Színház

„Az igazi generációváltás csak most kezdődik” – beszélgetés a Kabóca Bábszínház vezetőivel

2025.06.11. 15:05
Ajánlom
Új épület, új csapat, új célok – valami megmozdult a veszprémi Szerelem-szigeten. Markó Róbert igazgatóval és Kocsis Pál művészeti vezetővel a Kabóca Bábszínház 11 előadását felvonultató miniévadon beszélgettünk.

Szinte már szállóige a Kabóca Bábszínházzal kapcsolatban, hogy a világ legjobb bábszínházát akarjátok létrehozni. Mit értetek pontosan ez alatt?

Markó Róbert: A világ legjobb bábszínházának lenni elérhetetlen cél, de ha nem ezzel az attitűddel lépünk be ebbe az intézménybe, akkor nincs értelme a munkának. Ez a mondat számunkra arról szól, hogy folyamatosan haladjuk meg önmagunkat. Ez a szellemiség része, konkrétabban véve pedig jelen akarunk lenni a nemzetközi térképen. Szeretnénk a magyarországi bábműfajt keresztezni azzal a nagyon izgalmas művészi munkával, ami mondjuk Lengyelországban, Csehországban vagy a Baltikumban jelen van. Fontos állomása volt ennek folyamatnak a nemzetközi fesztiválunk, emellett dolgozunk olyan előadásokon, amik eljuthatnak a külföldi színterekbe is.

Kocsis Pál: Fogalmam sincs, milyen a világ legjobb bábszínháza, de én már láttam itt olyan előadást, amire azt tudom mondani, elférne a világ legjobb bábszínházának a színpadán. Én nagyon hiszek ebben, ahogy abban is, hogy e nélkül a szellemiség nélkül szinte hozzákezdeni sem érdemes.

2023 óta teljesen új helyen, új csapattal és új arculattal kezdtetek neki a munkának, ki lehet mondani, hogy a Kabóca Bánszínház korábbi élete amatőr vagy félamatőr környezetben telt?

MR: Erős túlzással, de igen. Viszont érdemes hozzátenni, hogy az összes vidéki bábszínház amatőr mozgalmakból indult el. A Kabóca esetében arról van szó, hogy maga a professzionális intézmény működésében volt amatőr. Ez főként amiatt volt így, mert gyakran cserélődtek a vezetői,

egy ötéves ciklus nem elég arra, hogy műsorpolitikában vagy művészi arculatban kirajzolódjon egy valóságos irány.

Ennek a színháznak az életében minden egyes új igazgató új irányt határozott meg, és ezek valahogy nem épültek egymásra szervesen. Mindeközben a magyarországi bábszínházakat az jellemzi, hogy a rendszerváltástól kezdve egy igazgató vezeti az adott intézményt, és az igazi generációváltás csak most kezdődik.

Mire kell a legnagyobb figyelmet fordítani egy vidéki bábszínház vezetésekor?

MR: Ahogy a vidéki prózai színházaknál, úgy itt is borzasztóan fontos, hogy milyen az otthonát adó város kulturális közege, a felépítése, a története, milyenek a hagyományai, a nézői, egyszóval mire kíváncsi a közönség, mennyire lehet innovatívnak lenni. Mi is próbálunk belekapaszkodni a veszprémiségbe, és emellett persze univerzálisan olyan értékeket vagy irányokat megfogalmazni, ami nemcsak a helyieket érdekelheti, hanem az országban bárkit. A miniévadunkra is egyaránt kíváncsi a szakmai és a nem-szakmai közönség.

504020483_1247737660692441_7085210132453334424_n-132418.jpg

Közönség a Kabóca Bábszínház miniévadán (Fotó/Forrás: Kabóca Bábszínház)

Pali, te sok vidéki színházban megfordultál már, mi a tapasztalatod a veszprémi közönséggel?

KP: Nem ismerem annyira őket, még kevés nézővel találkoztam, de ez is a véleményem: egyelőre kevesen vannak. Itt most a felnőtt nézőkre gondolok, mert a gyerekközönség terén hihetetlen jó számokat produkáltunk.

A felnőttek távolmaradásának oka valahol mégiscsak a Kabóca múltjában keresendő, hiszen az gyakorlatilag nem kínált ennek a rétegnek előadást.

Ahhoz a fajta felnőtt- és családi színházhoz, aminek próbáljuk a hagyományát megteremteni – főként Robi rendezéseivel – még nem igazán szoktak hozzá. A Kabóca itt, Veszprémben talán még kevés embernél van ugyanazon a polcon, mint mondjuk akármelyik másik színház. De szerintem ez nem veszprémi sajátosság, talán Győr kivételével minden vidéki bábszínház kapcsán elmondható.

MR: De tulajdonképpen, ezeknek a bábszínházaknak az intézményes léte is meglehetősen rövid, mondjuk harminc év. A szocializmusban alapvetően az ő feladatuk volt a vidéki gyerekközönség kiszolgálása. Ebben az időszakban egyenlőségjel tevődött a bábszínház és a gyerekszínház közé, mindez nem Magyarország-specifikus, hanem kelet-közép-európai jelenség. Hozzáteszem, van ennek jogos alapja, pszichológusok által igazolt, hogy az 5 és 10 év közötti közönség sok esetben könnyebben azonosul egy tárggyal vagy egy bábbal, mint egy jelmezes színésszel. Ugyanakkor a műfajban rejlő lehetőségek, a stilizáció, az absztrakció, az abszurd, a groteszk meg az irónia igenis alkalmassá teszi a bábot a felnőtt közönség meghódítására. Igen, a mi nézőink 90 százalékát is a gyerekek és családok teszik ki, de egy ilyen alternatív felnőtt színházi irányra szükség lehet egy ötvenezres városban. Pali Győrt említette, ahol 15-20 éves munkája van a Vaskakasnak abban, hogy elérte a felnőtt közönséget is, és bekerült a köztudatba, ugyanez történik a Budapest Bábszínházban is Ellinger Edina igazgatásával. Nálunk ez a folyamat most indult el.

Az eddig látott előadásokon azt tapasztaltam, hogy nagyon tudatosan szólnak egyszerre a gyerekhez és a felnőtthöz is.

KP: Ez valóban tudatos, és színészként is jót tesz, ha ennyi mindenkire kell figyelni, de ami a legfontosabb: ha a gyerek és a felnőtt is jól érzi magát egy előadáson, akkor együtt érzik jól magukat. És ez a fajta közös élmény szerintem sokkal többet tud jelenteni. Kaposváron is a hétvégi matinéelőadásokat szerettem, ahol akár több generáció is eljött, egészen más volt a hangulat. De itt, a Kabócában is elcsíptem már többször fontos pillanatokat, amikor például egy apuka beült telefonozva egy előadásra, aztán tíz perc múlva fölnézett, elkezdett röhögni, és eltette a telefont. Az ilyen kis változásokért szeretnénk színházat csinálni.

Prózai színészként mi a viszonyod a báb műfajához?

KP: Mondjuk úgy, hogy ismerkedésben vagyunk egymással. Mióta behatóbban foglalkozom vele, rájöttem, hogy láttam már nagyon komoly bábelőadásokat, csak nem a műfaj okán, hanem mondjuk, mert egy japán Oidipuszt akartam megnézni. És az is igaz, hogy életem során számtalan olyan rendezővel dolgoztam, aki tulajdonképpen egyfajta bábos gondolkodást képviselt. Rusznyák Gábort is ki tudnám emelni például, akinél a tárgyaknak mindig volt története. Ez egyébként a román színház jellemző vonása, amit én végtelenül szeretek. De ez csak a hozzáállásom, azt muszáj leszögeznem, hogy ez egy végtelenül technikai műfaj, rengeteget kell még tanulnom.

foto-pekaroland-20241011-038-kisexact1600w-100942.jpg

Jelenet a Szélkötő Kalamona című előadásból (Fotó/Forrás: Peka Roland / Kabóca Bábszínház)

Ha már itt tartunk, mit tanultok egymástól a közös munka során?

MR: Palitól sok olyat kapok, ami a bábművészoktatásban kevésbé volt jelen. Ugye a mi képzésünknél a bábos szaktudás elsajátítása volt a legfontosabb, és mindez pusztán fizikai időkorlátokat tekintve is rengeteg mindent elvesz abból a fajta színészképzési lehetőségből, ami a prózai osztályokban jelen van. Meczner János azt szokta mondani, hogy a bábszínész olyan színész, aki bábozni is tud. Ezt én is így gondolom, ezért jó, hogy nálunk olyan művészeti vezető van, aki nem bábos világból jön. Amikor elkezdtük a közös munkát, akkor a társulat egyfajta képzése volt a cél, aztán természetes módon alakult ki ez a munkakör, és Palié lett. Én akkor tudok igazán jól működni egy társulatban, hogyha megtalálhatom, vagy kialakíthatom azt a feladatkört, ami nekem is komfortos, meg a közösségnek is jó.

Nálunk valahogy így alakulnak ki a feladatkörök, organikusan a színház előmenetelének tempója függvényében.

KP: Dramaturgiailag nagyon nagy a különbség a között, ahogyan a prózai meg a bábelőadások dolgoznak. Én szeretem az apró részletességgel kibontott történeteket, a bábszínháznál meg bizony sokkal szélesebb ecsetvonásokkal kell dolgozni. Ez egyfajta sűrített színház, ahol pillanatok alatt történinek a dolgok, és a játékidő is rövidebb. Egyébként csináltam már ilyen előadást, pont Kecskeméten, a Vérnász ilyesmi lett, és rettenetesen élveztem. Úgyhogy sokat tanulok, Robitól elsősorban türelmet, amiben ő sokkal jobb, mint én.

Mire lehettek igazán büszkék?

MR: Leginkább erre az egész helyre, az épületegyüttesre. Mi úgy vágtunk neki ennek az egésznek, hogy meglegyen a kellő infrastruktúra a magas színvonalú művészi munkához. Az épület erre maximálisan megfelel, és elképesztően jó helyen van. A színház arculata szintén a büszkeségünk, gondolok itt a dizájnra, a logóra. Hiszen a színházzal való kapcsolat ott kezdődik, hogy bejössz egy épületbe vagy felmész egy honlapra, rátalálsz a közösségi médiában, megnézel egy plakátot, szórólapot. Viszonylag egységes, de ami annál is fontosabb, egyedi a színházunk arculata, tehát összetéveszthetetlen a magyarországi színházi szakmán belül. A közönségbázis megnövelésére megint csak büszkék lehetünk, hiszen három és félszeresére nőtt a nézőszámunk, plusz lecseréltük a komplett repertoárt, és növeltük az előadások számát. És nem utolsósorban születtek olyan előadások is, amikre szakmailag igazán büszkék lehetünk.

KP: Amire én úgymond specifikusan büszke tudok lenni, az az, hogy nálunk szeretnek játszani a színészek, és hogy az előadások nem rekednek meg, hanem fejlődnek. Tulajdonképpen állandóan érnek kellemes meglepetések ezzel kapcsolatban.

vph-6598-1exact1600w-100942.jpg

Jelenet a Csillagbusz című előadásból (Fotó/Forrás: Peka Roland / Kabóca Bábszínház)

Mennyire hierarchikus egy ilyen, gyakorlatilag a nulláról felépülő rendszer?

MR: Szerintem hierarchia nélkül nincs színház. Én nagyon erősen hiszek társadalmi szinten a demokráciában, nincs annál működőképesebb rendszer, de a színházban csak bizonyos szintig tud működni a demokrácia. Lehet nyitottnak lenni, lehet vitázni, kíváncsinak lenni más véleményére, nyitott ajtókkal működtetni a vezetést, de a végső döntést mégiscsak a hierarchia csúcsán kell meghozni, és az ezzel járó felelősséget is vállalni kell. Ahogy a programunban megfogalmaztuk, tradíció és innováció mentén gondolkodunk, és azt gondolom, van olyan, amit egy hagyományos színházi struktúrából érdemes továbbvinni. És persze, ami nem korszerű vagy kontraproduktív, azt elhagyni.

Egy színház életében magától értetődő dolog, hogy prioritást élvez az előadás, aztán a próba, és csak aztán a magánélet.

Ennek kénytelenek vagyunk alávetni magunkat, ezt várom el a kollégáktól és magamtól is. Ez a komoly munka oka lehet a fluktuációnak is, hiszen aki ezzel elvi szinten nem tud azonosulni, vagy nem tudja ehhez hozzáigazítani az életvitelét, annak művészi kiválóság ide vagy oda, nem kell velünk dolgoznia. De fontos hangsúlyoznom, hogy a színházi hierarchia számomra nem az ordibáló rendezőt vagy a 60 év feletti, elnyomó férfi igazgatót jelenti. Ezt a jelenséget már jócskán meghaladta az idő, lehet normálisan is kommunikálni és színházat vezetni.

KP: A színházcsinálással együtt jár egy bizonyos önzetlen áldozathozatal. Furán hangozhat így kimondva, de mégiscsak erről van szó. És Robi jól mondja, hogy egy ilyen közeg kiveti magából azt, aki nem gondolja komolyan a színházcsinálást. Aki viszont odateszi magát, legyen az olyan színész, aki Pécsről jár ide vagy aki többgyermekes családanya, az valami iszonyat erőt képvisel. Olyan erőt, amiből tud születni nemzetközi fesztivál és miniévad.

502626709_1247737377359136_198533959530372093_n-132418.jpg

A Patkó Bandi legendája a Kabóca Bábszínház miniévadán (Fotó/Forrás: Kabóca Bábszínház)

Bár, ahogy említettem, a felnőttközönségnek szóló üzenetek, kikacsintások, áthallások, a társadalomkritika mind-mind megjelenik a Kabóca előadásaiban, jövőre viszont nagy vállalásként minden szombaton lesz felnőtt bábszínházi előadás, sőt improvizációs esteket is terveztek. Mit vártok ettől?

MB: A társadalomkritikához csak annyit fűznék hozzá, hogy én nem szeretem azt a színházat, ami direkt politizál vagy direkt reflektál. Mi zömmel népmeséket dolgozunk fel, és ezeknek a történeteknek az örökérvényűségük miatt egyszerűen alámegy az élet. Van, ami aktuálisabb, és van, ami nem, de bármihez nyúlsz, az nem tud nem a mának szólni. A gyerekközönséget persze sosem traktálnánk közéleti aktualitásokra utaló poénokkal, értelme se volna, de mégiscsak az volna a cél, hogy valamilyen szinten tükröt tartsunk a természetnek és saját magunknak az előadásainkon keresztül. A szombati alkalmakkal az a célunk, hogy megmutassuk, ezt a fajta – leginkább szórakoztató – tükörbenézést át lehet élni a mi, felnőtteknek szóló előadásainkon is. A heti egy alkalom abból adódik, hogy a város hozzászokjon. Hogy a veszprémi polgár szombat este kulturális kikapcsolódásként ne csak a Petőfi Színház, a Pannon Várszínház vagy a Hangvilla programjai közül választhasson. Az impróval pedig valami olyasmit szerettünk volna, ami még sohasem volt. Hiszen a műfaj gyakorlatilag ledobja magáról a rögtönzést.

KP: Nagy rácsodálkozás ért az édes hazám próbafolyamata alatt, amikor Markó-Valentyik Annát megkértem, hogy a bunraku mozgatása közben mondjon el egy verset. Nyilván volt az előadásában rossz vagy nem odaillő mozdulat is, de elképesztő ereje volt a rögtönzésének, hiszen egy profi bábosról beszélünk. Ez a jövő évadban beinduló bábos imprózás sztárvendégekkel fog megvalósulni, igazából a célunk az, hogy a közönség rácsodálkozhasson erre varázsra, miközben jól érzi magát, természetesen.

VPH_2652-130548.jpg

Kocsis Pál és Markó Róbert a 2024-es Kabóciádén (Fotó/Forrás: Peka Roland)

Mi az, amivel leginkább meg kell küzdenetek a színház életében?

KP: A rossz beidegződésekkel. Számomra ezt jelenti a szocialista munkaerkölcs és munkatempó, amit még a szüleink, nagyszüleink hagyományoztak ránk. Nehéz ezt körülírni, de része valami általános rossz szájíz, kedvetlenség, bizalmatlanság, sumákolás. Szerintem nemcsak a Kabóca, hanem Magyarország és Közép-Európa működésének a legfőbb ellensége ez a fajta attitűd, amit próbálunk valamiféleképpen kiműteni tulajdonképpen magunkból is. Mert ilyen kis megúszásokra mindenki hajlamos.

MR: Abszolút egyetértek, plusz még hozzátenném, hogy meg kell tanulnunk elfogadni, hogy sosem lesznek maximálisan ideálisak a körülmények. Tehát hogyha arra vágyunk, hogy minden klappoljon, mindenki ráérjen, legyen pénzünk is, próbatermünk, a híres emberek is pont ráérjenek, a nap is süssön, na és akkor fogjuk megcsinálni életünk előadását vagy fesztiválját… nos, akkor az a büdös életben nem fog megszületni. A melóban van a siker – vagy hogy szokták mondani? – inkább csináljuk, minthogy várjunk a legideálisabb körülményekre.

Fejléckép: Kocsis Pál és Markó Róbert, a Kabóca Bábszínház vezetői (fotó / forrás: Toroczkai Csaba / Kabóca Bábszínház)

Három nap alatt 11 előadást játszanak Veszprémben

Kapcsolódó

Három nap alatt 11 előadást játszanak Veszprémben

A veszprémi Kabóca Bábszínház miniévadot tart június 2–4. között. A kiemelt eseménysorozat keretében 11 előadás látható majd a bábszínház színpadait és szabadtéri helyszíneit bejárva – a legkisebbektől a felnőtt közönségig, minden korosztálynak kínálva színházi élményt.

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

A szem nem öregszik – először tartottak felnőttbábfesztivált Veszprémben

Árnyjátékkal a mindennapi szorongásokról, szemgolyókkal az evolúcióról mesélni – mostanra talán tudatosodhatott a hazai nézőkben, hogy a báb műfaja nem csak gyerekeknek szól, a hétvégén az I. Veszprémi Nemzetközi Felnőttbábfesztivál is ezt igazolta. Négy előadáson jártunk. Beszámoló.

Tizenhárom új bemutatót tart a Kabóca Bábszínház

Tizenhárom új bemutatót tart a Kabóca Bábszínház

A veszprémi Kabóca Bábszínház a 2025/2026-os évadban kétszeresen ünnepel: fennállásának 25. évfordulóját, valamint új épületének 120 éves jubileumát. E jeles alkalommal ismét gazdag és sokrétű programsorozattal készül a társulat – a csecsemőktől a kamaszokon át a felnőttekig kínál előadásokat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Holtan találták a férfit, akiről díjnyertes dokumentumfilm készült

A 62 éves František Klišíkre egy tóban találtak rá július 13-án, egy nappal azután, hogy a róla és ikertestvéréről készült dokumentumfilm fődíjat nyert Karlovy Varyban. A rendőrség szerint semmi nem utal bűncselekményre. 
Vizuál

Szlovák film nyerte a fődíjat Karlovy Varyban

Fliegauf Bence Jimmy Jaguár című alkotása nem nyert díjat Közép-Európa egyetlen A-kategóriás szemléjén. Kovács István Ostrom című nagyjátékfilmje a KVIFF Talents szakmai program díjában részesült. A rangos fesztiválon Stellan Skarsgaard-t is elismerték. 
Zenés színház

Kísértethajó életnagyságban – A bolygó hollandi Szentmargitbányán

Első alkalommal adták elő Wagner valamely művét a Szentmargitbányai Kőfejtőben, A bolygó hollandi azonban nem csupán igazolta a választást, hanem az utóbbi évek egyik legjobban sikerült produkciója lett. A július 9-i premieren jártunk.
Klasszikus

Kamarazenei gyöngyszemek festői környezetben – jön a 28. Haydn Fesztivál Pápán

A Budapesti Vonósok minden évben megrendezett eseményén megcsodálhatjuk a pápai Esterházy-kastély történelmi jelentőségű épületét, valamint a klasszikus és a népzene határvidékére is elkalandozhatunk, neves vendégek hangversenyein.
Színház

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Az Apertúra kapja a Színházi Kritikusok Céhének Jövő díját

A Színházi Kritikusok Céhe 2022-ben alapította meg a Jövő díjat. Az elismerést a társadalmi folyamatok alakításán innovatív színházi gondolkodással, elkötelezetten dolgozó alkotók kaphatják meg. Idén a Jövő díjat az Apertúra érdemelte ki.
Színház hír

Harmincötödször is Szegeden találkoznak a függetlenek – itt a THEALTER programja!

Július 26. és augusztus 2. között rendezik meg a 35. THEALTER színházi fesztivált Szegeden. A nyolcnapos rendezvény hét helyszínén lesz többek között inkluzív táncelőadás, vitaszínház, koncertszínház, monodráma és bábelőadás is.
Színház hír

„Ez a díj örök kőszegivé tett” – Balázs Andrea nyerte el az idei Hollósi Frigyes-díjat

A Hollósi Frigyes-díjat a Kőszegi Várszínház 2022-ben alapította, a színház fennállásának 40. évfordulóján: annak a színművésznek adják át, akinek a Kőszegi Várszínház nagyszínpadi bemutatójában nyújtott alakítása a leginkább tetszett a közönségnek.
Színház kritika

15 sor színház: Sirály

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás az Apertúra Sirály című előadásáról szól. Sirály kritika. 15 sor színház.
Színház interjú

Fülöp Péter: „Annyira gyorsan változik a világ, komoly kihívás lépést tartani”

Tíz év után, direktori mandátumának lejárta előtt távozott a kaposvári Csiky Gergely Színház éléről Fülöp Péter, akit nemrég a Nemzeti Színház operatív igazgatásával bízott meg Vidnyánszky Attila. A kaposvári időszakról és a rá váró feladatokról kérdeztük. Interjú.