Színház

Trágárság bekeretezve

2025.02.19. 11:50
Ajánlom
A mű Koltai M. Gábor rendezésében szélsőségesen sötét és állatias, sőt helyenként gusztustalan, ennek nyomán igen szórakoztató is, az alkotók kihasználják a darab adta lehetőségeket. Megnéztük a Vaknyugatot a szegedi Kisszínházban. Kritika.

Írország egyik nyugaton fekvő településén, Leenane-ben járunk. Az a tény, hogy ez a helyszín a valóságban is létezik, a színházba járó közönség számára kevéssé lényeges. Egyféle Leenane-t ismerünk, azt, amelyikben a világ egyik legismertebb dráma- és forgatókönyvírójának, Martin McDonagh-nak három műve is játszódik: a Leenane szépe, A koponya és a Vaknyugat. Utóbbit december óta játssza Szegedi Nemzeti Színház, Koltai M. Gábor rendezésében.

Vaknyugat-24-152000.jpg

Jelenet a Vaknyugat c. előadásból (Fotó/Forrás: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház)

Leenae szó szerint egy Isten háta mögötti hely, és erről épp lakóit megismerve bizonyosodhatunk meg leginkább: feltűnően mindennapos itt az erőszak, gyakoriak a gyilkosságok. Az Úr szolgájának igen mostoha sors jut a kisvárosban, ahol bár méretes feszület és a katolikus egyház szentjeiről formázott, giccses szobrocskák díszítik a házakat,

a szívek mégis üresek.

A Connor fivérek, Coleman és Valene simán egymásnak esnek elfogyasztott csipszek, decinyi pálinkák, kisebb és nagyobb múltbeli sérelmek okán. Nem csoda, hogy Welsh atya reménytelenül alkoholista, és hetenként meginog a hite. Ahogy az sem különös, hogy a tizenhét éves Kicsilány saját apjának házi szeszével üzletel, hogy majd egyszer lelécelhessen.

Vaknyugat-5-152010.jpg

Poroszlay Kristóf, Vicei Zsolt és Kárász Zénó a Vaknyugat c. előadásban (Fotó/Forrás: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház)

A magyar közönség előtt nem ismeretlen a Vaknyugat című darab, amivel szerzője kíméletlen képet fest a vidéki Írországról és az ír társadalomról: 2004 óta rendszeresen tűzik műsorukra a hazai színházak. Gyakran veszik elő alkotásait, mivel McDonagh valamennyi drámája megbízható minőséget képvisel, jó színházi alapanyag, csupán ízlés – rendezői és nézői – kérdése, hogyan tetszik a végeredmény. A Leenane-trilógia (és talán kivétel nélkül minden McDonagh-mű) ereje abban rejlik, hogy

demoralizált környezetben vet föl alapvető morális kérdéseket,

teszi mindezt a lehető legfeketébb humorral. A szegedi előadáson is lehetett nevetni, nem is keveset, ugyan volt, akinek megfeküdte a gyomrát a sok durvaság, bár ez is szinte borítékolható az ír szerző esetében.

A Vaknyugat szegedi színrevitele szélsőségesen sötét és állatias, sőt helyenként gusztustalan, ennek nyomán igen szórakoztató is, az alkotók kihasználják a darab adta lehetőségeket. Koltai M. rendezése leginkább a szövegre koncentrál, érvényesülni hagyja Varró Dániel remek fordítását, aki jó érzékkel ültette át magyarra ezt a „suttyók” által beszélt, roncsolt nyelvet. Iszonyatosan nehéz színészi feladat egy ilyen textust egyben tartani, hiszen nagyjából soronként előbukkanhat egy-egy izgalmas, műveletlenségből fakadó szóvirág, trágárság, káromkodás. A játszók igencsak élvezik helyzetüket, főként a testvéreket, Colemant és Valene-t alakító Poroszlay Kristóf és Vicei Zsolt fürdik a szerepében, és mintha a rendezés is őket helyezné vastagított keretbe. Apropó, keret, Vereckei Rita kimagasló teljesítményt nyújtott a díszlet és a jelmezek tekintetében. A szegedi Kisszínházban egészen különleges látvány fogadja a nézőt: a játéktér egy ferdén álló képkeretben jön létre, ugyancsak ferde padlózattal, a díszletbeli falon pedig a kép – mintegy sokszorosítva – megismétlődik. A koncepció nyomán megszülető látvány egyrészt megadja a széttöredezettség, másrészt az ismétlődés élményét, a két tényezőt, amitől a fivérek és tágabb értelemben véve Leenane közössége nem tud megjavulni, hiába küzd a lelki üdvükért Welsh atya (Kárász Zénó).

Vaknyugat-26-152000.jpg

Jelenet a Vaknyugat c. előadásból (Fotó/Forrás: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház)

Szövegmennyiséget nézve abszolút a testvéreken van a hangsúly a darabban, viszont több rendezés épít Welsh atyára mint az egyetlen, emberi értékekkel tisztában lévő szereplőre – ez a szegedi előadásról kevésbé mondható el. Nincs ellágyulás, sem feloldozás, az aláfestő zenék is, még Kicsilány (Menczel Andrea) dala is inkább eloszlatja az illúziókat. Vicei és Poroszlay kettősét öröm nézni, nagyon pontosan, kidolgozottan játszanak, külön izgalmas, hogy valami egészen egyedi módon közelítenek a karakter suttyósága felé: Poroszlay a kezelhetetlen agresszió és bunkóság, Vicei az érzelmi aberráltság és a pitiánerség felől. A négyszereplős előadásban erős az összjáték, egységes a játékstílus. Egyetlen lírai jelenet jut Kárász Zénónak és Menczel Andreának, amelyben tömören megvillantanak egy másfajta Leenane-t, ez az előadás páratlanul tiszta pillanata.

Biztosan lesz olyan a közönség soraiban, aki elhatárolódik vagy viszolyog majd a Vaknyugattól, de csöndben elmenni nem lehet mellette, és talán ez a jó színházi élmény ismertető jele.

A Vaknyugat márciusban 21-én, 22-én és 23-án látható a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában, további információ itt elérhető.

Fejléckép: Jelenet a Vaknyugat c. előadásból (fotó / forrás: Tari Róbert / Szegedi Nemzeti Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.
Színház interjú

Boldogan éltek… de mi jön utána? – interjú Cseh Judit író-rendezővel

A mesékben a boldogság örökké tart – a herceg és a királylány összeházasodnak, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. A valóságban ez máshogy van. A ’mi jön utána?’-kérdését járja körül a Kultkikötő és az Összpróba Alapítvány legújabb előadása, amelynek bemutatójára március 13-án kerül sor a Szkéné Színházban. Az előadást rendező és részben író Cseh Judit mesélt a Boldogan éltekről.