Klasszikus

Tíz év hallgatás után visszatért az egyik legsikeresebb kortárs zeneszerző

2020.11.07. 09:55
Ajánlom
Osvaldo Golijov csillaga a kétezres évek elején sebesen emelkedett felfelé, aztán sorra mondták le ősbemutatóit és megrendeléseit, miután nem készült el a műveivel. Tíz év után egy regény húzta ki az alkotói válságból.

Az alkotói válság a legkiválóbb művészek előtt sem ismeretlen. F. Scott Fitzgerald például olyan gyakran elakadt az írásban, hogy kénytelen volt feltételezni, hogy az inspiráció kút, ami kiapadhat, és akkor nincs tovább. Szergej Rahmanyinov esetében a depresszió és az alkotói válság kéz a kézben járt, Herman Melville pedig évekig nem tudott írni semmit a Moby Dick után.

Olyanról mégis ritkán hallani, mint Osvaldo Golijov esete, akiről a New York Times ír. Az argentin zeneszerző, aki decemberben tölti be 60. évét, az ezredforduló tájékának egyik legünnepeltebb komponistája volt, teltházas koncertek, rajongó ováció, több Grammy-díj és MacArthur-ösztöndíj szegélyezték karrierjét, a sikereket azonban tíz év hallgatás szakította félbe.

Osvaldo Golijov 1960-ban született Argentínában, kelet-európai zsidó származású családban. Anyja zongoratanár, apja orvos volt, első zeneszerzéstanára az egykori Ginastera-tanítvány, Gerardo Gandini volt. Huszonhárom éves korában a fiatal komponista Izraelbe költözött, majd az Egyesült Államokba, ahol doktori oklevelet szerzett filozófiából. Jelenleg Massachusettsben él és tanít.

Kezdettől fogva színes, melodikus zenét szerzett, egyaránt merített a klezmer, a pop, a tangó és a szefárd zenei tradíciókból. Komponált a Kronos Quartetnek, dalciklust írt Ayre címmel, amelyben a középkori Andalúzia zenei világát idézte meg, három gitárra, hárfára, emberi hangra és zenekarra írta Oceana című darabját. 2000-ben, Bach halálának 250. évfordulójára írta legsikeresebb és legnagyobb formátumú művét, a Márk-passiót, amelyben egyesítette a gregoriánt és a karibi ritmusokat. A stuttgarti ősbemutatón a mű 25 perces tapsot kapott, egy kritikus a modern zene meghatározó pillanatának nevezte az előadást.

Golijovot az új zene messiásaként ünnepelték, aki kiszabadítja majd a kortárs klasszikus zenét a burokból.

Csellóversenyt írt Yo-Yo Ma számára, a Lincoln Centerben fesztivált szenteltek a zenéjének. Az pedig tényleg csak a legjobbaknak sikerül, hogy a New York-i Metropolitan Opera 2006-ban művet rendelt tőle, hogy bemutassa a 2018/19-es évadban.

Az opera, amely az Iphigenia-mítoszról szólt volna, nem készült el, és nem ez volt az egyetlen megrendelés, amit törölni kellett. 2012-ben nem írta meg a hegedűversenyt a Los Angeles-i Filharmonikusoknak, és késett a vonósnégyessel is, amit a St. Lawrence Quartetnek írt. A sajtóban arról írtak, hogy „a világ egyik legkeresettebb zeneszerzője” alkotói válságban van, amit még tetézett egy plágiumvád is, miszerint Golijov Sidereus című művében Michael Ward-Bergeman Barbeich című kompozícióját másolta. Később kiderült, hogy a kérdéses zenei anyagot a két komponista közösen írta – de végül nem használták fel – egy filmhez.

fallingoutoftime-144402.jpg

Golijov: Falling Out of Time

Hogy miért nem tudott komponálni tíz évig, azt a New York Timesnak adott interjúban Golijov röviden indokolta:

Mélyen depressziós voltam.

Megbénította a kereskedelmi siker, az ebből fakadó elvárások és a közönség koronája, amelyet a fejére nyomtak a 2000-es évek elején.

Új műve David Grossman izraeli regényíró Falling Out of Time című regénye nyomán készült, amelyben egy apa utazásra indul, hogy találkozzon halott kisfiával. Golijov nyolcvan perces dalciklusban dolgozta fel a könyvet, a mű a tavalyi bemutató után idén megjelent lemezen is a Silkroad Ensemble előadásában. A Falling kísérletezőbb darab, mint Golijov korábbi művei, mégis magán viseli a szerző stílusát. Például az ügyes, mutatós hangszerelésben, amelyben a nyugati hang egyesül az azon kívüli hagyományokkal. A mű erejét azonban a drámai mélység adja: ez a dalciklus – ahogy a regény is – a gyászról és a mérhetetlen fájdalomról szól. Rögtön eszünkbe juthat Mahler Gyermekgyászdalok című ciklusa is, amely valóban inspirációt jelentett a szerző számára. Annál egyedibb azonban a műfaji sokszínűség, amely szervesen feloldódik a ciklusban a Mississippi-deltájának blues-ától Közép-Ázsia zenéjéig.

76608788_3031167916938770_7790249077765046272_o-144402.jpg

Silkroad Ensemble (Fotó/Forrás: Facebook)

A zeneszerző szerint két kérdés áll a mű középpontjában: hogyan marad életben egy ember, miután elvesztette a gyerekét, és miért van az, hogy gyakran közelebb érezzük magunkat elhunyt szeretteinkhez, mint az élőkhöz?

A lemezt egyelőre nem lehet elérni a nagy zenemegosztó felületeken, a Bandcampen viszont megvásárolható.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták 2024-ben a Prima Primissima Díjakat

A neves elismerést idén is tíz kategóriában vehették át a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.
Vizuál

KÉP-regény: Kottafecskék

A Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos ezúttal a villanydrótokon ücsörgő fecskék látványáról ír, amely kísértetiesen emlékeztet a kottafüzetekre. És ha már hangjegyek: Teddy Harpo meg is zenésítette a madarak által kirajzolt dallamot. Hallgassa meg ön is!
Könyv

A falu, ahol a baglyok Demjén Rózsit huhognak

Vass Norbert novellafüzérében egy fiktív somogyi falu szürreális világa tárul elénk, ahol a népi babonák és a popslágerek szerves egységben alakítják a helyiek hétköznapjait. Kappanfölde kritika.
Vizuál

Egy csiga emlékiratai – hamarosan a mozikban Adam Elliot új animációs filmje

Az Oscar-díjas Adam Elliot egy újabb megindító, felnőtteknek szóló történettel kápráztatja el a nézőket. Az Egy csiga emlékiratai érzelmekkel teli stop-motion animációs film, ami már most a külföldi kritikusok kedvence, és számos díjra esélyesnek tartják.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Jávorkai testvérekkel turnézik a Széchenyi István Egyetem vonószenekara Japánban

A világszerte ismert Jávorkai fivérek a győri Széchenyi István Egyetem zeneművész-hallgatóival közösen indulnak adventi japán turnéra, első koncertjüket december 7-én adják a Yokohama Minato Mirai Hallban többezres közönség előtt.
Klasszikus ajánló

Stockholm és New York után a Zeneakadémián ad adventi koncertet Fülei Balázs

„De profundis” című hangversenyén Chopin, Beethoven, Liszt, Messiaen és Bartók műveit játssza Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész. A karácsonyváró zongoraest advent harmadik vasárnapján, december 15-én lesz a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus ajánló

Händel műveire fókuszál a Müpa következő maratonja

2025. február 2-án, vasárnap a nagyszabású oratóriumok és megindító operák szerzőjeként ismert Georg Friedrich Händel művészetében mélyedhetnek el a zenerajongók.
Klasszikus ajánló

„Élvezzük boldog éveinket!” – Cyrille Dubois és Vashegyi György közös lemezbemutatója

A Haydneum karácsonyi koncertjén Cyrille Dubois és Vashegyi György közös lemezbemutatója gyönyörködtető felfedezések egész sorát ígéri a francia barokk világából. Az eseményre december 18-án kerül sor a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus hír

Eljött a fiatal csellisták ideje! – nemzetközi versenyt szerveznek Várdai István művészeti vezetésével

Várdai István és a Filharmónia Magyarország 2025-ben a csellisták számára kínál lehetőséget, hogy bemutatkozzanak a világ előtt, és elindítsák karrierjüket. A versenyre már lehet jelentkezni, a döntő pedig szeptemberben lesz.