Jazz/World

„A jövő itt van és sose lesz vége!” – így született a legendás Mocskos idők című Európa Kiadó-dal

Dalok nyomában
2023.02.06. 15:45
Ajánlom
„Ugrálni akarok, vadul ugrálni, a nyomorult mennyeket akarom látni” – énekeltem hatévesen a húgommal, nagy átéléssel, a Mocskos időket a szülők franciaágyán ugrálva. Az Európa Kiadó legendás dala több mint negyven évvel ezelőtt született, és bár akkoriban is népszerű volt, most ismét felkapottá vált a fiatal generáció körében A besúgó című magyar sorozatnak köszönhetően. A szám keletkezéséről a zenekar énekes-gitárosát, Menyhárt Jenőt faggattuk a Fidelio új sorozatának következő darabjaként, amelyben dalok nyomába eredünk.

Noha eleinte csupán azért keresték meg Menyhártot A besúgó készítői, hogy előadhatja-e egy színészzenekar a Mocskos időket az egyik epizódban, később úgy döntöttek, főcímdalnak is ezt választják, csak az eredeti, EK-verzióban. A sorozatot több mint hatvan országban streamelte anno az HBO, így rengetegen újra találkozhattak a számmal, ám sokan, főleg a fiatalabb generáció tagjai, csak most ismerték meg. Amikor arról kérdezem a dal szerzőjét, hogy mit szól mindehhez, annyit mond, örül, megtisztelőnek tartja, mi mást is mondhatna.

„Negyven évvel ezelőtt egy szál gitárral ültem a konyhában, és elkezdtem összerakni a sorokat. Emlékszem, mielőtt hozzákezdtem, épp Rolling Stones-t hallgattam, lehet, hogy már ott dübörgött bennem valamifajta rockzenei hevület. Egy pár sort leírtam, lendületből, és azokat kezdtem el variálni. Egy idő után éreztem, hogy ebből szám lesz. Szerelmes voltam egy lányba, aki nem volt elérhető, mert egy barátom járt vele. Akkor,

huszonhárom évesen, az összes életenergiám és hormonom dolgozott bennem, az agyam pörgött, túlfűtött, frusztrált, dühös és kíváncsi voltam”

– meséli Menyhárt Jenő, amikor arról kérdezem, mi inspirálta a dalt.

„A zene, amit játszottam hozzá, három akkord volt, lényegében egy rock and roll séma. A szám szövegének írása közben nem gondoltam, hogy a végén ez marad majd a zenéje, de amikor kész volt, nagyon jól működött ebben a formájában, úgyhogy egyszerűen úgy hagytam” – mondja, hozzátéve, hogy a zenekar többi tagja is lelkesedett, amikor meghallotta az új szerzeményt, és a közönség is hamar megszerette:

"Mocskos idők, szeretnem kéne,
a jövő itt van és sose lesz vége!"

Hogyne kapta volna fel a fejét a közönség e sorokat hallva, hiszen egy olyan zárt világban kényszerültek élni, amelyben

az első hét évben betiltották a zenekar működését, és hatósági megtorlások árnyékában írták zenéiket.

„A helyzet, ami körülvett minket, normális esetben kihívást kellett volna jelentsen, a valóságban azonban sokkal inkább frusztráló volt számunkra. Voltak jónéhányan, akik

hozzám hasonlóan azt érezték, hogy valahogy ki kéne robbani az egészből.

Próbáltam szinte mindent beletenni ebbe a dalba, amit éreztem, és ami akkor benne volt a levegőben” – mondja Menyhárt.

A közös sors akkoriban összehozta az embereket, de gyakran mégsem ugyanott éltek, erre utal az „Ugyanaz a város, de mégsem ugyanaz az ország” ellentmondásosnak tűnő sora.

A háború tényleges fenyegetettségként szőtte át a hétköznapokat, meghatározta az életet, hogy a berlini fal két oldalán egy-egy atomhatalom áll szemben.

Az emberek bezárva érezték magukat, a rendszerek mozdíthatatlanságát és átjárhatatlanságát kellett megéljék újra és újra.

Ráadásul akkoriban gyakran úgy értek véget a szerelmek, hogy az egyik fél disszidált, és tudták, nagy valószínűséggel soha többé nem fogják látni egymást.

„Ez akkoriban része volt az életünknek. Aki a nyolcvanas években emigrált, az tíz évig nem nagyon tudott visszajönni. A döntése folytán

egyik pillanatról a másikra egy másik életben találta magát, arra kényszerülve, hogy radikálisan hátrahagyja a régit.

Erre is találni utalásokat a szövegben. Soha nem építettem azonban mindenkori aktualitásokra a számaimat. Azok esszenciálisan ott vannak bennük, de a dalaimban alapvetően mindig egyfajta időtlenségre törekedtem” – magyarázza.

Ez olyannyira jól sikerült, hogy bár a szám negyven évvel ezelőtt íródott, most is aktuális, kapcsolódni tudnak hozzá a fiatalok. Mi sem bizonyítja ezt jobban, minthogy az utóbbi időben többen is feldolgozták a Mocskos időket, köztük egy új generáció kedvence, az Ivan & The Parazol. 

Fejléckép: A fénykép a zenekar 2022. június 30-ai, Fishing on Orfű fesztiválon rendezett koncertjén készült. (Fotó/Forrás: Kálmándy Ferenc/europakiado.a38.hu)

 

 

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

Kapcsolódó

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.

A vöröscsillag, amely rock’n’rollt köhög – a Magyar Zene Háza új, poptörténeti kiállításán jártunk

A vöröscsillag, amely rock’n’rollt köhög – a Magyar Zene Háza új, poptörténeti kiállításán jártunk

Január 22-én nyílt meg a Magyar Zene Háza első időszaki kiállítása „Nekünk írták a dalt!” címmel, ahol 1957-től egészen az első Sziget fesztiválig, 1993-ig járhatjuk végig a magyar pop-rock zene történeti állomásait.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

Alföldi Róbert főszereplésével jön A színházcsináló

Az Orlai Produkció legújabb bemutatójára november 15-én kerül sor az Átriumban. A Thomas Bernhard drámája nyomán készült előadást Pelsőczy Réka rendezésében láthatja a közönség.
Zenés színház

A hidegvérű wagnerista – interjú Egils Siliņšsel

A lettországi Egils Siliņš ősszel újra az Operaház vendége lesz. A Wagner-énekléshez szükséges megfelelő fizikai és mentális kondícióról, a magyar zenészekről és közönségről is beszélt.
Zenés színház

Diszkó, gospel és nevetés – Apáca Show az Erkelben

November 14-én ismét felfordul egy zárda élete: az Erkel Színház ugyanis ezen a napon mutatja be Szente Vajk rendezésében, impozáns szereplőgárdával az Apáca Show című musicalt.
Vizuál

Az elmúlt egy év legjobb spanyol filmjei érkeznek az Urániába

November 18. és 24. között rendezik meg a Spanyol Filmhetet az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az eseményen egyebek közt izgalmas politikai thrillert, szatírákat és a közelmúlt történelmét feldolgozó alkotásokat is láthat a közönség.
Színház

Díjnyertes Frankenstein-parafrázissal érkezik Budaörsre a Proton Színház

November 23-án a Budaörsi Latinovits Színház közönsége is megismerheti Mundruczó Kornél többszörösen díjazott előadását, a Frankenstein-tervet, amely újraértelmezi Mary Shelley klasszikusát, valamint újabb és újabb kérdéseket tesz fel a ma emberének.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Jazz/World ajánló

Negyvenötödik születésnapját ünnepli a Budapest Ragtime Band

A jeles alkalomból az együttes november 19-én jubileumi koncertet ad az Óbudai Társaskörben, olyan neves vendégekkel, mint a StEfrem Férfikar, ifj. Szakcsi Lakatos Béla, Balogh Kálmán cimbalomművész és Kovács Ferenc énekes, multiinstrumentalista.
Jazz/World interjú

Borbély Mihály: „A szaxofon a fő hangszerem, a tárogató meg az identitásom”

Borbély Mihály a focipályát a zenei pályára cserélte. Bár jazzt játszik, zenéjében a kortárs klasszikus zenén kívül bőven megtalálható az a sokféle szerb, sváb, tót vagy roma hatás, ami a Pomáz–Szentendre tengelyen érte gyermekkorában.
Jazz/World ajánló

Újszerű zenei közösségi élményt kínál Harcsa Veronika Flow By című lemeze

Harcsa Veronika új zenei projektje a közönség és az előadó közötti határokat kívánja feloldani. A Flow By című album megjelenése azonban egyszerre zenei és vizuális kísérlet, ugyanis Vancsó Zoltán slideshow-jával debütál.
Jazz/World ajánló

Erkel találkozik a jazzel a Modern Art Orchestra sorozatában

A MAO-XX születésnapi sorozat második koncertjére október 31-én kerül sor, Erkel Duettek címmel, tisztelegve a magyar nemzeti opera zeneszerzője előtt.
Jazz/World hír

Magyar fókusz a Jarasumon: a Dresch Quartet koncertje nyitotta a dél-koreai jazz fesztivált

A Dresch Quartet adta a dél-koreai Jarasum Jazz Fesztivál nyitókoncertjét a nagyszínpadon, míg a Jazz Lounge helyszín nyitónapi főfellépője a Gyémánt Bálint Trió, a Jazz Station színpadé pedig Lukács Miklós volt.