Klasszikus

Munkafényben

2005.04.21. 00:00
Ajánlom
Jobb volna persze, ha esztétikai bajaink lennének az operával, ha tartalmi, ízlésbeli kérdések ingerelnék föl a közvéleményt. Mostanában azonban csak a pénzzel kapcsolatosan támadnak izgalmak, ha egyáltalán támadnak. A minap például sztrájkbizottság alakult a budapesti Operaházban. Az indoklás annyira jellegzetes, hogy már föl se tűnik.

Hiányzik egymilliárd. A kívülállót az már kevéssé izgatja, hogy ez a milliárd az alaptámogatáson felüli, külön szerződésben ígért pénz. A nézőnek azt sem kell feltétlen megértenie, pontosan mit jelent, hogy ha nem kapja meg az intézmény ezt a pénzt, akkor nem tudja teljesíteni az említett szerződésben vállalt kötelezettségeit, a szervezeti átalakítást, 89 közalkalmazott elbocsátását.

Az viszont mégis csak föltűnik, hogy a támogatás mértéke körüli huzavona lassan állandósul. A főigazgató időnként le kíván mondani az anyagiak szűkössége miatt. Érvelése meggyőző: az opera luxuscikk, főúri művészet, főúri udvarokban született, meg kell fizetni az árát. Két kérdés azonban mindenképpen megválaszolatlan marad. Mennyi az az ár, és ki fizesse meg, ha egyszer már nincsenek főurak, nincsenek királyok, hercegek, akik udvaruk fényét emelték egyebek közt az operajátszással. Rendes polgári társadalom persze a maga polgári nemzeti öntudatához tartozónak tudta a nemzeti operát. A XIX. századi romantikus opera a nemzeti és a polgári öntudat egyik látványos megnyilvánulása volt. Verdi nevét nemzetegyesítő, szabadságharcos jelszó rövidítéseként írták a házfalakra.

A mai operajátszásnak nincs meg ez a küldetéstudata, nincs meg ez a társadalmi funkciója. Az a kortárs opera, amely kifejezi a mai igényesebb ízlésű, önismeretre vágyó polgár, értelmiségi érzésvilágát, végképp eltávolodott az ilyen közösségi feladatoktól. Ki is szorul a régi nagy operaházakból, mellesleg éppen úgy, ahogyan a régi nagy prózai, drámai műfajok sem nagyon élnek már meg a nagy palotaszínházakban. A királyok és a polgárok régi nagy fényű műfaja nagyobbrészt köznapi fogyasztási cikként, nosztalgikus elrévedés tárgyaként, illetve jól ismert, szép dallamok, harmóniák érzéki élvezetének alkalmaként él a régi nagy palotákban.

Polgárosultabb helyeken legalább botrányok támadnak abból, ha művészek, főképp rendezők agresszív világundorukat be akarják erőszakolni a szentelt falak, a rituálissá merevült dallamok és történetek közé. Nálunk szakmai-kritikai sikert, a közönség körében pedig csendes elutasítást vált ki legföljebb egy-egy szokatlanabb produkció. Talán csak a tehetséges Wagner-leszármazott bájosan ironikus Lohengrin-értelmezése keltett hallhatóbb utálkozást az utóbbi években.

Szóval hiába is szeretnénk, ha művészeti, tartalmi kérdések körül lenne hangos az operaélet. Pedig alighanem mégis azokról van szó akkor is, amikor látszólag csak pénzről, illetve pénzhiányról beszélnek. Hiányzik egymilliárd. Most éppen ez, a szerződésben ígért milliárd hiányzik, máskor más milliárdok hiányoznak. De azért hiányoznak mindig újra és újra, mert nem világos, hogy mire is kellenek. Nemcsak fafejű pénzügyérek, különféle érdekek fogságában amúgy ambiciózusan vonagló politikusok számára nem világos, hanem a társadalmi köztudat számára sem.

Luxuscikk az opera, de ma nem igazán tudható, kinek és minek.

A sztrájkbizottságot szervező operaházi szakszervezeti vezető azt ígéri, ha lesz sztrájk, akkor sem maradnak el előadások, legföljebb később kezdenek, esetleg munkafényben játszanak majd. Az Operaház háborús viszonyokat fog idézni békeidőben, sőt, olyan gazdasági körülmények között, amikor amúgy tombol a költekező rossz ízlés, amikor a polgároknak ronda lakóházakra, irodaépületekre, az államnak hasonlóan rút Nemzeti Színházra és Művészetek Palotájára bőven telik.

Vajon a munkafény ígér-e megvilágosodást?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Plusz

Elhunyt Bényi Ildikó

Hosszan tartó, méltósággal viselt betegség után kedden elhunyt Bényi Ildikó. A népszerű Wacha Imre-díjas televíziós műsorvezető, a Magyar Vöröskereszt humanitárius jószolgálati nagykövete 55 éves volt. Bényi Ildikót a közmédia saját halottjának tekinti.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

A szélességi körök visszhangjai – spanyol vonósnégyes kalauzol az európai és amerikai zene világában

A Cuarteto Matrice programja északról dél felé haladva navigál keresztül a 20. századi Európán és Amerikán. A spanyol kvartett a hiánypótló MERITA – európai kamarazenei együttműködés keretében érkezik Magyarországra, és ad koncertet a BMC-ben, április 7-én.
Klasszikus gyász

Elhunyt Sofia Gubaidulina zeneszerző

Napjaink egyik legjelentősebb orosz zeneszerzőjét, aki élete utolsó évtizedeit Németországban töltötte, kilencvenhárom éves korában, március 13-án érte a halál.
Klasszikus ajánló

Végh Sándor egykori tanítványa tart kamarazene kurzust a Concerto Mesteriskola keretében

A kamarazenei élet egy újabb kiválósága, Arvid Engegård tart ingyenes, nyilvános, angol nyelvű mesterkurzust március 17-én, a zenekar Páva utcai székházában.
Klasszikus hír

Még lehet jelentkezni a Kocsis Zoltán-díjra!

A Kocsis–Hauser Alapítvány idén is meghirdette a Kocsis Zoltán-díjat, amelyre a Magyarországon és külföldön élő magyar állampolgárságú, valamint Magyarországon élő vagy tanuló külföldi, nem magyar állampolgárságú zongoristák jelentkezését várják. Jelentkezési határidő: április 10.
Klasszikus ajánló

Haydn alakját járja körül a Metrum Ensemble koncertszínházi előadása

A zeneszerző titokzatos élete, a zseni és a külvilág kapcsolata, valamint a Haydn körüli nőalakok állnak a Haydn out, muse in – múzsadilemmák – című előadás fókuszában, amely legközelebb április 4-én látható a Jurányi Házban.