Színház

Nem provokál, mégis provokatív – Fekete Ádám

KULT50: Fekete Ádám
2018.10.20. 14:50
Ajánlom
Az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit a Táp Színháznál tanult. Fekete Ádám a KULT50-ben megjelent portréja.

A 2018 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré utánközlése:

Fekete_Adam-151202.jpg

Fekete Ádám (Fotó/Forrás: Nagy Gergő)

Korosztályának ifjú üstököse, aki mindössze harmadéves dramaturg szakos hallgató volt a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, amikor már Junior Prima Díjat vehetett át 2012-ben. A Magyar Narancsnak ezzel kapcsolatban három évvel később így nyilatkozott: „Nem arról szólt, hogy valamit már letettem az asztalra, inkább arról, hogy figyelnek rám, és kíváncsian várják a folytatást.” És a folytatás nem késlekedett. Az állandó alkotótárssal, Fehér Balázs Benő rendezővel elkészült az egyetlen nézőnek szóló Bűn és bűnhődés, a Hitgyógyász, majd a Boris Vian kultkönyvéből írt Tajtékos napok, a Sirály, az Emilia Galotti és A játékos.

Fekete Ádám rendszeresen dolgozik dramaturgként a Katonában és a Vígszínházban is éppúgy, mint a függetleneknél, elsősorban a Táp Színháznál. A Vajdai Vilmos vezette társulás alapvetően meghatározta a művészi pályáját, hiszen a Madách Gimnázium egykori lelkes, amatőr színjátszó diákja itt ismerkedett meg élesben a színházcsinálással és a színpaddal. Mint mondja, az a fajta művészi és emberi szabadság az alapja ma is minden munkájának, amit ott tanult. Egy idő után azonban a dramaturgi munka nem elégítette ki.

Becsvágyóbb lettem, szeretem jobban kiterjeszteni magamat, és van is hozzá önbizalmam jelen pillanatban.

„A rendezés az, ami most a legjobban izgat: lelket önteni egymásba és együtt lelket önteni valami újba, ez életszerű és vidám dolognak hangzik” – nyilatkozta tavaly a Szinhaz.hu-nak.

Első saját rendezéséért, a Csoportkép oroszlán nélkül című előadásért 2015-ben megkapta az Év Titánja fődíjat. A kritikusok körében sikert arató, de a közönséget megosztó, közel háromórás produkció után egy sokkal kevésbé provokatív művel állt elő: A Jeditanács összeül című új darabját 2017 őszén mutatták be a Trafóban. A Kútszéli Stílus kritikusa, B. Kiss Csaba így értékelte a két előadást: „Fekete Ádám a Csoportképben és a Jeditanácsban is a leghétköznapibb dolgokról beszél a leg nem hétköznapibb módon: ez adja előadásai jellegzetességét. Stílusa – nem meglepő módon – a TÁP Színházéhoz áll a legközelebb, amelynek előadásaiban játszik is, de az azokra is jellemző dadaizmus nála kevésbé öncél, mint inkább eszköz egészen banális dolgok megmutatására. Fekete Ádám nem provokál direkt módon, mint Vajdai Vilmos előadásai teszik sokszor, mégis provokatívan hat még az egyébként edzettebb nézőkre is.”

pa240159-215857.jpg

A Jeditanács összeül (Fotó/Forrás: TÁP Színház)

Az írás gyermekkora óta jelen van az életében. Kisiskolásként főleg verseket írt, aztán jöttek a gimnáziumi drámaátiratok, például a Vihar (aminek Prosperóját el is játszotta az iskolai előadáson), amit látva Mácsai Pál és Bíró Kriszta is arra biztatta, komolyabban foglalkozzon a dologgal. Így talált rá a dramaturg szakra, amelyben találkozik két nagy szerelme: a színház és az irodalom. Manapság inkább a próza foglalkoztatja, egy kisregény vagy regény gondolata, de a vers- és a naplóírás töretlenül megmaradt.

Sokoldalú érdeklődését jól mutatja, hogy a zene is mindig rendkívül fontos volt számára, tanult dobolni, tubázni és autodidaktaként zongorázni. Most épp egy pianínó beszerzésén gondolkodik.

Úgy érzi, a muzsika az, amiben a leginkább el tudja engedni magát.

Nevét a nagyközönség is megismerhette, Till Attila itthon is nagy sikert arató, több jelentős külföldi filmfesztiválon szereplő és onnan komoly szakmai díjakkal hazatérő mozifilmjében, a Tiszta szívvel című alkotásban a kerekesszékes főhős legjobb barátját alakítja, aki maga is fogyatékos. Mert Fekete Ádám valóban mozgássérült, bár erről vele találkozva vagy a színpadon nézve őt szinte azonnal elfeledkezünk, olyan végtelen természetességgel és bájjal viseli testi hibáit. „Soha nem engedem, hogy a környezetemen úrrá legyen a zavar velem kapcsolatban, inkább én nyitok – nyilatkozott erről a Nők Lapja Cafénak. – Pontosan tudom, rajtam múlik, képesek lesznek-e pár perc után elfelejteni, hogy más vagyok, mint ők. Mert tulajdonképpen nem is vagyok más. Csak kevéssé tudom kontrollálni a mozdulataimat, de az eszem ugyanúgy vág, mint az övéké. Amikor ezt észreveszik, fellélegeznek.”

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron második alkalommal jelent meg a hazai médiapiac egyedülálló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunkban megismerheti a beválogatott alkotókat.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, rendelje meg online, ide kattintva>>>

Mit üzennek az utánuk jövőknek a mai fiatalok? – Színházi alkotók vallomásai

Kapcsolódó

Mit üzennek az utánuk jövőknek a mai fiatalok? – Színházi alkotók vallomásai

„Előtted az utódod” – szól a Staféta pályázat szlogenje, és hogy ez mit is jelent a mai ifjú színházcsinálók számára, az kiderül az alábbi videókból.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Operát írtak porszívóra – beszélgetés Iván Sárával és Perczel Enikővel

Kortárs operabemutatóval indította az évet a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház, az Előjáték Lear királyhoz a vidéki teátrum számára készült. A zenei tagozat fiatal tehetsége, az Olaszországban zeneszerzést tanult Iván Sára írta a partitúrát, a librettóért Perczel Enikő dramaturg felelt. A közös munkáról, a mű születéséről és egy különleges porszívóról beszélgettünk velük.
Jazz/World

A sanzonok királynője – a Benczúr Házban látható Nádasy Erika Piaf-estje

Egy halhatatlan legenda, Edith Piaf drámai fordulatokkal teli élettörténete és magukkal ragadó, keserédes érzelmekkel teli dalai elevenednek meg február 25-én a Benczúr Házban. A francia sanzonénekesnőt a darab írója, Nádasy Erika kelti életre.
Könyv

A Bálnában rendezik meg a Könyvfesztivált, Janne Teller lesz a díszvendég

A Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése közzétette, hogy idén mikor rendezik meg a 96. Ünnepi Könyvhetet és a 30. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivált. 
Klasszikus

Lunchtime koncertek indulnak az ELTE Bölcsészettudományi Karán

Az ELTE BTK Művészetközvetítő és Zenei Intézetének művészeti instruktor mesterképzési szakos hallgatói 2025 februárjától egyedülálló koncertsorozatot indítanak: zeneművészeti egyetemek hallgatói kapnak fellépési lehetőséget a Trefort-kertben.
Klasszikus

Dán szerelmi történettel búcsúzik az Erkel Színháztól az Opera

Több mint háromszáz fős előadói apparátus szólaltatja meg a százötven éve született Arnold Schönberg Gurre-dalok című, monumentális oratóriumát február 15-én az Erkel Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.
Színház interjú

Haumann Máté: „Hamlet szerepe három embert igényel egyszerre”

Február 7-én mutatta be a Magyar Színház Shakespeare örök klasszikusát, a Hamletet, Eperjes Károly rendezésében. A címszerepet Haumann Máté alakítja, aki szerint az előadás összekovácsolta a társulatot. Erről is beszélt nekünk. Villáminterjú.
Színház magazin

„Apu, azt hadd kérdezzem meg…” – Léner Péter és Léner András a Mester és Tanítványa podcastban

Apa és fia beszélgetésével folytatódik a Magyar Színházrendezői Testület frissen indított podcast-sorozata, amely a Fidelio online felületein jelentkezik kéthetente. A második részben Léner Péter színházi rendezőt kérdezi fia, Léner András színházi rendező, a Magyar Színházrendezői Testület alelnöke.
Színház interjú

Hajdu Steve: „Egy színésznek a saját halálát is könnyebb lesz feldolgozni”

Két nap alatt fogytak el a jegyek a Centiről centire márciusi előadásaira is, nézői várólista van a produkcióra a Rózsavölgyi Szalonban. A darabot Őze Áron rendezte, és játszik is benne Marjai Virág, Dobó Kata, valamint Hajdu Steve mellett, aki szerint Magyarországon is kezd hobbivá válni a színészet. De nem csak erről kérdezte őt a Fidelio.
Színház interjú

Bátyai Éva: „Megtanultam szeretni a nehézségeket”

Bátyai Éva pályája során számos zenés előadásban szerepelt, de thrillerben ez idáig még nem játszott. Az Újszínház színésznőjével új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán a készülő krimi-musicalről, a leghálásabb közönségről, az összetartó társulat erejéről, valamint arról is beszélgettünk, mi mindenre tanítja őt a futás.