Klasszikus

Szerencsére semmi sem változott

2004.05.19. 00:00
Ajánlom
Arany Prága 2004 A csatlakozás után néhány nappal természetesen Prágában a televíziós fesztivált is az Európai Unióhoz kötik. S magam is először jártam külföldön – ha lehet ezt még így mondani – a bővítés óta.

A határon ugyan nem venni észre, hogy bármi változott volna. A régi unióban a határokat nem lehet észrevenni, egyszer csak más színűek lesznek a táblák az autópálya mentén, innen tudhatjuk, hogy másik országban vagyunk. Az új tagállamok határain viszont nincs semmi újdonság. Prágában ugyanakkor a város egyre újabb, miközben egyre régibb. Egyre tisztább, egyre ragyogóbb, egyre rendezettebb. Mindössze egy év távollét után is érik az embert meglepetések – fölújítottak néhány házat, és már nem lehet ráismerni egy környékre.

A fesztivál, az Arany Prága viszont semmit sem változott. Legalábbis lényegeset nem. S ez legfőbb erénye. Szívesen hasonlítja magát össze a Prix Italiával, a fesztiváli híradó nemzetközi televíziós tekintélyekkel mondatja ki, hogy az Arany Prága jelentősebb, mint a legrégibb és legnagyobb európai televíziós találkozó. Ami annyiban biztosan igaz, hogy a Prix Italia vergődik, míg a prágai rendezvény, ha az olaszországinál amúgy szerényebb keretek között is, rendületlenül tartja jellegét, színvonalát.

Ez a jelleg, ez a karakter pedig merész, és egyfelől valóságos csoda, hogy fönntartható, másfelől viszont lehet, hogy éppen ennek a merészségnek köszönhető, hogy fönnmaradt. Az Arany Prágán csakis komolyzenei televíziós műsorok szerepelnek, amelyek a közszolgálati televíziókban is mind inkább a margóra kerülnek, az észrevétlen, a kereskedelmileg hasznosíthatatlan műsorsávokba. A prágai fesztiválon három-négy napon át azonban úgy érezheti magát az ember, mintha ez nem lenne így mindenütt. Hiszen azt láthatja, hogy a világon mindenütt készülnek ilyen műsorok. Operafelvételek és filmek, zenészportrék, balett-földolgozások, egyáltalán mindenféle produkciók, amelyek a művészetekkel foglalkoznak. Százhúsz tétel szerepel a versenyprogramban, reggeltől estig lehet őket nézni a videotékában. Mielőtt persze az ottani bőség zavara megzavarna és elhitetné velünk, hogy a nagyvilágban valami is másként van, mint nálunk, rá kell jönnünk, hogy a fesztiválon mi is tisztesen szerepelünk. Három programmal, két erős, szuggesztív portréfilmmel (Vásáry Tamásról és Schiff Andrásról), meg egy operaközvetítéssel (Pikk Dáma) jelentkezett a Magyar Televízió, amiből akár arra is következtethet a külső szemlélő, hogy minden rendben van. Legfeljebb az kelthet gyanút, hogy a katalógus szerint Csajkovszkij operáját Jurij Szimonov állította színpadra és Viktor Volszkij rendezte. Ez persze bizonyára a katalógusszerkesztők hibája, bár ők meg bizonyára a nevezési lapokból dolgoznak. Arról azonban biztosan nem Prágában tehettek, hogy a videotékában látható kazettán nem voltak angol feliratok. Így a tájékozatlanabb nézők még innen sem tudhatták meg, hogy Szimonov vezényelt – bár ez megint csak a mindenki tudja kategória –, hogy Viktor Volszkij a díszleteket tervezte (Rafael Volszkij pedig a jelmezeket), a rendező pedig Vagyim Milkov volt. Áll Kovács Sándor a budapesti Operaházban, és beszél magyarul vagy öt percen át. Ismerteti a szereposztást, és értelmesen, szellemesen elmeséli az első felvonás cselekményét – feltehetőleg mindenki ismeri ugyan, de hát a verseny nem utolsósorban mégis arról szólna, miképpen teszi ezt. Ettől lesz tévéműsor az operaközvetítés, ez az, amit a tévé ad hozzá a produkcióhoz. De erről csak a magyarul tudók értesülhetnek. Azt külön már nem is nehezményezném, hogy az orosz nyelvű előadás szövege is végig magyarul van feliratozva – hiszen ismerjük a művet –, csak hát az osztrákok valamiért mégis angol feliratokkal hozták el a Titus kegyelme salzburgi felvételét.

A magyar jelenlét a fesztiválon különben nem korlátozódott a magyar gyártású produkciókra. A magyar zene úgy látszik, súlyához illően jelen van a világ televízióiban is. Ezt az idén is megállapíthattuk, ha nem is ért el olyan sikert, mint tavaly, amikor Eötvös Péter operájának, a Balkonnak francia filmfeldolgozása nyerte a fődíjat. Most a véletlenek összjátéka folytán a nagyvilágba kiáramló magyar zenének, zenészeknek – leszámítva egy Fricsay Ferencet bemutató francia portréfilmet – másik vonulata került előtérbe. A nácik elől Amerikába emigráló Kálmán Imrét és főképp családját egy osztrák film mutatta be, azzal pedig, hogy Lehár Ferenc miképpen nem mentette meg a haláltábortól szövegíróját, Fritz Beda-Löhnert, egy BBC-produkció foglalkozott, és ugyancsak a BBC mutatta be párban Korngolddal Rózsa Miklóst, a hollywoodi filmzeneszerzőt. Arról ugyan a mindkét zenésszel családi kapcsolatban álló riporter-karmesternek, Leonard Slatkinnak sem sikerült meggyőznie, hogy e jeles szerzők művei film nélkül is szólnak, viszont örömmel fedeztem föl, hogy Rózsa Miklós egy művében teremint használt, azt a csodamasinát, amellyel a láthatatlan elektromágneses hullámokon úgy játszik a művész, mintha valami csellóféle volna a kezei közt. Látványnak lenyűgöző.

Maradandó élménynek azonban leginkább a Brnóban fölvett, a bécsi operával közösen készített Jenufát érzem – nyilván puszta véletlen, hogy éppen az idén született Budapesten is jelentős előadás Janacek operájából –, David Poutney rendezésében és a Sekrestyésné szerepében Anja Siljával. A nyitóképben hatalmas malomkerék őrli a sorsot, s ehhez illően hatalmas szenvedéllyel élik színpadi életüket a munkásruhában, munkaköpenyben dolgozó szereplők. A népi-paraszti viseletet ünnepi alkalmakra tartogatják. Ettől aztán az esküvői zárókép erőteljesen megfogalmazott tragédiája némi groteszk felhangot kap. A másik két operafelvétel, amelyet láthattam még, inkább a modernizáló operajátszás egy alapvető problémájára világított rá. A párizsi Chatelet Színházban felvett Trójaiak Berlioztól – amelynek öt felvonásából kettőt nyilvános vetítésen mutattak be – bravúros szcenikája leginkább a második világháború képi világát idézte, Mozart műve, a Titus kegyelme a salzburgi fesztiválon pedig – szintén roppant látványos-mozgalmas díszletben – mai fiatalok szenvedelmeiről szólt. Prózai színházban ilyenkor a klasszikus szöveget is lehet mai hanglejtéssel mondani. Az operát viszont mégiscsak a kotta szerint kell énekelni. Így a remek zenei megvalósítás és az önmagában hatásos látvány két külön síkon mozog. S ebből nem mindig sikerül termékeny, tartalmas kontrasztokat kihozni.

A fődíjat különben az idén egy tízperces svájci darab nyerte: A másik város, Schönberg 1929-ben egy soha el nem készült némafilmhez írt zenéjére készült film. Talán a zsűri ízlése sem változott.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Kocsis Zoltán-díjra!

A Kocsis–Hauser Alapítvány idén is meghirdette a Kocsis Zoltán-díjat, amelyre a Magyarországon és külföldön élő magyar állampolgárságú, valamint Magyarországon élő vagy tanuló külföldi, nem magyar állampolgárságú zongoristák jelentkezését várják. Jelentkezési határidő: április 10.
Klasszikus ajánló

Haydn alakját járja körül a Metrum Ensemble koncertszínházi előadása

A zeneszerző titokzatos élete, a zseni és a külvilág kapcsolata, valamint a Haydn körüli nőalakok állnak a Haydn out, muse in – múzsadilemmák – című előadás fókuszában, amely legközelebb április 4-én látható a Jurányi Házban.