározott szakaszában a Társulatok véleménye fontos, de nem mindenek felett álló, szerintünk helyesen nem a kollektíva választ vezetőt, hanem a fenntartói joggyakorló.

Érdekes, hogy a Színházi Társaság más színházak esetében nem mutatott ilyen érzékenységet a társulati szavazási arányok és a végül kinevezett vezető összefüggésében. Emlékeztetőül 2002-ben, amikor a Nemzeti Színház vezetésére Márta István és Vidnyánszky Attila pályázott, a Társulat őket támogatta, mégis Jordán Tamás kapott vezetői kinevezést.  Hasonlóképpen nem foglalkozott a Színházi Társaság annak a lehetséges káros következményeivel, hogy Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója 2023 októberében példátlan módon másfél évvel mandátuma lejárta előtt kijelölte(!) utódját, a Fővárosi Önkormányzat az önkormányzati választások előtt lebonyolította a pályáztatást. 

Örömmel egyeztetünk a jövőben a társ-érdekképviseleti szervezettel, ha az következetesen és valóban egyeztetés formájában tud megvalósulni és átlépi a sajtón keresztüli üzengetés formáját és mellőzi a kettős mérce alkalmazását.

Budapest, 2025. január 13.

A Magyar Teátrumi Társaság elnöksége nevében:
Vidnyánszky Attila
elnök

Fejléckép: Vidnyánszky Attila (fotó/forrás: Hegedüs Róbert / MTI)

Három színház igazgatója ügyében is döntés született

Kapcsolódó

Három színház igazgatója ügyében is döntés született

Hankó Balázs miniszter a felkért szakmai bizottságok javaslata szerint hozott döntést, így március 1-től Zalán János lesz a Kolibri Színház igazgatója. Ellinger Edina és Bán Teodóra újabb öt évre kapott bizalmat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Jazz/World

A sanzonok királynője – a Benczúr Házban látható Nádasy Erika Piaf-estje

Egy halhatatlan legenda, Edith Piaf drámai fordulatokkal teli élettörténete és magukkal ragadó, keserédes érzelmekkel teli dalai elevenednek meg február 25-én a Benczúr Házban. A francia sanzonénekesnőt a darab írója, Nádasy Erika kelti életre.
Könyv

A Bálnában rendezik meg a Könyvfesztivált, Janne Teller lesz a díszvendég

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése közzétette, hogy idén mikor rendezik meg a 96. Ünnepi Könyvhetet és a 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. 
Klasszikus

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.
Színház interjú

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház magazin

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház interjú

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.