Színház

„Olyan mintha hátat fordított volna nekünk Isten” – Bagó Bertalannal beszélgettünk a Részegekről

2024.11.25. 11:20
Ajánlom
Ivan Viripajev Részegek című darabját mutatja be a székesfehérvári Vörösmarty Színház december 13-án. Az előadást Bagó Bertalan állítja a Kozák András Stúdió színpadára, a rendezővel a részegség metaforájáról, a produkció kihívásairól valamint a darab aktualitásáról beszélgettünk. 

Már korábban is nyilatkoztad, hogy a részegségnek különleges funkciója van a színdarabban. Minek lehet metaforája az ittasság megjelenítése a színpadon?

A Részegekben az író ürügyet keres arra, hogy olyan dolgokról tudjon beszélgetni, amiről józanul nem lehet. A részegséghez nem kell alkohol, vagy valamilyen más szer, hanem az kell, hogy az ember olyan állapotba kerüljön, amiben nagyobb a befogadóképessége. Annyira rálát önmagára, a világra és a gondolatok közti résekbe, ami alapján ez az élmény megváltoztatja az életét.

Olyan mint a Rilkének az Archaikus Apolló-torzó című verse, ami azt üzeni: változtasd meg életed. 

Sokszereplős előadás, minden színésznek nagyjából hasonló súlyú szereppel. Milyen rendezői attitűddel kell hozzáállni egy ilyen próbafolyamathoz?

Én azt gondolom, hogy minden darabban az a fontos – a legkisebb szereplőnél is –, hogy legyen öröme abban, amit játszik, legyen tartalma a szerepének, és legyen mit játszania. Élettel teli legyen az a figura, ha csak két mondat erejéig szerepel, az is olyan legyen, hogy egy világot hozzon be. Ez a darab rövid jelenetek sorozatából áll, ahol a színészek nem klasszikus módon visznek végig egy szerepet, hanem bepillanthatunk különböző szkeccs-szerű részekbe. Csak a végén derül ki a néző számára, hogyan fonódnak össze ezek a történetek. 

IMG_0027-111924.jpeg

A Részegek című előadás olvasópróbája (Fotó/Forrás: Vörösmarty Színház)

A díszletért is te felelsz ebben a produkcióban. Mi volt a koncepció a tér megtervezésénél? 

Számomra adja magát, hogy nem egy realisztikus térben elhelyezett darab. Olyan mintha kiemelnénk valahonnan valamit és úgy vizsgáljuk, mint amikor mikroszkópon keresztül látjuk. Egy olyan teret kell alkotni, ahol a néző vizsgálhatja az ember természetét és lelki folyamatait. Egy absztrakt teret találtam ki, de alapvetően ez egy neutrális tér, ahol bármilyen jelenet eljátszható. Csupán egy-két olyan tárgy lesz benn, ami jelzi, hogy hol vagyunk, viszont nem telepszik rá az előadásra. Még jobban ki tudjuk hangsúlyozni a színészi játékot és az ember lélektani folyamatait, hogy pontosabban tudjuk őket vizsgálni. A teret mentesítjük mindenféle félrevezető dologtól, ami elvinné a figyelmet. 

Miért most gondoltál arra, hogy megrendezd ezt az előadást? 

Azt hiszem azért, mert eljött az a lélektani pillanat – akár a színházunkban, akár a környezetünkben –, hogy elkezdünk vizsgálódni és körülnézni. Egymást vizsgálni és felülemelkedni a saját egyszerű, nagyon önző magatartásformáinkon, hogy kicsit magunkra láthassunk. Elgondolkozzunk azon, hogy miért van az, hogy mások szemében meglátjuk a szálkát, sajátunkban a gerendát sem. Van-e egyáltalán valamilyen összeműködés a világ rendszerében. Nem állítások vannak az előadásban, hanem kérdésfeltevések.

Olyan mintha hátat fordított volna nekünk Isten és nekünk kell kideríteni hol van. Ő fordult el tőlünk, vagy mi fordítottunk neki hátat?

Mindezt iszonyatosan jó abszurd humorral írta meg az író, mintha Beckett meg Csehov lenne egyszerre. Humorba csomagolja a nagy gondolatokat, ezért becsapós, hiszen fogyaszthatóbb, de olyan mint az édes likőr. Amikor az ember issza, észre se veszi, hogy már be van rúgva. Nagyon közel áll a lelkemhez, hogy ebben a darabban nem direkt verik fejbe az embert bunkósbottal, valószínű, hogy inkább akkor eszmél rá a néző a lényegre amikor hazafelé megy, vagy másnap reggel, amikor eszébe jut. 

IMG_0446-111924.jpeg

A Részegek című előadás olvasópróbája (Fotó/Forrás: Vörösmarty Színház)

Milyen szerzőnek tartod Viripajevet? Van hasonlóság a magyar és az orosz néplélek között?

Ivan Viripajev egy olyan kortárs orosz író, aki abba a generációba tartozik, akiket nagyon kedvelek. Már rendeztem is párat műveikből, Szigarjevtől kezdve a Presznyakov testvérekig. Érezhető a legtöbb kortárs orosz drámaíróban az, hogy az érdekli őket, hogy a közeg, amiben élünk, merre hatol és hova keveredik. Igazából nem számít, hogy hol játszódik a történet. Ebben az előadásban sincsenek még utalások sem egy helyszínre. Viripajev egy európai gondolkodású ember, európai kérdésekkel. Viszont érezhetően benne van az a fajta tanulási folyamat, amit Csehov, Gogol vagy Európából Beckett képvisel.

További részletek a Vörösmarty Színház oldalán

Fejléckép: Bagó Bertalan (Fotó/Forrás: Vörösmarty Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Jazz/World

A sanzonok királynője – a Benczúr Házban látható Nádasy Erika Piaf-estje

Egy halhatatlan legenda, Edith Piaf drámai fordulatokkal teli élettörténete és magukkal ragadó, keserédes érzelmekkel teli dalai elevenednek meg február 25-én a Benczúr Házban. A francia sanzonénekesnőt a darab írója, Nádasy Erika kelti életre.
Könyv

A Bálnában rendezik meg a Könyvfesztivált, Janne Teller lesz a díszvendég

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése közzétette, hogy idén mikor rendezik meg a 96. Ünnepi Könyvhetet és a 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. 
Klasszikus

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.
Színház interjú

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház magazin

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház interjú

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.