Színház

15 sor színház: @LL3t4rgIA

2025.10.08. 17:50
Ajánlom
„Nem kell ismerni a témaadó Büchner-darabot ahhoz, hogy felfogjuk az előadást, bár kapunk belőle némi kivonatot. Viszont a zenés-néptáncos jelenetsor is arra jó igazán, hogy példázza, milyenek a hétköznapok egy olyan fél-analóg környezetben, ahol a tanároknak nem elég 45 perc egy anyag átadására, míg a diákoknak 1 percnyi figyelem is sok.” – A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra. A következő rövid írás a Vígszínház @LL3t4rgIA című előadásáról szól. @LL3t4rgIA kritika. 15 sor színház.

Az X-esek többségében fanyalogtak, az Y-osok talán elvoltak vele, a boomerek helyében viszont nem lennék. Jómagam, milleniál-faktoros Z-sként, azaz – és most tanulunk egy új szót! – zilleniálként vegyes érzelmekkel távoztam a Vígszínház évadkezdő nagyszínpadi bemutatója után, de összességében pozitív az előjel. Bár két verzió élt a fejemben, alapvetően ki tudtam olvasni @LL3t4rgIA címét, de nem értettem, miért kell ennyire különcködni, a címválasztás mögött álló filozófia csak az előadás utáni reggelen vált világossá.

Nem tudod kiolvasni? – a megfejtés az, hogy nem is kell,

hiszen normál esetben egy @-al kezdődő szövegrészt nem olvasunk föl hangosan, az velünk csak a szkrollozás [értsd: közösségi médiás tartalmak böngészése] közben jöhet szembe. Ezen analógia mentén született meg egy olyan előadás, ami féléletű: a közösségi médiás platformok használatát képezi le, és ha valamit el tud mondani, akkor azt, hogy mi az a kimondhatatlan  – pont olyan, mint ’@LL3t4rgIA’.

A554861321_1468169618267721_7466906315263513951_njmasolata2-172237.jpg

Gyöngyösi Zoltán és Böröndi Bence @LL3t4rgIA című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Ifj. Vidnyánszky Attila rendezése egy olyan világba vezet minket, ahol a múlt értékrendje nem találkozik a jelen problematikájával, és fingja sincs a jövőről, tehát a magyar iskolarendszer ad terepet az átfogalmazott Leonce és Lénának. Nem kell ismerni a témaadó Büchner-darabot ahhoz, hogy felfogjuk az előadást, bár az irodalomtanár (Zoltán Áron jól működik a bölcsészkarakterben) német romantikusok iránti rajongása okán így is kapunk belőle némi kivonatot. Viszont a zenés-néptáncos jelenetsor is arra jó igazán, hogy példázza, milyenek a hétköznapok egy olyan fél-analóg környezetben, ahol

a tanároknak nem elég 45 perc egy anyag átadására, míg a diákoknak 1 percnyi figyelem is sok.

Borbiczki Ferenc tornatanárként nagyon szerethető, ráadásul mesélhet, úgy, ahogyan csak ő tud, nem mellesleg abba a színészgenerációba tartozik, amelyiknek ez nagyon megy. 

A552965746_1468169534934396_2861733984206834452_nmasolata-172238.jpg

Jelenet a @LL3t4rgIA című előadásból (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Ötvös András makacs iskolaigazgatóján szétröhöghetjük magunkat, a két világ közt lavírozó iskolapszichológusként pedig Kovács Patrícia remekel Schnábel Zita gigantikus tornaterem-díszletében, Csontos Balázs elképesztő fényeiben. A vendégként érkező Böröndi Bence kis szerepeiben is sokat hoz a színpadon, az előadás legnagyobb felfedezettje számomra azonban a szintén vendég Szabó Sebestyén László, akit sosem láttam még ennyire felszabadultnak és pontosnak. A 15 sor rövidsége miatt most másokról nem írok, a főszereplőkről viszont muszáj megjegyeznem: Medveczky Balázs hatalmas teljesítményt nyújt, ahogyan egészen biztosan méltó partnere Márkus Luca, viszont én az előadást a fantasztikus koreográfiákért felelő Kondákor Ajsa Panka beugrásával láthattam.

ALletargia_ea_02__domolky_daniel_WEB_016masolata-172345.jpg

Jelenet a @LL3t4rgIA című előadásból (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Alapvetően nem vagyok elkötelezett híve ifj. Vidnyánszky színházának, sok aránytalanságot, üresjáratot tapasztalok rendezéseiben, és ezek megvannak @LL3t4rgIAban is, viszont ez számomra a legkomplexebb munkája, amelyben legjobban hasznosította tudását, ízlését, világlátását és humorát. @LL3t4rgIA bombasztikus és sok, mint maga a virtuális világ, ahol sosincs csend (a Vígben sem, előadás előtt, alatt, a szünetben és utána is megállás nélkül szól valami), a figyelemzavar leképezésén túl mégis valahogy közelebb engedett ahhoz a generációhoz, amelyről szól, és elmond valamit róla azoknak, akik nem értik. Jó volt látni, ahogy bevonódnak a középiskolások,

az előadás igazi kapudrog lehet nekik a színházhoz;

fülelve a megjegyzésikre pedig kiderült, szerették, de voltak (jogos) ellenvetéseik – mindez az önálló véleményalkotás első lépcsőfoka, hála érte!

A554861321_1468169618267721_7466906315263513951_nmasolata-172237.jpg

Márkus Luca @LL3t4rgIA című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Nem gondolom, hogy feltétlenül @LL3t4rgIA lesz a Vígszínház évadának legjobb előadása, de hogy ennél fontosabb dolog aligha történhet a nagyszínpadon, abban biztos vagyok.

Georg Büchner Leonce és Léna című műve nyomán: @LL3t4rgIA

Vígszínház

Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila

Játsszák: Medveczky Balázs, Márkus Luca, Ötvös András, Kovács Patrícia, Gyöngyösi Zoltán, Waskovics Andrea, Borbiczki Ferenc, Karácsonyi Zoltán, Zoltán Áron, Igó Éva, Csapó Attila, Szász Júlia, Böröndi Bence, Szabó Sebestyén László, Kovács Tamás, László Rebeka e.h., Rigó Mária e.h., Laczkó Bálint e.h., Steenhuis Raul e.h., Bálint Bernadett, Harangozó Boglárka, Mozga Anna, Reider-Misik Renáta, Szabó Martina Dalma, Bálint Barna, Mezei Ábel

Bemutató dátuma: 2025. szeptember 20. 

Fejléckép: Medveczky Balázs és Márkus Luca @LL3t4rgIA című előadásban (fotó / forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház kritika

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.
Színház hír

Újra fogadja nézőit a Gózon Gyula Kamaraszínház

Visszatért a Gózon Gyula Kamaraszínház – régi fényében, mégis újragondolva. A 120 éves épület teljes megújuláson ment keresztül, hogy a hagyomány és a modern színházművészet találkozásának helyszíne legyen.
Színház ajánló

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Színház ajánló

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.
Színház ajánló

Balsai Móni a Kabóca imprósorozatának következő vendége

Októberben indult el a Kabóca Bábszínház improvizációs sorozata, a Spontán Kocsis Pál Jászai Mari-díjas színművész vezetésével. Az első vendég Hevér Gábor volt, az est sikert aratott a veszprémi közönség körében, november 15-én Balsai Mónit láthatjuk.