Klasszikus

Nem mikrózunk semmit! – interjú Várdai Istvánnal

2022.05.10. 15:00
Ajánlom
A Liszt Ferenc Kamarazenekar május 13-án zárja új művekkel, elit szólistákkal, szokatlan kihívásokkal tarkított évadát. Várdai István művészeti vezető elmesélte nekünk, hogyan vették az akadályokat, és mi vár az együttesre és közönségére a következő, jubileumi évadban.

Milyen hangulatban készülnek a zeneakadémiai évadzáró koncertre?

Olyan műsort választottunk, ami érzelmi mélységeket és magasságokat megjárva átöleli az egész évad, de akár az elmúlt két év tapasztalatait. Hartmann Concerto Funèbre című hegedűversenyével egy egészen sötét és mély hangulattal indítunk, amit Schönberg megbocsájtásról, megbékélésről szóló műve, a Megdicsőült éj old fel. A koncert második felében igazi örömzenélésre vágytunk. Rácz Ödönnel, a Bécsi Filharmonikusok szólóbőgősével Bottesini eddig számomra is ismeretlen bőgő-cselló kettősversenyét fogjuk előadni.

Még nem találkoztam olyan darabbal, amiben ennyire kedves és szívet melengető melódiák mögött ilyen nehéz technikai kihívások bújnának meg.

A koncert zárószámaként Mendelssohn a-moll vonósnégyesének kamarazenekari átiratát játssza az együttes, a repertoárbővítő folyamat részeként. Immár tíz körül járunk azon darabokkal, amelyeket először játszunk kamarazenekari átiratban.

Pusker Júlia hegedűművész is a vendégük lesz ezen az estén. Úgy tudom, régóta tervezik a közös munkát.

Két éve szeretnénk már Júliával együtt dolgozni, de a járvány eddig akadályozta ezt. Örülök, hogy számára is örömteli kihívásként tud végül megvalósulni az együttműködés, hiszen a Hartmann-művet kifejezetten erre az alkalomra tanulja meg. A koncert előtt hosszabb ideig Magyarországon tartózkodik, így van időnk együtt elmélyülni a darab megismerésében.

Rácz Ödönnel viszont évek óta rendszeresen játszanak együtt, közös lemezt is készítettek. Mik a fő kapcsolódási pontok a bőgőművésszel?

Ő egy jelenség. Játékát hallgatva az ember teljesen megfeledkezik arról, hogy egy basszusmonstrumot hallgat, amit távolról sem a szólózásra találtak ki.

Erre csak a legnagyobbak képesek. A Bottesini-duókoncert egy rendkívüli felfedezés mindannyiunk számára, reméljük, a közönség számára is az lesz!

IstvanVardai_MarcoBorggreve-145707.jpg

Várdai István (Fotó/Forrás: Marco Borggreve / Liszt Ferenc Kamarazenekar)

A Mendelssohn-mű kapcsán említette a repertoárbővítést. Milyen irányba indultak, és miért választottak kifejezetten vonósnégyes-átiratot az új művek közé?

Bartók mottóját említeném: „Csak tiszta forrásból”. Ezt úgy értelmezem, hogy az örökölt tradíciót fel kell tudni dolgozni, és beleültetni a mába, a ma kihívásaiba. A vonós kamarazenekarok repertoárja elég specifikus és szűk, és többnyire a barokk és a klasszikus zenére szorítkozik, hiszen a 19. századtól kezdve inkább a nagyobb zenekarok kerültek előnybe. A vonósnégyes műfaja inkább a házi muzsikálást szolgálta, viszont mély tartalommal rendelkezik.

Ha ezt egy vonós kamarazenekar kvartetti minőségben tudja előadni, akkor kiválóan meg tud szólalni egy nagyobb koncertterem közönsége előtt is, miközben nem veszít az intimitásából.

A vonósnégyes-átiratok ráadásul sok szempontból fejlesztőek, minden kamarazenésznek inspiráló feladat foglalkozni velük. Bátran nézünk szembe minden olyan kihívással, amiktől többek lehetünk.

Mi mindent tanultak az idei év kihívásaiból?

Az utóbbi hónapokban tartott bármely koncertünket objektíven megvizsgálva – nem mint a Liszt Ferenc Kamarazenekar művészeti vezetője, hanem mint önmagával szemben is nagyon kritikus zenész – bátran mondhatom, hogy eljutottunk egy olyan minőségi színvonalra, ami a világon bárhol megállja a helyét. És tudjuk azt is, hogyan lehet ezt a színvonalat fenntartani, továbbfejleszteni.

Hogyan folyik a zenekarral a közös munka? Avasson be minket a kulisszatitkokba!

Az én csellista és egyetemi tanári pályafutásom igencsak behatárolja az együtt tölthető idő mennyiségét, de nagyon figyelek, hogy minden hónapban egy hosszabb időszakot a közös munkának szenteljek. Számomra ez nagyon inspiráló, és úgy érzem, a zenekar számára is.

Más megvilágításból látom, más füllel hallgatom őket, olyan dolgokra tudom felhívni a figyelmüket, amelyeket ők belülről talán nem érzékelnek.

Próbáljuk a darabok minden aspektusát meglátni és kidolgozni, mindig új értelmet adni a zenének. Azt szoktam mondani, hogy nem mikrózunk semmit, nem melegítünk újra, hanem mindig friss anyaggal készülünk. Csak így éreztethetjük a közönséggel az alázatunkat és a lelkesedésünket.

Áprilisban hosszú idő után először játszottak külföldön, Spanyolországban turnéztak.

Ez volt az első olyan külföldi utunk, amin én is részt vehettem a zenekarral együtt! Játszottunk Barcelonában és Madridban, Európa igen jelentős koncerttermeiben, a barcelonai Katalán Zenepalotát építészeti szempontból is élvezet volt megcsodálni.

A kritika és a közönség fogadtatása minden várakozásunkat felülmúlta, azóta folyamatosan érkeznek a megkeresések rangos menedzsmentcégektől.

De a következő évadban több országba is készülünk. A Liszt Ferenc Kamarazenekarnak nagyon jó híre van nemzetközi szinten, ennek ellenére sok fontos helyen nem szerepeltek az elmúlt évtizedben. Boldog vagyok, hogy ez most változni látszik. Kicsit olyan ez, mint egy visszatérés, új energiákkal és inspirációval.

1606379298_201004BALPHOLFKZDay_21699-105201.jpg

Liszt Ferenc Kamarazenekar (Fotó/Forrás: LFKZ)

Művészeti vezetői minőségben milyen szólistaként csatlakozni a zenekarhoz?

Felemelő és szabad érzés. Annyira jól ismerjük egymást, hogy egy lélegzetvételből is tudjuk, mit szeretne a másik. Nem kell minden apró zenei megoldást kőbe vésnünk a próbán, éles helyzetben is megengedhetjük, hogy a pillanat vigyen minket. Ehhez minden egyes zenészenek rendkívüli módon kell figyelni, és tudni kell kapcsolódni. Volt már szerencsém néhány igazán színvonalas zenekarral játszani, de az együtt töltött idő kis mennyiségéből és az emberi ismeret hiányából adódóan sosem volt még ennyire felszabadító élményem.

A jövő év márciusában 60 éves lesz a Kamarazenekar. Mivel készülnek az ünnepre?

Éppen az utolsó simításokat végezzük az évad műsortervén. A jubileumi koncerten – ami március 14-én lesz a Müpában – olyan művészekkel és együttesekkel lépünk fel, akiknek fontos szerepük volt a zenekar elmúlt évtizedeiben. A műsorról kiemelnék egy számot: a Győri Balettel adjuk elő Vivaldi Négy évszakának a Max Richter által átdolgozott változatát.

Egy elektronikus zenében is otthonosan mozgó filmzeneszerző művéről van szó, tehát erőteljesen 21. századi kompozícióról, ez ihleti majd a koreográfiát.

De valahol minden bérletes koncertünk egy-egy ünnepi alkalom, hiszen a nemzetközi zenei elit kimagasló tagjait sikerült megnyernünk szólistának; például Martin Fröstöt, Amihai Groszt, a Berlini Filharmonikusok szólóbrácsását (akinek nagyapja magyar származású), vagy Emmanuel Pahud-t, a világ legismertebb fuvolaművészét.

Lemezre is számíthatunk a közeljövőben?

Sok lemezcégtől kaptunk ajánlatot, gondolkodunk, hogy milyen stratégiát válasszunk. A médiakérdés, a hanghordozók átalakulása sarkalatos pont ebben. Nem szeretnék abba a mainstreambe beleállni, hogy minden digitálisan és online formában elérhetővé váljon, mert az hosszú távon kontraproduktív. A lemezekre én csak digitális névjegykártyaként tekintek, hiszen egy élő koncert atmoszférája semmihez sem fogható. Ugyanakkor a névjegykártya fontos, úgyhogy valószínűleg egy felvételre is sor kerül hamarosan.  

Hartmann, Schönberg, Bottesini, Mendelssohn
A Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertje.

2022. május 13. 19:30, Zeneakadémia

További információ és jegyvásárlás ide kattintva! >>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Várdai István (fotó/forrás: Liszt Ferenc Kamarazenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Kocsis Zoltán-díjra!

A Kocsis–Hauser Alapítvány idén is meghirdette a Kocsis Zoltán-díjat, amelyre a Magyarországon és külföldön élő magyar állampolgárságú, valamint Magyarországon élő vagy tanuló külföldi, nem magyar állampolgárságú zongoristák jelentkezését várják. Jelentkezési határidő: április 10.
Klasszikus ajánló

Haydn alakját járja körül a Metrum Ensemble koncertszínházi előadása

A zeneszerző titokzatos élete, a zseni és a külvilág kapcsolata, valamint a Haydn körüli nőalakok állnak a Haydn out, muse in – múzsadilemmák – című előadás fókuszában, amely legközelebb április 4-én látható a Jurányi Házban.