A Csokonai Színház igen széles skáláját játssza a daraboknak, a Nagyerdőre meghívott produkciókkal képesek vagyunk tovább bővíteni a műfaji sokszínűséget, még nagyobb választékot tudunk kínálni a közönségünknek. A legfontosabb számomra, hogy minőségi előadásokat szeretnénk hozni a régióba.
Mit jelent a minőség?
A Csokonai csapata kiterjedt szakmai kapcsolatrendszerben dolgozik, ahol szakmai érveket és érdekeket tudunk ütköztetni, ennek alapján döntjük el, hogy melyik előadásokat mutassuk be.
Az egykori táncos, a színházalapító, a mostani igazgató mennyiben viszi be a saját szubjektív ízlését?
Az igazgató legfontosabb feladata, hogy jó csapatot hozzon létre, és ezt a Csokonaiban művészeti vezetőként, majd igazgatóként töltött éveim alatt sikerült felépítenem. Komoly munkát fektettünk abba, hogy tanulmányozzuk a Nagyerdei Szabadtéri Játékok elmúlt tíz évét, a statisztikák iránymutatóak voltak.
A közönségsiker nem hazudik.
Vannak társulatok, előadások, amelyek tíz éve százszázalékos jegyeladással működnek. Ilyen siker A Pál utcai fiúk, egy-két nap alatt elfogy rá minden jegy. Zeneileg, szövegileg is nagyon jó darab, Keszég László rendező és Gergye Krisztián, aki a táncot koreografálta, szuper produkciót készítettek. Országos szinten válogattuk hozzá a fiatal színészeket, ez volt a legnehezebb feladat.
Idén nyáron nyolc produkciójuk lesz, két saját előadással, a klasszikustól a kortárson át a prózai és zenés darabokig. A közönségigényt és a saját szempontokat mennyire kell összhangba hozni?
Többségében zenés színházi előadásokat és vígjátékokat válogattunk, de mindig fontos, hogy fajsúlyosabb dolgok is legyenek a kínálatban, mint például az opera. Ha ezt az egyensúlyt jól építi fel az ember, jól kommunikálja, akkor ez a műfaj is megtalálja a maga közönségét.
Egy szabadtéri színpad mindenképpen Broadway, mindenképpen a könnyedségről kell szólnia.
Mint például a Tesla musical?
A Nikola Tesla − Végtelen energia című előadással nyitjuk meg a Szabadtérit június 8-án. Nagy stábbal, nagy vállalás a Nikola Tesla életét bemutató hatalmas musical. Egy egészen új dimenzióját mutatja meg a kortárs színpadi technikáknak. A Pál utcai fiúk mellett saját produkciónk még Molnár Ferenc Játék a kastélyban című előadása, amit szintén Keszég László rendezett. Mindkettő nagyon közel áll a szívemhez.
A Héttorony táncelőadás középpontjában az építész Makovecz Imre áll, a táncszínházi előadásba beépült az egykori Sevillai Magyar Pavilon zenéje. Mit tud megmutatni egy ennyire összetett személyiségről a zenében-táncban feldolgozott előadás?
Az általa megalkotott Magyar Pavilon, úgy gondolom, nemzetközi siker volt. Makovecz teljesen egyedi képi világot, nagyon sajátos struktúrát hozott a magyar építészetbe, ezt a világot adja vissza képeiben s a táncban is a mű.
A Nagyerdei Szabadtéri Színpad a Debreceni Ünnepi Játékok egyik fontos helyszíne. Összekapcsolódik a két rendezvény?
A debreceni kulturális szektor akarata is, hogy együtt dolgozzunk, együtt találjuk ki Debrecen nyári szezonját, odafigyeljünk, hogy ne legyenek párhuzamosságok. A sok helyszín miatt kevesebb előadás lesz a szabadtérin, de összességében Debrecen nyer ezzel a színes kulturális kínálattal. Ha az elmúlt két évünket összegzem, az újranyitás utáni tavalyi év már nagyon jól működött, az ezerfős nagyszínpadon szinte végig teltház volt. Idén, azt érzékelem, ezt felülmúljuk, nagyon nagy a várakozás. Ezt erősíti az is, hogy a kőszínházunk, ami újranyílik, hosszú ideig zárva volt. Mindenki kiéhezett. A turizmust is erősíteni szeretnénk: a szabadtéri színház kiváló esti program lehet a Debrecenbe látogató bel- és külföldi turistáknak egyaránt.
A Nagyerdei Szabadtéri Játékok műsoráról bővebben itt tájékozódhat! >>>
Fejléckép: Gemza Péter (forrás: Máthé András / Csokonai Színház)
Támogatott tartalom.