Klasszikus

Hiphopra gyúrja a zongorát, és kavicsot dob a klasszikus zene állóvizébe

2019.07.17. 14:35
Ajánlom
Chloe Flower az idei Grammy-gálán tűnt fel, most pedig leszerződtette a Sony. Nem, nem klasszikus zenész a szó szoros értelmében, de a hiphopban is előny lehet, ha egy zongoraművész a Juilliard Schoolban tanult.

A bronxi rapperlány, Cardi B idén eléggé odatette magát a Grammy-átadón, ez persze nem meglepetés, de az már igen, hogy a merész klipjeiről és számairól ismert hiphop-előadó mellett feltűnt egy másik hölgy is. Chloe Flower, a klasszikus képzettségű zongorista, aki egy strasszborítású zongoráján – amiről kiderült, hogy amúgy Liberace hangszere – olyan szólót nyomott a Money című számban, hogy rögtön felkeltette az internet és a poprajongók figyelmét.

chloe-flower-4-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Ez februárban történt, most pedig a Sony Music Masterworks ajánlott szerződést Chloe Flowernek, akit a lemezkiadó rögtön az egyik legizgalmasabb művésznek nevezett ezen a bolygón. Ez persze lehet túlzás, de tény, hogy

Chloe Flower nem a szokványos Juilliardban képzett zenész. Rajong a divatért, forgalmas Instagram-oldalt vezet, és több zenésztársa van a hiphop világából, mint a klasszikus színtérről.

1986-ban született Los Angelesben. Kétéves korától már zongorázott. A főiskolára a Manhattan School of Musicban készült fel, majd a Juilliardon tanult tovább. Hamar rájött, hogy egész más vonzza, mint a legtöbb komolyzenész zongoristát. 2011-től olyan művészekkel dolgozott együtt, mint az R&B-s Babyface, a hiphopper Nas, a Jimmy Fallon Showból ismert dobos, Questlove, illetve Celine Dion. Sőt, producerkedni is megtanult, többek között 2Chainz egyik lemezén dolgozott.

chloe-flower-2-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Az utóbbi két évben Chloe Flower kilépett mások árnyékából, és azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy popdalok zongoraátiratait játszotta insta-videókban. Az online ismertség révén is történhetett meg, hogy Tanisha Scott sztárkoreográfus, aki az említett Cardi B-fellépést koreografálta, úgy döntött, hogy a színpadon kapjon helyet a zongoraművésznő a Grammy-showban.

Nem sok klasszikus zongorista van, aki egy üvegzongorán hiphop beatekre játszik, nem? Vagy aki hiphop trackeket gyárt Bachra

– mondta egy interjúban. Azt mondja, nála a műfajok házasítása természetes dolog volt. „Szeretem a dobokat. Szeretem a jó beateket. És szeretek táncolni.”

Chloe Flower úgy véli a klasszikus zene közegét belepte a por. Nem túl illedelmes, de azt mondja, a Carnegie Hall a közönség életkora folytán számára olyan, mint „Isten váróterme”.

chloe-flower-3-133326.jpg

Chloe Flower (Fotó/Forrás: Instagram)

Hallgass bele Spotify-on!

Amúgy sem túl illedelmes – „bad bitch”, mondja magáról –, és nem is kell mindent szeretni, amit csinál. A közösségi médiában tipikus influenszernek tűnik, glam-rockos ruhatára pedig nem nagyobb művészi koncepció része, egyszerűen csak ezeket szereti hordani. A Despacito az ő feldolgozásában sem lett jobb, de nagyon sokakat fordít a klasszikus zene felé. „Rengeteg üzenetet kapok olyan emberektől, akik amúgy nem hallgatják a műfajt: Úristen, egy komolyzenei rádiót hallgatok, neked hála!”

Szerinte sokan azért nem törődnek a klasszikus zenével, mert nem ismerik fel, mit közvetít, nem elérhető számukra. „Úgy tűnik, hogy az emberek azt gondolják, dalszöveg nélkül nem lehet érteni a zenét” – mondja. Az ő zenéje viszont instrumentális. „Csak így tudom kifejezni magam.”

Legújabb számában három klasszikus zenedarabot gyúrt egybe: Chopin e-moll prelűdjét (op. 28. No. 4.), Bach második prelűdjét a Wohltemperiertes Klavier 1. kötetéből, illetve Beethoven III. zongoraversenyének részleteit. Ezt itt lehet meghallgatni.

Hogy tetszik-e, azt mindenkinek az egyéni ízlésére bízom. Én a szám után előkerestem a Chopin-prelűdöt, amit az intro megidéz. Chloe Flower számában a szakasz egy szexttel magasabban szól, nem e-mollban, hanem c-mollban, majd beteljesületlen vágyakozással rohan tovább egy gyors futammal: Bach zenéje erőltetett menetben. Az egész aztán négy akkorddal szágult tovább (1:30-tól nagyjából). Az átvezető szakasz Beethoven zongoraversenye. Erőltetett menet. Valami határozottan kifejez ez a zene korunkból – nem véletlenül készült az átirat. Azt a hajszoltságot, amelyből talán csak az az eredeti prelűd oldhat fel, az e-moll, amely alig több mint két perc, és mégis több, mint Chloe Flower négyperces rohanása.

Szóval én most ezt hallgatom, az eredeti Chopint. Chloe képét nézem: reggeli felhőkarcoló tetején, méregdrága bor a zongorán. Lájkok, szívek. Talán ez a csillogás az, ami nem hagyja pihenni, ami nem hagyja őt végigjátszani Chopint. Örülök, hogy találkoztam ezzel a történettel.

Chloe Flower kavics a klasszikus zene víztükrében, csak nekem egész máshogy dobta be a kavicsot. Chopin víztükrébe, és felfrissült a zene tőle. Chloe Flowerre is hiheted, hogy klasszikus zene – pedig nem az. De szó nélkül sem érdemes elmenni mellette.

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

Kapcsolódó

Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem

A klasszikus zenei „easy-listening” jövedelmező, kényelmes, konformista, és épp attól a komplexitástól fosztja meg a műfajt, amely annak lényege.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

„Ezek a hibák a bizalmat rombolják” – a Magyar Színházi Társaság válaszokat vár a Kolibri Színház ügyében

A szervezet nyílt levelet fogalmazott meg Hankó Balázs miniszter felé, írásukban egyebek közt arra kérik a tárcavezetőt, adjon választ arra, miért Zalán Jánost nevezte ki a Kolibri Színház élére, miközben a társulat túlnyomó többsége nem az ő pályázatát támogatta.
Vizuál

5+1 kiállítás, amit még láthatunk januárban

Gyűjtögető szerzők, kínai étkezéskultúra, pillanatképek a sarkvidékről – cikkünkben az e hónapban még megnézhető kiállításokból válogattunk. 5+1 utolsó esély januárra.
Színház

Üdvözli az igazgatói kinevezéseket, és töretlen alkotókedvet kíván a Magyar Teátrumi Társaság

A hazai előadóművészeti szféra legnagyobb szakmai-érdekképviseleti szervezete reagált a Magyar Színházi Társaság közleményére.
Vizuál

Megérkezett Borbély Alexandra új filmjének előzetese

Az Európai Filmakadémia-díjat nyert Borbély Alexandra (Testről és lélekről) egy felemelő alkotás főszereplőjeként tér vissza a mozikba. Az Emma és a halálfejes lepke februártól lesz látható itthon.
Színház

Mundruczó Kornél rendezése Németország legjobb előadásai között

A Proton Színház Parallax című előadása Németországban versenyben van a 2024-es év legjobb előadása címért. A produkcióra január 15-ig lehet szavazni.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus ajánló

Francia klasszikusokat játszik a Nemzeti Filharmonikusok Julien Chauvinnel

Mit komponáltak Haydn és Mozart kortársai Párizsban? Erre ad választ január 21-én a Nemzeti Filharmonikus Zenekar a Zeneakadémián, világhírű francia vendége, Julien Chauvin hegedűművész-karmester társaságában.
Klasszikus hír

Fischer Ádámot nemzetközi zenei díjjal ismerték el

A karmester az International Classical Music Award (ICMA) különdíját kapta új Haydn-felvételéért, amelyeket az általa vezetett Dán Kamarazenekarral készített a Naxos Kiadónál.
Klasszikus ajánló

Újabb Príma Donnák lépnek fel az Eiffel Műhelyházban

Tokody Ilona január 18-án Puccini-dalokkal lép a közönség elé, míg Rost Andrea február 7-én kedvenc operarészletei mellé operett- és musicalszámokat is válogatott műsorába.
Klasszikus ajánló

Bach bűvöletében – Százhúsz éves a Lutheránia

Bach Karácsonyi oratóriumára várja az érdeklődőket a Lutheránia Ének- és Zenekar január 12-én, vasárnap este 18 órától a budapesti Deák téri evangélikus templomban. Vezényel Kamp Salamon Kossuth-díjas karnagy.
Klasszikus ajánló

Mesés környezetben hallgathatjuk a FAB muzsikusait

A Fesztivál Akadémia Budapest éves programsorozatában igazi unikum a tavaly útjára indított Winterfest, amelyet idén második alkalommal rendeznek meg január 24–26. között a festői fekvésű Lillafüredi Palotaszálló történelmi tereiben.