Klasszikus

Christoph Eschenbach: „Érzem, hogy köt valami Magyarországhoz”

2024.10.30. 16:45
Ajánlom
Nemrég két koncerten is vezényelte a MÁV Szimfonikus Zenekart a világhírű zongoraművész-karmester, Christoph Eschenbach, aki nyolcvannégy évesen is igen aktív: pár nappal korábban az Egyesült Államokban dirigált, nemrég pedig ötéves művészeti igazgatói állást vállalt szülővárosában, Wroclawban. A mesterrel a Zeneakadémián tartott főpróba után tudtunk röviden beszélgetni.

Hogyan sikerült a próba? Milyen a MÁV Szimfonikus Zenekarral dolgozni?

Remek volt, végigmentünk a darabokon, elvégeztünk néhány javítást, úgyhogy szép koncert vár ránk.

Kiválóan játszik a zenekar, nagy felfedezést jelentenek a számomra.

Minden megvan bennük, ami kell: képesek egészen líraian, de nagy drámai erővel is játszani, és a szimfóniában a kettő találkozik, és erősíti egymást. Annak is nagyon örülök, hogy megismerhettem a két fiatal szólistát, Abouzahra Amirát és Fejérvári Zoltánt, csodásan muzsikálnak együtt is. Mendelssohn d-moll versenyműve egy igazi gyöngyszem, bár a szerző minden művét nagyon szeretem.

Ha először dolgozik egy zenekarral, hogyan kezdi a munkát, mire figyel a legjobban?

Minden alkalommal újra elmerülök a kottában, bármilyen jól is ismerem, mint például most, a Mahler-szimfónia esetében. Mindig észreveszek benne valami újat, és ezeket a régebbi felfedezéseimmel együtt a zenekar elé tárom, ők pedig érdeklődéssel szokták fogadni az értelmezésem. De nem szoktam külön magyarázatot fűzni a darabhoz, inkább mindent mutatok vezénylés közben.

Nekünk, karmestereknek a mozdulatainkkal kell egyértelművé tennünk a zenészek számára, mit gondolunk a műről, milyennek látjuk azt. A zenének kell önmagáért beszélnie.

Igen gyakran szokott fiatal művészekkel együtt fellépni. Mit gondol, van lényegi különbség a különböző zenészgenerációk között, akár személyiségüket, akár munkastílusukat vagy a zenéhez való hozzáállásukat illetően?

A hangszeres szólisták fő célja nem változott, beszéljünk akár a mai korról, vagy húsz, ötven, akár száz évvel ezelőttről. Arra törekszenek, hogy felfedezzék, mit akar a mű kifejezni, és az előadáshoz megfelelő technikai készségekkel rendelkezzenek. Csodálom a mai fiatal művészeket, ahogyan képesek építeni a korábbi évek tapasztalataira és a nagy mesterektől származó hagyományokra. A mai korban, amikor a médiában, audiovizuális felvételeken is gyakran szerepelnek, különösen felkészültnek kell lenniük, a személyiségüknek pedig át kell ragyognia a képernyőn keresztül is.

A mostani koncert címe Örök ifjúság. Mi jut eszébe erről a kifejezésről?

Mindkét művet igen fiatalon írta a szerzője, Mendelssohn mindössze tizennégy éves volt a komponálás idején, a darab olyan friss, mint a gyöngyöző pezsgő. Mahler pedig az I. szimfónia keletkezésének idején próbálta a karrierjét karmesterként és zeneszerzőként felépíteni. Ő a pályája során elképesztően kiszélesítette azt az érzelmi skálát, amit zenével ki lehet fejezni, de már itt is hatalmas szenvedélyek jelennek meg, és ahogy említettem: dráma és líraiság együtt, ami nagyon jellemző Mahlerre.

EschenbachMAV2-164640.jpg

Christoph Eschenbach a Vigadóban adott koncerten (Fotó/Forrás: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar)

Korábban sokszor lépett már fel Budapesten. Milyen emlékei vannak a városunkról, az itteni zenei életről?

Anyám családja, a Jarossok Magyarországról származtak, persze már jó ideje eljöttek innen, mégis érzem, hogy köt valami az országhoz és az emberekhez. Budapest csodálatosan muzikális város, ezt mindenki tudja, kivételesen sok zenekar működik itt. Természetesen ragyogó komponistáik is vannak,

gyerekkoromban játszottam Bartók Mikrokozmoszát, és nagy rajongója lettem a zeneszerzőnek, később a 2. és a 3. zongoraversenyt is előadtam.

Bartók hatalmas hatással volt az őt követő szerzőkre, de kedvelem például Kodályt is. Számos alkalommal jártam Budapesten, a Zeneakadémián is koncerteztem már, azt hiszem, az Angol Kamarazenekarral. Csodálatos a terem, nagyon szeretem. A Vigadóban korábban még nem jártam, de izgalmas lesz a Mahler-művet az ősbemutatója helyén játszani. Az új hangversenyteremben, a Müpában viszont szintén felléptem már. Emlékszem, a Philadelphia Zenekarral játszottunk, késett a repülőgép, és a hangszerek nem érkeztek meg időben a helyszínre. Csak annál a néhány zenekari tagnál voltak ott, akik magukkal tudták vinni őket. Nem akartuk, hogy a közönségnek sokáig kelljen várakoznia, úgyhogy kamarazenéltünk nekik. Én is zongoráztam: Bach-kettősversenyt, triókat és más műveket játszottunk. Olyan jól sikerült a koncert, hogy van, aki a mai napig emlegeti.

Néhány nappal Budapestre érkezése előtt még Amerikában vezényelt egy jótékonysági koncertet.

Valóban, nemrég még New Yorkban voltam, ahol egy nagy jótékonysági esemény zajlott, hogy megsegítse azokat a szegény embereket Ukrajnában. Ilyen értelemben sokat foglalkozom a közélettel, ha az az emberek tragédiájához kapcsolódik.

Magam is sokat szenvedtem gyerekként, szörnyű emlékeim vannak a II. világháború végéről és az egész politikai katasztrófáról.

Nagyon mélyen belém vésődött az az időszak. Sokat gondolok arra, hogy sajnos valami hasonló történik most is, és ezért a saját ügyemnek érzem, hogy aktív szerepet vállaljak.

A következő öt évben ön lesz szülővárosa, Wroclaw Nemzeti Zenei Fórumának művészeti igazgatója. Miért fontos önnek ez a pozíció?

Sokszor jártam Lengyelországban, Varsóban, Krakkóban, jó barátok voltunk Krzysztof Pendereckivel, a feleségével pedig a mai napig azok vagyunk. Gyakran zongoráztam Chopin műveit is. Wroclawhoz ugyanakkor érzelmi okokból is kötődöm, hiszen ott születtem, és ott haltak meg a szüleim a világháború alatt. A város ugyanakkor csodálatosan szép, és a Nemzeti Fórum remek intézmény, már várom, hogy velük dolgozhassak.

Fejléckép: Christoph Eschenbach (fotó/forrás: Steirer Máté / MÁV Szimfonikus Zenekar)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Ők kapták 2024-ben a Prima Primissima Díjakat

A neves elismerést idén is tíz kategóriában vehették át a magyar szellemi élet, a művészet, a tudomány és a sport jeles képviselői a Müpában megtartott pénteki gálaesten.
Színház

Legendákról sztorizik első önálló estjén Bujtor István fia, Bujtor Balázs az Eötvös10-ben

Sokszor megkérdezik tőle, amikor bemutatkozik: „Ugye nem AZ a Bujtor? Ő erre büszkén feleli: „De. AZ a Bujtor.” Bujtor Balázs hegedűművész, zeneszerző – zseniális mesélő. Eddig mindig mások műsorában beszélt, most először lép saját stand-up előadásával közönség elé december 11-én 20 órakor az Eötvös10-ben.
Vizuál

KÉP-regény: Kottafecskék

A Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos ezúttal a villanydrótokon ücsörgő fecskék látványáról ír, amely kísértetiesen emlékeztet a kottafüzetekre. És ha már hangjegyek: Teddy Harpo meg is zenésítette a madarak által kirajzolt dallamot. Hallgassa meg ön is!
Könyv

A falu, ahol a baglyok Demjén Rózsit huhognak

Vass Norbert novellafüzérében egy fiktív somogyi falu szürreális világa tárul elénk, ahol a népi babonák és a popslágerek szerves egységben alakítják a helyiek hétköznapjait. Kappanfölde kritika.
Vizuál

Egy csiga emlékiratai – hamarosan a mozikban Adam Elliot új animációs filmje

Az Oscar-díjas Adam Elliot egy újabb megindító, felnőtteknek szóló történettel kápráztatja el a nézőket. Az Egy csiga emlékiratai érzelmekkel teli stop-motion animációs film, ami már most a külföldi kritikusok kedvence, és számos díjra esélyesnek tartják.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Klasszikus hír

A Jávorkai testvérekkel turnézik a Széchenyi István Egyetem vonószenekara Japánban

A világszerte ismert Jávorkai fivérek a győri Széchenyi István Egyetem zeneművész-hallgatóival közösen indulnak adventi japán turnéra, első koncertjüket december 7-én adják a Yokohama Minato Mirai Hallban többezres közönség előtt.
Klasszikus ajánló

Stockholm és New York után a Zeneakadémián ad adventi koncertet Fülei Balázs

„De profundis” című hangversenyén Chopin, Beethoven, Liszt, Messiaen és Bartók műveit játssza Fülei Balázs Liszt-díjas zongoraművész. A karácsonyváró zongoraest advent harmadik vasárnapján, december 15-én lesz a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus ajánló

Händel műveire fókuszál a Müpa következő maratonja

2025. február 2-án, vasárnap a nagyszabású oratóriumok és megindító operák szerzőjeként ismert Georg Friedrich Händel művészetében mélyedhetnek el a zenerajongók.
Klasszikus ajánló

„Élvezzük boldog éveinket!” – Cyrille Dubois és Vashegyi György közös lemezbemutatója

A Haydneum karácsonyi koncertjén Cyrille Dubois és Vashegyi György közös lemezbemutatója gyönyörködtető felfedezések egész sorát ígéri a francia barokk világából. Az eseményre december 18-án kerül sor a Zeneakadémia Nagytermében.
Klasszikus hír

Eljött a fiatal csellisták ideje! – nemzetközi versenyt szerveznek Várdai István művészeti vezetésével

Várdai István és a Filharmónia Magyarország 2025-ben a csellisták számára kínál lehetőséget, hogy bemutatkozzanak a világ előtt, és elindítsák karrierjüket. A versenyre már lehet jelentkezni, a döntő pedig szeptemberben lesz.