Színház

A fura, az általában jó

2025.02.14. 13:50
Ajánlom
Február 13-án került sor a Rózsavölgyi Szalon legújabb előadásának bemutatójára: Hárs Anna Mákfagyi című darabját Dicső Dániel állította színpadra. Játssza Jeney Luca és Kálid Artúr, fontos szerep jut még egy fagyitérképnek. A karakterek izgalmas szellemi párbajt vívnak egymással, hogy végül a másik segítségével közelebb kerüljenek önmaguk megértéséhez.

Váratlan helyzetben találja magát az a néző, aki beül a Rózsavölgyi Szalon új előadására: a Mákfagyi története ugyanis egy temetést követően indul, a két főszereplő pedig, akik ugyan csak most találkoztak először, máris heves szóváltásban állnak egymással.

De kik ezek az emberek? És miért visszhangzik tőlük a temető?

Az egyikük Rózsa (Jeney Luca), egy csupaszív, fiatal lány, aki most veszítette el az egyetlen embert, aki önmagáért szerette őt – ez a férfi pedig történetesen a meglehetősen nyers, ingerlékeny és cinikus Máté (Kálid Artúr) édesapja volt. Nem csoda hát, ha ez a két teljesen különböző karakter nem találja meg a közös hangot egymással... eleinte. A sors, vagy jobban mondva, az elhunyt apa emléke ugyanis hamarosan újra összesodorja őket, beszélgetéseik során egyre jobban megismerik és megértik egymást – innen pedig csak egyetlen lépést kell megtenniük, hogy a másik tekintetén keresztül képesek lehessenek saját hibáikat, félelmeiket és erényeiket is helyesen megítélni.

LUS_2966-110730.jpg

Kálid Artúr és Jeney Luca a Mákfagyi című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Ha valaki esetleg látta a Keanu Reeves és Winona Ryder főszereplésével készült Végállomás: esküvő című filmet, az emlékezhet rá, milyen izgalmas tud lenni, amikor két erős karakter szűnni nem akaróan szellemi párbajt vív egymással. A színdarab joggal juttathatja eszünkbe ezt a történetet, mert a Rózsavölgyi Szalon színpadán valami hasonló zajlik, igaz, ebben a sztoriban az ellentétek mozdítják előre a történetet: adott egy különc lány, egy igazi UFÓ – ahogy Máté jellemzi –, egy vérbeli optimista, aki nemhogy lebeg, valósággal szárnyal a föld felett, és természetesen hisz a világ kozmikus elrendezettségében. A férfi ezzel szemben javíthatatlan cinikus, trágár és a dolgok mögött nem lát semmiféle rejtett értelmet, csupán a lehangoló, sivár valóságot. Máté és Rózsa párbeszédeit alapvetően egyfajta világnézeti küzdelemnek is felfoghatjuk:

a reményt kereső idealizmus csap össze a mindent szétromboló, keserű gúnnyal.

De kinek van igaza? Miért lesz valakiből optimista vagy épp pesszimista? Mint kiderül, valójában egyik fél sem tökéletesen boldog attól, amilyen emberré vált. Mindketten súlyos terheket cipelnek a vállukon. Egyikük mindig valaki mást hibáztat, a másik saját magát. Egyre intimebbé váló beszélgetéseik attól lesznek igazán emberiek, hogy a két karakter látszólag tökéletesen átlát egymáson, pontosan értik, a másik miben téved, mikor hazudik önmagának, mikor leplezi el félelmeit egy felvett vagy tanult viselkedési mintával. Ám amikor saját magukkal kellene szembenézniük, ugyanerre már képtelenek. Előbb meg kell bízniuk egymásban, hogy megbízhassanak saját magukban.

LUS_3111_-110729.jpg

Jeney Luca és Kálid Artúr a Mákfagyi című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Bár a történetről sokáig úgy hihetjük, a két fél között romantikus szál szövődik, sokkal inkább a barátság szentségébe nyerhetünk betekintést, abba, milyen fontos, hogy legyen valaki az életünkben, aki előtt felvállalhatjuk saját sérülékenységünket. Mert mindenki fél, mindenki szorong, és mindenki igyekszik ezt elleplezni.

Hárs Anna története ugyanakkor mégsem sötét… csak a humora az. Máté és Rózsa eszmecseréjén ugyanis rengeteget lehet nevetni, időnként olyan dolgokon is, amiken általában úgy képzeljük, nem volna szabad. Az alaphelyzet sajátosságából fakadóan például a halál témája is folyamatosan megjelenik, ami egy ponton túl már a mozgatórúgója a két karakter jellemfejlődésének.

A halál fényében élesebben kirajzolódik a dolgok lényege, és könnyebb megérteni, mit szeretnénk változtatni az életünkön,

mi az, amit nem szeretnénk megbánni az utolsó óráinkban.

A Mákfagyi egy fura történet, fura karakterekkel, fura párbeszédekkel – és éppen ettől szerethető. Ahogy Rózsa mondja a történet egy pontján, a fura, az általában jó. Csak egyetérteni tudunk vele.

LUS_2976-110730.jpg

Kálid Artúr, Hárs Anna, Dicső Dániel és Jeney Luca, a Mákfagyi című előadás alkotói (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Mákfagyi

Máté: Kálid Artúr
Rózsa: Jeney Luca

Díszlettervező: Enyvvári Péter
Jelmeztervező: Cselényi Nóra
Rendezőasszisztens: Kis-Kádi Judit
Rendező: Dicső Dániel

További részletek a Rózsavölgyi Szalon oldalán.

Fejléckép: Kálid Artúr és Jeney Luca a Mákfagyi című előadásban (Fotó/Forrás: Kallus György / Rózsavölgyi Szalon)

Hárs Anna: „Jó kezekben vannak a szereplőim”

Kapcsolódó

Hárs Anna: „Jó kezekben vannak a szereplőim”

Szerzőként már a második bemutatójára készül a Rózsavölgyi Szalonban. A Mákfagyit – Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében – február 13-án mutatják be. Hárs Annát az utóbbi időben az önmagunkkal való szembenézés és a kimondott szó ereje foglalkoztatja leginkább.

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

Kálid Artúr: „Az én apám nem volt az életem része”

A Rózsavölgyi Szalon február 13-án mutatja be Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével Hárs Anna Mákfagyi című darabját. A Hollósi Frigyes- és Gedeon József Amfiteátrum-díjas színművész a Fideliónak az új szerepéhez való kapcsolódása mellett szabadúszásról, szinkronokról, anyaszínházakról, rádiós műsorvezetésről is beszélt.

Rózsavölgyi Szalon

A Rózsavölgyi Szalon a pesti belváros művészeti központja, ahol a hagyomány és az újító szándék teremti meg a színházi és irodalmi műhelymunkát. 2012. április 11-én, a Költészet Napján nyílt meg. Kezdettől leginkább olyan darabokat tűzünk műsorra, amelyek kiemelt értéket képviselnek a magyar és külföldi irodalomban, s amelyeket még nem mutattak be, vagy színpadi változatban nem kerültek még színre Magyarországon. Igyekszünk olyan témákkal foglalkozni, amelyek a mai kor kíváncsi, gondolkodó emberét érdeklik, aki nem elégszik meg azzal, hogy az interneten keresztül szemléli a világot.

A hajdani szalonkultúrának lényege volt – túl a társas együttléten – a fiatal alkotók felfedezése is. A nagy nevek mellett nálunk is rendre megjelennek fiatal művészek, pályakezdők, akiket fel is fedez aztán a közönség. Bár nincs hagyományos értelemben vett társulatunk, mégis társulattá formálódott a Rózsavölgyi Szalon alkotóközössége. Szeretnek itt lenni.

Köszönjük!

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.
Színház interjú

Boldogan éltek… de mi jön utána? – interjú Cseh Judit író-rendezővel

A mesékben a boldogság örökké tart – a herceg és a királylány összeházasodnak, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. A valóságban ez máshogy van. A ’mi jön utána?’-kérdését járja körül a Kultkikötő és az Összpróba Alapítvány legújabb előadása, amelynek bemutatójára március 13-án kerül sor a Szkéné Színházban. Az előadást rendező és részben író Cseh Judit mesélt a Boldogan éltekről.