A bronxi rapperlány, Cardi B idén eléggé odatette magát a Grammy-átadón, ez persze nem meglepetés, de az már igen, hogy a merész klipjeiről és számairól ismert hiphop-előadó mellett feltűnt egy másik hölgy is. Chloe Flower, a klasszikus képzettségű zongorista, aki egy strasszborítású zongoráján – amiről kiderült, hogy amúgy Liberace hangszere – olyan szólót nyomott a Money című számban, hogy rögtön felkeltette az internet és a poprajongók figyelmét.
Ez februárban történt, most pedig a Sony Music Masterworks ajánlott szerződést Chloe Flowernek, akit a lemezkiadó rögtön az egyik legizgalmasabb művésznek nevezett ezen a bolygón. Ez persze lehet túlzás, de tény, hogy
Chloe Flower nem a szokványos Juilliardban képzett zenész. Rajong a divatért, forgalmas Instagram-oldalt vezet, és több zenésztársa van a hiphop világából, mint a klasszikus színtérről.
1986-ban született Los Angelesben. Kétéves korától már zongorázott. A főiskolára a Manhattan School of Musicban készült fel, majd a Juilliardon tanult tovább. Hamar rájött, hogy egész más vonzza, mint a legtöbb komolyzenész zongoristát. 2011-től olyan művészekkel dolgozott együtt, mint az R&B-s Babyface, a hiphopper Nas, a Jimmy Fallon Showból ismert dobos, Questlove, illetve Celine Dion. Sőt, producerkedni is megtanult, többek között 2Chainz egyik lemezén dolgozott.
Az utóbbi két évben Chloe Flower kilépett mások árnyékából, és azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy popdalok zongoraátiratait játszotta insta-videókban. Az online ismertség révén is történhetett meg, hogy Tanisha Scott sztárkoreográfus, aki az említett Cardi B-fellépést koreografálta, úgy döntött, hogy a színpadon kapjon helyet a zongoraművésznő a Grammy-showban.
Nem sok klasszikus zongorista van, aki egy üvegzongorán hiphop beatekre játszik, nem? Vagy aki hiphop trackeket gyárt Bachra
– mondta egy interjúban. Azt mondja, nála a műfajok házasítása természetes dolog volt. „Szeretem a dobokat. Szeretem a jó beateket. És szeretek táncolni.”
Chloe Flower úgy véli a klasszikus zene közegét belepte a por. Nem túl illedelmes, de azt mondja, a Carnegie Hall a közönség életkora folytán számára olyan, mint „Isten váróterme”.
Hallgass bele Spotify-on!
Amúgy sem túl illedelmes – „bad bitch”, mondja magáról –, és nem is kell mindent szeretni, amit csinál. A közösségi médiában tipikus influenszernek tűnik, glam-rockos ruhatára pedig nem nagyobb művészi koncepció része, egyszerűen csak ezeket szereti hordani. A Despacito az ő feldolgozásában sem lett jobb, de nagyon sokakat fordít a klasszikus zene felé. „Rengeteg üzenetet kapok olyan emberektől, akik amúgy nem hallgatják a műfajt: Úristen, egy komolyzenei rádiót hallgatok, neked hála!”
Szerinte sokan azért nem törődnek a klasszikus zenével, mert nem ismerik fel, mit közvetít, nem elérhető számukra. „Úgy tűnik, hogy az emberek azt gondolják, dalszöveg nélkül nem lehet érteni a zenét” – mondja. Az ő zenéje viszont instrumentális. „Csak így tudom kifejezni magam.”
Legújabb számában három klasszikus zenedarabot gyúrt egybe: Chopin e-moll prelűdjét (op. 28. No. 4.), Bach második prelűdjét a Wohltemperiertes Klavier 1. kötetéből, illetve Beethoven III. zongoraversenyének részleteit. Ezt itt lehet meghallgatni.
Hogy tetszik-e, azt mindenkinek az egyéni ízlésére bízom. Én a szám után előkerestem a Chopin-prelűdöt, amit az intro megidéz. Chloe Flower számában a szakasz egy szexttel magasabban szól, nem e-mollban, hanem c-mollban, majd beteljesületlen vágyakozással rohan tovább egy gyors futammal: Bach zenéje erőltetett menetben. Az egész aztán négy akkorddal szágult tovább (1:30-tól nagyjából). Az átvezető szakasz Beethoven zongoraversenye. Erőltetett menet. Valami határozottan kifejez ez a zene korunkból – nem véletlenül készült az átirat. Azt a hajszoltságot, amelyből talán csak az az eredeti prelűd oldhat fel, az e-moll, amely alig több mint két perc, és mégis több, mint Chloe Flower négyperces rohanása.
Szóval én most ezt hallgatom, az eredeti Chopint. Chloe képét nézem: reggeli felhőkarcoló tetején, méregdrága bor a zongorán. Lájkok, szívek. Talán ez a csillogás az, ami nem hagyja pihenni, ami nem hagyja őt végigjátszani Chopint. Örülök, hogy találkoztam ezzel a történettel.
Chloe Flower kavics a klasszikus zene víztükrében, csak nekem egész máshogy dobta be a kavicsot. Chopin víztükrébe, és felfrissült a zene tőle. Chloe Flowerre is hiheted, hogy klasszikus zene – pedig nem az. De szó nélkül sem érdemes elmenni mellette.
Kapcsolódó
Azt hiszed, klasszikus zene, pedig nem
A klasszikus zenei „easy-listening” jövedelmező, kényelmes, konformista, és épp attól a komplexitástól fosztja meg a műfajt, amely annak lényege.