Az X-esek többségében fanyalogtak, az Y-osok talán elvoltak vele, a boomerek helyében viszont nem lennék. Jómagam, milleniál-faktoros Z-sként, azaz – és most tanulunk egy új szót! – zilleniálként vegyes érzelmekkel távoztam a Vígszínház évadkezdő nagyszínpadi bemutatója után, de összességében pozitív az előjel. Bár két verzió élt a fejemben, alapvetően ki tudtam olvasni @LL3t4rgIA címét, de nem értettem, miért kell ennyire különcködni, a címválasztás mögött álló filozófia csak az előadás utáni reggelen vált világossá.
Nem tudod kiolvasni? – a megfejtés az, hogy nem is kell,
hiszen normál esetben egy @-al kezdődő szövegrészt nem olvasunk föl hangosan, az velünk csak a szkrollozás [értsd: közösségi médiás tartalmak böngészése] közben jöhet szembe. Ezen analógia mentén született meg egy olyan előadás, ami féléletű: a közösségi médiás platformok használatát képezi le, és ha valamit el tud mondani, akkor azt, hogy mi az a kimondhatatlan – pont olyan, mint ’@LL3t4rgIA’.
Gyöngyösi Zoltán és Böröndi Bence @LL3t4rgIA című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)
Ifj. Vidnyánszky Attila rendezése egy olyan világba vezet minket, ahol a múlt értékrendje nem találkozik a jelen problematikájával, és fingja sincs a jövőről, tehát a magyar iskolarendszer ad terepet az átfogalmazott Leonce és Lénának. Nem kell ismerni a témaadó Büchner-darabot ahhoz, hogy felfogjuk az előadást, bár az irodalomtanár (Zoltán Áron jól működik a bölcsészkarakterben) német romantikusok iránti rajongása okán így is kapunk belőle némi kivonatot. Viszont a zenés-néptáncos jelenetsor is arra jó igazán, hogy példázza, milyenek a hétköznapok egy olyan fél-analóg környezetben, ahol
a tanároknak nem elég 45 perc egy anyag átadására, míg a diákoknak 1 percnyi figyelem is sok.
Borbiczki Ferenc tornatanárként nagyon szerethető, ráadásul mesélhet, úgy, ahogyan csak ő tud, nem mellesleg abba a színészgenerációba tartozik, amelyiknek ez nagyon megy.
Ötvös András makacs iskolaigazgatóján szétröhöghetjük magunkat, a két világ közt lavírozó iskolapszichológusként pedig Kovács Patrícia remekel Schnábel Zita gigantikus tornaterem-díszletében, Csontos Balázs elképesztő fényeiben. A vendégként érkező Böröndi Bence kis szerepeiben is sokat hoz a színpadon, az előadás legnagyobb felfedezettje számomra azonban a szintén vendég Szabó Sebestyén László, akit sosem láttam még ennyire felszabadultnak és pontosnak. A 15 sor rövidsége miatt most másokról nem írok, a főszereplőkről viszont muszáj megjegyeznem: Medveczky Balázs hatalmas teljesítményt nyújt, ahogyan egészen biztosan méltó partnere Márkus Luca, viszont én az előadást a fantasztikus koreográfiákért felelő Kondákor Ajsa Panka beugrásával láthattam.
Alapvetően nem vagyok elkötelezett híve ifj. Vidnyánszky színházának, sok aránytalanságot, üresjáratot tapasztalok rendezéseiben, és ezek megvannak @LL3t4rgIAban is, viszont ez számomra a legkomplexebb munkája, amelyben legjobban hasznosította tudását, ízlését, világlátását és humorát. @LL3t4rgIA bombasztikus és sok, mint maga a virtuális világ, ahol sosincs csend (a Vígben sem, előadás előtt, alatt, a szünetben és utána is megállás nélkül szól valami), a figyelemzavar leképezésén túl mégis valahogy közelebb engedett ahhoz a generációhoz, amelyről szól, és elmond valamit róla azoknak, akik nem értik. Jó volt látni, ahogy bevonódnak a középiskolások,
az előadás igazi kapudrog lehet nekik a színházhoz;
fülelve a megjegyzésikre pedig kiderült, szerették, de voltak (jogos) ellenvetéseik – mindez az önálló véleményalkotás első lépcsőfoka, hála érte!
Nem gondolom, hogy feltétlenül @LL3t4rgIA lesz a Vígszínház évadának legjobb előadása, de hogy ennél fontosabb dolog aligha történhet a nagyszínpadon, abban biztos vagyok.
Georg Büchner Leonce és Léna című műve nyomán: @LL3t4rgIA
Vígszínház
Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila
Játsszák: Medveczky Balázs, Márkus Luca, Ötvös András, Kovács Patrícia, Gyöngyösi Zoltán, Waskovics Andrea, Borbiczki Ferenc, Karácsonyi Zoltán, Zoltán Áron, Igó Éva, Csapó Attila, Szász Júlia, Böröndi Bence, Szabó Sebestyén László, Kovács Tamás, László Rebeka e.h., Rigó Mária e.h., Laczkó Bálint e.h., Steenhuis Raul e.h., Bálint Bernadett, Harangozó Boglárka, Mozga Anna, Reider-Misik Renáta, Szabó Martina Dalma, Bálint Barna, Mezei Ábel
Bemutató dátuma: 2025. szeptember 20.
Fejléckép: Medveczky Balázs és Márkus Luca @LL3t4rgIA című előadásban (fotó / forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)



hírlevél








