Színház

Kurázsi díjat kaptak a Kolibri Színház volt munkatársai

2025.06.10. 10:20
Ajánlom
A Színházi Kritikusok Céhe a Kurázsi díjjal a bátorságot és a társadalmi felelősségvállalást ismeri el. A Céh az elismerést eddig két alkalommal adta át: 2018-ban Sárosdi Lillának, aki sokat tett azért, hogy a színházi szakmában is kibeszélhetővé váljon a szexuális zaklatás témája, 2021-ben pedig a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak, oktatóinak és dolgozóinak, akik kiálltak egyetemük szabadságáért.

2025-ben a díjat a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház azon munkatársai kapják, akik a legitimálhatatlan színházeszmény helyett a szellemi-szakmai integritást biztosító bizonytalanságot vállalták.

Kovács Bálint laudációja

Oly korban élünk a földön, amikor a papíron családbarát hatalomnak már a gyerekek öröménél is fontosabb, hogy kizárólag saját kádereinek dobjon oda koncként minden pozíciót; amikor ez a pozíció- és kultúrharc már a gyerek- és ifjúsági színházakat is elérte. Oly korban, amikor a magyar kulturális vezetés számára nemcsak a színházigazgató szakmai rátermettségénél, de a több tucat vagy akár több száz fős társulat saját igényeinél is fontosabb a politikai érdek. Tudjuk: ez hosszú évek óta evidens. A Kolibri Színház igazgatóváltásával mégis újabb vörös vonalat lépett át a hatalom: deklarálták, hogy tényleg semmi sem szent. A gyerekek sem.

A minisztérium úgy nevezte ki a leköszönő alapító-igazgató helyére, a társulattal régóta együtt dolgozó, itthon és nemzetközileg is sikeres pályázóval szemben a saját jelöltjét, hogy a Kolibri társulata tiltakozott.

A színházi szakma jelentős része és különféle szervezetei, valamint a Fővárosi Közgyűlés pedig mindhiába vitatta, hogy a pályázatában a színház alapmissziója megszüntetését is felvető jelölt valóban alkalmasabb lenne a vezetésre, mint konkurense.

A magyar társadalom egyelőre nem találta meg azt a módot, amivel sikeressé lehetne tenni a tiltakozást az ilyen rendelkezések ellen. Ahogy a hasonló helyzetekben mindig, ezúttal is született nyílt levél, próbálkozott ezzel-azzal az ellenzék, volt demonstráció. A sajtó is részletesen beszámolt arról, miért káros, ha egy kiemelkedő színházi műhelyben nem a közeget és a célközönséget jól ismerő, szakmailag is elismert szakember foglalja el a vezető pozíciót, hanem olyasvalaki, aki semmilyen módon nem bizonyította alkalmasságát a feladatra, korábban pedig egy olyan színházat vezetett, amely ellen hatósági vizsgálat lefolytatására volt szükség. De minden hiábavaló volt. A hazai színházi életből pedig évtizedek óta hiányoznak a szolidaritás minden más érdeket és aggodalmat felülíró gesztusai.

Ilyenkor az érintettek számára két rossz lehetőség marad, és az egyének felelőssége, hogy eldöntsék, számukra melyik a kisebbik rossz: a betagozódás az új rendszerbe vagy a felmondás.

A Kolibri Színház több mint negyven munkatársa a felmondást választotta, ráadásul gyerek- és ifjúsági színházi szakemberként úgy, hogy az egyébként is szűkhöz képest még szűkebb elhelyezkedési lehetőségben bízhatnak a bizonytalan jövőben.

De volt kurázsijuk beugrani az ismeretlenbe, csak hogy ne kelljen olyan színházeszményt legitimálniuk, amelyben nem hisznek.

Talán sokaknak csak egy újabb szomorú sajtóhír ez, hasonló ahhoz, amit már több színház vagy médium kapcsán olvashattak. De a felmondást választók számára ez egy visszavonhatatlan, az életük minden pillanatára kiható egzisztenciális döntés, egy karrier kockáztatása a bizonytalanságért – semmi másért, mint az egyenesnek megmaradó gerincért cserébe. Ahogy azoknak a sorsa sem irigylésre méltó, akiknek valamilyen okból jobb meggyőződésük ellenére is maradniuk kellett a színházban.

A Színházi Kritikusok Céhének sincs sok eszköze arra, hogy kifejezze szolidaritását a Kolibri Színház felmondó munkatársaival. Mi annyit tehetünk, hogy kimondjuk: áterezzük döntésük súlyát, köszönjük azt mindazok nevében, akik bíznak egy normálisabban működő ország eljövetelében – és tagjaink egyöntetű szavazása értelmében átadhatjuk nekik a Színházi Kritikusok Céhének Kurázsi díját.

Fejléckép: A Kolibri Színház épülete (forrás: Kolibri Színház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Lakatos György: „Ha csak egy gyermeken sikerült segíteni, már megérte”

Egy tragédia indította el, ám az azóta eltelt évtizedek alatt már több mint ezer beteg gyermeket sikerült támogatni. Lakatos György fagottművésszel, a kalocsai Kék Madár Fesztivál alapítójával beszélgettünk az idei eseménysorozat előtt.
Vizuál

Zsigmond Emőke alakítja Jane Austent a BBC új dokumentumsorozatában

Dramatizált jelenetekben, korabeli díszletek és ruhák között, nem utolsósorban az Örkény Színház színművészének alakításában elevenedik meg a brit közmédia új produkciójában a kétszázötven éve született Jane Austen.
Könyv

Beleolvasó – Berka Attila: Gryllusok – Egy család történetei

Berka Attila könyvében a hat Gryllus – Dániel, Vilmos, Dorka, Samu, Ábris és Alma – szabadon, azt és úgy mesélnek, amit és ahogy csak szeretnének. Megosztják velünk, mi a titkuk. Vagyis éppen azt, hogy valójában nincs is titok.
Plusz

Új Süsü-szobor került Csukás István síremlékére

A 2020-ban elhunyt legendás író-költő sírját tavaly decemberben rongálták meg, a művész örökösei ismét legyártatták az eredeti, Süsüt ábrázoló szobrot.
Vizuál

Gödöllőre költözteti a kormány a Mezőgazdasági Múzeumot a Vajdahunyad várából

Hankó Balázs kultúráért és innovációért felelős miniszter a Gödöllői király kastélyban tartott sajtóeseményen jelentette be a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és Könyvtár költözését – írta meg a Magyar Nemzet. Az új intézmény várthatóan 2029-ben nyílhat meg.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Öt pályázat érkezett a Vörösmarty Színház igazgatói posztjára

A korábbi aspiránsok közül senki nem pályázta meg újra a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatói posztját, várhatóan június végén születik döntés arról, ki vezetheti a teátrumot. Mások mellett Dolhai Attila zenés színész és Egyed Attila társulati tag is pályázott.
Színház interjú

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.
Színház hír

Június 10-én kezdődik az OSZT Szolnokon – mutatjuk a zsűrit!

Június 10-én kezdetét veszi az Országos Színházi Találkozó Szolnokon, amely idén is a hazai színházi élet legfontosabb ünnepe. A szemleprogramban 14 kiemelkedő előadás kapott helyet, amelyeket szakmai zsűri értékel.
Színház interjú

Rusznyák Gábor: „Ahhoz, hogy a színház ne csak egy produkciógyárat jelentsen, bizalmi légkör kell”

Bár dolgozik Budapesten is, leginkább Miskolchoz kötődik Rusznyák Gábor, aki Goldoni vígjátékát rendezi idén nyáron. A Csetepaté Chioggiában premierje júliusban lesz a Városmajori Szabadtéri Színpadon. Erről és sok minden másról is kérdeztük a rendezőt. Rusznyák Gábor-interjú.
Színház interjú

Gyerekek egy színházi előadásban – a Karinthy Színház beszélgetése idei ősbemutatója kapcsán

Gyerekekkel színházat játszani mindig nagyon nehéz. A Karinthy Színház ősbemutatója, a Kísértetház című rém-komédia kapcsán járta körül a kérdést a négy gyerekszereplővel együtt.